جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۳ – ۱۹ شهریور)

Bildergebnis für ‫تصاویر آرم کانون نویسندگان ایران‬‎

در همین روز سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع دکترا از تحصیل محروم شد. خانم مرتضایی در جریان اعتراضات دی ۹۶ بازداشت شد و سال گذشته شعبه ۲۶دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به ۶ سال حبس محکوم کرد.

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸: ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، دو فعال حقوق زنان، به صورت تلفنی به دادسرای اوین احضار شدند. از این دو عضو تشکل “ندای زنان” خواسته شد که صبح روز یکشنبه در دادسرا حاضر شوند.

در همین روز خبر بازداشت شهناز ثابت، شهروند بهایی ساکن شیراز رسانه‌ای شد. ماموران امنیتی او را روز یکشنبه ۱۰ شهریور در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.

در همین روز منیره بادیل سفلایی، مینو زمانی‌پور و غلامحسین مظلومی سه شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شدند. ماموران امنیتی آنها را روز ۱۹ مرداد بازداشت کرده بودند.

در این روز حکم دادگاه انقلاب اسلامی نقده مبنی بر یک سال حبس تعزیری به دو فعال مدنی آذربایجانی به نام‌های میرموسی ضیا گرگری و سجاد شهیری ابلاغ شد. این حکم به دلیل عدم سابقه متهمان به ۲۰ روز کاهش یافت.

در همین روز شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری عکاس هنری و زندانی سیاسی، آزاد شد. او روز ۱۰ شهریور بازداشت شده بود.

پنجشنبه ۱۴ شهریور: حسین قدیانی، نویسنده اصول‌گرای روزنامه جوان، با رای شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. اتهام او “توهین به مقامات و مامورین دولتی” است و شاکی پرونده معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری .

در همین روز ۴۱ تن از کارگران معترض شرکت فولاد اهواز به دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند. گفته می شود احضار این کارگران برای ابلاغ رای دادگاه صورت گرفته است.

در همین روز دادگاه تجدید نظر استان اردبیل حکم ۳ ماه حبس تعزیری مجتبی پروین فعال مدنی را عیناً تایید کرد. این حکم پیشتر توسط دادگاه کیفری ۲ اردبیل علیه آقای پروین صادر شده بود.

در همین روز حکم سه سال و هفت ماه زندان برای آتنا دائمی (فعال مدنی در بند) و گلرخ ایرایی (زندانی سیاسی سابق) بدون برگزاری جلسه در دادگاه تجدید نظر تایید شد. اتهام آنها “تبلیغ علیه نطام” و “توهین به رهبری” است. این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشار صادر شده است.

در همین روز مولوی عبدالرئوف سعیدی، روحانی اهل سنت و از مدرسین مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون در شهرستان سرباز، به اداره اطلاعات راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

شنبه ۱۶ شهریور: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه حکم متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه را صادر کرد.. بر اساس این حکم اسماعیل بخشی به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محمد خنیفر به ۶ سال حبس تعزیری، سپیده قلیان به ۱۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی هرکدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در همین روز احمد سیبر فعال مدنی اهل کرمانشاه به حکم دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به اتهام “تشویش اذهان عمومی” به سه ماه حبس محکوم شد.

در همین روز دادگاه تجدید نظر حکم ۱ سال حبس رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل را عیناً تایید کرد.

در همین روز کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، روز جاری از زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شد. گفته می‌شود که انتقال وی به دلیل اعتراض روز گذشته زندانیان سیاسی این زندان در واکنش به بازرسی خارج از عرف، توقیف و تخریب وسایل شخصی زندانیان بند سیاسی بوده است.

یکشنبه ۱۷ شهریور: عباس نوری شادکام، فعال تلگرامی از بابت سه اتهام «اهانت به چند تن از پیامبران و معصومان»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» مجموعا به ۳۵ سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد.

در این روز غلامحسین اسماعیلی دلیل احضار ۴۱ کارگر معترض فولاد را ابلاغ حکم برائت آنها اعلام کرد.سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: پرونده‌ای که بابت شرکت جمعی از کارگران در تجمع اعتراضی و اخلال در نظم عمومی در استان خوزستان تشکیل شده بود ۴۱ نفر متهم داشته که در مورد تمامی آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده است.

در همین روز ابوالفضل انصاری شهروند بهایی ساکن کرج با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

دوشنبه ۱۸ شهریور: کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای احکام صادره برای متهمان پرونده‌ی اعتراضات هفت تپه را محکوم کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط این فعالان کارگری و مختومه شدن پرونده آنها و سایر پرونده‌های مشابه شد.

در همین روز “اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران ایران”، “شورای بازنشستگان” و “۱۲۰ تن از فعالان کارگری” و معلمان با انتشار نامه و بیانیه‌های جداگانه به حکم‌های صادر شده برای کارگران هفت تپه و روزنامه‌نگاران مدافع آنها اعتراض کردند و خواستار رسیدگی عادلانه و آزادی متهمان شدند.

در همین روز عادل گرجی، علی غلامی و دانیال جعفری سه دانشجوی دانشکده هنر و معماری آزاد شدند. آنها روز پنج‌شنبه هفتم شهریور، در جریان تجمع دانشجویان بازداشت شده‌‌بودند.

در همین روز برنا پیراسته دانش آموز ممتاز بهایی اهل سمنان از ادامه تحصیل در دبیرستان سابق خود بازماند. گفته می‌شود اداره آموزش و پرورش طی نامه‌ای از مدیر دبیرستان سعادت این شهر خواسته که پرونده‌ی وی را تحویل بدهد و از ثبت نامش جلوگیری کند.

در این روز خبر درگذشت زن جوانی که در اعتراض به تشکیل پرونده قضایی برای ورودش به ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقه فوتبال خودسوزی کرده بود در فضای مجازی منتشر شد. سحر خدایاری، معروف به دختر آبی، در اسفندماه سال گذشته هنگام ورود به ورزشگاه بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود. وی دوشنبه هفته گذشته برای پیگیری پرونده‌اش به دادسرا مراجعه کرده بود و پس از اطلاع یافتن از محکومیتش به ۶ ماه حبس در مقابل دادسرا خودسوزی کرد.

سه‌شنبه ۱۹ شهریور: دادگاه کیفری ۲ شهرستان بروجن، ۸۶ تن از شهروندان بلداجی را مجموعاً به ۲ هزار و ۵۸۰ ضربه شلاق و ۳۴۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروندان در تیرماه ۹۵ در مخالفت با انتقال آب منطقه بلداجی به سفیددشت به منظور استفاده در کارخانه فولاد اصفهان دست به اعتراض زده بودند. این اعتراضات نهایتاً به درگیری منجر شد.

در همین روز “کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران” در گزارش تازه‌ی خود از سانسور رسانه‌ها به‌دست حکومت‌های جهان، فهرستی منتشر کرد از حکومت‌هایی که “بدترین و بیشترین محدودیت” را برای رسانه‌ها و فعالان آن ایجاد می‌کنند. بر اساس این گزارش که امروز (۱۹ شهریور) منتشر شد ایران در میان ده کشورکه در فهرست “بدترین ها” ثبت شده‌اند رده‌ی هفتم را داراست، یکی از پنج زندان بزرگ برای روزنامه‌نگاران در جهان و بزرگ‌ترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

https://akhbar-rooz.com/?p=3321 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x