پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

صد حزب چپ و دموکراتیک در جشن اومانیته

در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه سپتامبر ۲۰۱۹ برابر ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در هوای گرم و زیر آفتاب داغ فصل پایانی تابستان، هشتاد و چهارمین جشن اومانیته، (روزنامه حزب کمونیست فرانسه)، در پارک بزرگ کورنوف در حومه پاریس، برگزار شد. در همان روز نخست به رغم اعتصاب متروها و دیگر وسایل نقلیه عمومی پاریس، چند صد هزار نفر از مردم فرانسه، از کودکان شیرخوار تا افرادی که یاری راه رفتن نداشتند، به محل برگزاری مراسم آمدند تا در این جشن بزرگ که اکنون مدتهاست به یک جشن ملی بدل شده است، شرکت کنند. این میزان از جمعیت بنا به گفته مسئولان اومانیته برای روز جمعه بی سابقه بوده است.

دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل بدون اطلاع قبلی به شکل غافلگیر کننده ای در جشن امسال شرکت نمود و با سخنرانى هیجانى خود خواهان آزادى “لولا ” رئیس جمهور اسبق برزیل شد

پاتریک ئیاریک، مدیر مسئول روزنامه اومانیته، روز شنبه ۱۴ سپتامبر، در سالن کنفرانس مخصوص جلسات در “ویلاژ دو موند” (دهکده جهانی)، با سخنرانی افتتاحی خود،  آغاز جشن اومانیته ۲۰۱۹ را، رسما اعلام کرد. در این سخنرانی افتتاحیه، هیات نمایندگی های احزاب و مجامع چپ و دموکرات مترقی از کشورهای مختلف جهان شرکت کرده بودند. ئیاریک، اومانیته را به یاد بنیانگذار آن ژان ژورس، بعنوان نشریه ژورس نامید و از مبارزاتی که برای بقا و قوام ان در پیش است و اخیرا بدلیل مشکلات مالی، تشدید هم شده است، سخن گفت. مدیر روزنامه اومانیته، با ارائه راستاهایی از تحول سرمایه در جهان جهانی شده و پیامدهای استثمار سرمایه داری برای زیست انسان و طبیعت، از یافتن «مسیرهای نوین برای انسانیت» که شعار امسال جشن اومانیته بود، سخن گفت. او تاکید نمود که این هدف «با اتحاد مستحکم مردمی در کشورهایمان برای مقابله با دست اندازی اولیگارشی، سودبری تضمین شده سهامداری و فجایع محیط زیستی میسر می شود. با مبارزه همگانی برای آزادی و عدالت اجتماعی، برای دفاع از محیط زیستمان، برای خلع سلاح و صلح مسیرهای نوینی برای انسانیت ساخته می‌شود. با همبستگی شکیبایانه کارگران و مزدبگیران تمام جهان است که شکاف های ایجاد شده توسط کارفرمایان و عوامل سرمایه، می تواند محو شود. ما آرزو می کنیم که مشترکا بتوانیم برای پیدایش جهانی برخوردار از عدالت، از آزادی، از صلح و از برادری بکوشیم. جهانی که آحاد بی شمار بشریت انتظار آن را دارند.»

در دهکده جهانی نمایندگان بیش از صد کشور متشکل از احزاب چپ و کمونیست و دموکراتیک جهان با برپائی چادرهایی هر کدام تلاش داشتند فرهنگ و اداب مردم کشور خود را به نمایش گذارند

جشن اومانیته امسال، مثل سالهای پبش، در کنار جشنواره موسیقیایی و تظاهرات و شادی و پایکوبی و تماس و آشنایی با هم و کنار هم، مکانی است برای برخورد اندیشه ها، ارائه نظرات و نقدها، عرضه کارهای فلسفی، فکری، اجتماعی، فرهنگی، هنری. ۲۰۰ تا ۳۰۰ جلسه از قبل تدارک شده بود. این جلسات گفتگو و بحث ها در چند محل، از جمله در دو غرفه مخصوص گردهمایی در «ویلاژ دو ماند» (دهکده جهانی) و «ویلاژ دو لیور» (شهرک  کتاب ها) برگزار شد. این جلسات  توسط مدیریت جشن اومانیته سازماندهی شده بودند. افزون بر این در  صدها غرفه هر یک به ابتکار خود گفتگوها و بحث و میزگردهایی برگزار شد. در این جلسات گه توسط روزنامه نگاران اومانیته مدیریت می شد، شخصیت های سیاسی، روزنامه نگار، علمی و دانشگاهی، هنرمند، سندیکائی و دولتی سخن گفتند. در کنار مسائل مهم جهانی، بخش بزرگ دیگری از میزگردها و دیالوگ ها و بحث ها به مسائل داخلی فرانسه، به بهداشت، بازنشستگی، کارمندان دولتی، حقوق و دستمزد، آموزش و پرورش، مسکن و … اختصاص یافته بود

دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل بدون اطلاع قبلی به شکل غافلگیر کننده ای در جشن امسال شرکت نمود و با سخنرانى هیجانى خود خواهان آزادى “لولا ” رئیس جمهور اسبق برزیل شد .

در دهکده جهانی نمایندگان بیش از صد کشور متشکل از احزاب چپ و کمونیست و دموکراتیک جهان با برپائی چادرهایی هر کدام تلاش داشتند فرهنگ و اداب مردم کشور خود را به نمایش گذارند.

حزب چپ  ایران (فدائیان خلق ) امسال در غرفه بزرگ خود با برگزاری میز کتاب و نشریات و اعلامیه های حزب به زبانهاى فرانسه، فارسى، انگلیسى و میز صنایع دستى و فرش و انواع غذاهاى سرد و گرم ایرانی پذیراى هزاران بازدید کننده از غرفه بود.

در این سه روز با نمایندگانی از احزاب سیاسی از جمله با  نمایندگان حزب کمونیست عراق، حزب چپ آلمان، حزب همبستگی برای استقلال و دموکراسی از کشور مالی و مسئولانی از روزنامه اومانیته و حزب کمونیست فرانسه دیدار و گفتگوهائی صورت گرفت. به جز حزب ما، حزب توده ایران و سازمان فدائیان (اقلیت) نیز غرفه داشتند که با انها نیز دیدار و گفتگوهائی داشتیم.

در عرفه حزب چپ افیشی از حرکت های اعتراضی در ایران که به شکل مثلث در آمده بود و در سه ضلع آن سه شعار نه به تحریم؛ نه به جنگ؛ نه به جمهوری اسلامی ایران آمده بود نصب شده بود. همچنین پوستر های بزرگی از سندیگالیست و فعال کارگری (اسماعیل بخشی و شش نفر دیگر) که به تازگی برای فعالیت صنفی به صد سال زندان محکوم شده اند، پوستری در حمایت از مبارزات کارگران، افیش سحر خدایاری (دختر آبی) همراه با شعارهائی برای ازادی زندانیان سیاسی و لغو اعدام بر دیواره های چادر نصب شده بود.

پس از چندین روز کار فشرده که پیش از جشن و در جریان سه روز جشن توسط تعداد قابل توجهی از زنان و مردان عضو حزب چپ(فدائیان خلق) و دوستان آنها صورت گرفت، اومانیته امسال نیز به پایان رسید. ویژگی قابل تاکید این دوره حضور فعال جوانان در مراسم بود که بخش هائی از کارها را به شکل مستقل و با خلاقیت انجام دادند.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)- فرانسه
۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹- ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

https://akhbar-rooz.com/?p=4223 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x