جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روحانی و ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می روند

سرانجام ویزای حسن روحانی و محمد جواد ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد.

همین دیشب بود که روزنامه شرق در گزارشی زیر عنوان “سفر به نیویورک شاید وقتی دیگر” نوشت: احتمالا هیئت ایرانی به مجمع عمومی سازمان ملل نمی‌رود.

شرق افزود: جدیدترین شنیده‌ها حاکی از این است که فعلا هیئت ایرانی قصد سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی را ندارد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که تاکنون ویزای اعضای هیئت، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه صادر نشده است. چندی پیش جواد ظریف در فهرست تحریم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، ولی دیگر اعضای هیئت که شامل تحریم نشده‌اند نیز تاکنون ویزا دریافت نکرده‌اند. از همین رو، روز گذشته خبر رسید هیئت ایرانی در حال تصمیم‌گیری درباره رفتن یا نرفتن به این سفر است.اگرچه با توجه به اینکه چند روز دیگر تا موعد پرواز وزیر و رئیس‌جمهور باقی مانده است و شاید این تصمیم عوض شود، اما بیش از همه تأخیر در انجام این کار موجب دلخوری هر دولتی می‌شود که  میهمان سازمان ملل است. با‌این‌حال شنیده‌ها حاکی از این است که مقامات کشور برای انجام سفر به نیویورک به‌منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در حال تصمیم‌گیری هستند.این در حالی است که هیئت مقدماتی ایران که باید پیش از این برای انجام مقدمات سفر عازم نیویورک می‌شد، به علت صادرنشدن ویزا، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و ایران در حال تصمیم‌گیری برای این سفر است.مطابق هر سال، برای فرصت مجمع عمومی ملاقات‌های مهم سران برنامه‌ریزی می‌شود. ملاقات بین مکرون و روحانی، همچنین ملاقات بین روحانی و آبه شینزو از ملاقات‌هایی بود که تا‌به‌حال انجام آن در نیویورک و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برنامه‌ریزی شده بود.همچنین احتمال برگزاری جلسه در سطح وزرای خارجه ۱+۴ برای بررسی وضعیت برجام، از برنامه‌های احتمالی بود که در فرصت مجمع عمومی می‌توانست برنامه‌ریزی شود.

حالا ویزای سفر هیئت ایرانی از جمله حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه صادر شده است. ظریف جمعه به نیویورک می رود و روحانی دوشنبه. طبق برنامه ی اعلام شده، ترامپ روز سه شنبه سخنرانی دارد و روحانی یک روز بعد از وی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند. در حل مشکل ویزای هیئت جمهوری اسلامی تا چه اندازه مداخله گوترش دبیرکل سازمان ملل موثر بوده، گزارشی منتشر نشده است، اما شب گذشته در حالی که در تهران مقامات جمهوری اسلامی منتظر نتیجه ی تلاش های گوترش بودند، ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص سفر هیئت ایرانی به نیویورک گفت: «به آنها اجازه خواهم داد حضور داشته باشند.»

دولت آمریکا بر اساس توافق واشنگتن و سازمان ملل، به عنوان میزبان موظف است برای حضور مقام‌های کشورهای عضو این سازمان در مجمع عمومی ویزا صادر کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=4557 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x