پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وزیر دفاع آمریکا: ارتش ما برای واکنش نشان دادن به حمله به تاسیسات نفتی عربستان آماده می شود

Saudi plant at Abqaiq

وزیر دفاع آمریکا بعد از ظهر دوشنبه به وقت واشنگتن گفته است که ارتش این کشور برای واکنش نشان دادن به حمله به تاسیسات نفتی عربستان که آن را بی سابقه توصیف کرد آماده می شود. همزمان آقای ترامپ گفته که آمریکا مایل است از جنگ پرهیز کند.

مارک اسپر گفت: “ارتش ایالات متحده، با تیم امور اضطراری ما، در حال همکاری با شرکا برای رسیدگی به این حمله بی سابقه و دفاع از نظم متکی بر قانون بین المللی است که ایران درحال تضعیف آن است.”

با این حال او اشاره ای نکرد که واشنگتن چه نوع واکنشی را بررسی می کند.

حوثی‌ها در یمن مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما بعضی مقام‌های آمریکایی، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده‌اند. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

دولت آمریکا پیشتر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات نفتی عربستان و منابع اطلاعاتی، آن را سند دست داشتن ایران در دو حمله صورت گرفته به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص اعلام کرد.

اسپر گفت که در پایان هفته درباره این حملات با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، و همچنین وزیر دفاع عراق صحبت کرده است. او بعد از ملاقاتی در کاخ سفید اظهار نظر می کرد که گفت طی آن آخرین وضعیت به اطلاع فرمانده کل قوا رسانده شده است.

دونالد ترامپ هم در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا ایران مسئول حمله بوده گفت: “خوب اینطور به نظر می رسد. مسلما شما را در جریان خواهیم گذاشت… این موضوع هم اکنون تحت بررسی است.”

او گفت که در طول تاریخ هیچ کشوری به اندازه آمریکا برای وقوع جنگ آمادگی نداشته اما افزود: “با همه اینها، ما مسلما مایلیم از آن پرهیز کنیم.”

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی با ایران منتفی است گفت: “نه، هرگز منتفی نیست… هیچ وقت نمی دانید چه اتفاقی خواهد افتاد… می دانم که آنها می خواهند معامله کنند… بالاخره در جایی حل خواهد شد.”

او در پاسخ به این سوال که آیا به سعودی ها قول داده از آنها حفاظت کند گفت: “نه، من چنین قولی به سعودی ها نداده ام… باید با سعودی ها بنشینیم و به راه حلی برسیم.”

قرار است مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا و سایر مقام های دولت به زودی به عربستان سعودی سفر کنند.

او یک روز پیشتر در توییتی نوشته بود: “خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید…!”.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت بحث درباره اقدام تلافی جویانه در واکنش به این حملات و بالا بردن تنش مقابل ایران غیرسازنده است.

وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای نوشت: “پیشنهادها برای یک اقدام شدید تلافی جویانه، که به نظر می رسد در واشنگتن مورد بحث قرار گرفته حتی غیرقابل قبول تر است.”

براساس این بیانیه روسیه معتقد است که حملات متقابل به تاسیسات غیرنظامی نتیجه مستقیم مناقشه جاری در یمن است.

https://akhbar-rooz.com/?p=3982 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x