پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سی و یکمین سالگرد بزرگداشت خاطره جان باختگان فاجعه ملی کشتار زندانیان سیاسی ایران در تورنتو – کانادا

مراسم سی ویکمین سالگرد فاجعه ملی کشتار زندانیان سیاسی و بزرگداشت خاطرهٔ جانباختگان آن در تورِنتو با همکاری کانون دفاع از حقوق بشر در کردستان ایران ، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و تشکیلات حزب توده ایران در کانادا در روز ۷ شهریور (۲۹ اگوست) برگزار شد. برنامه با خوش آمدگوئی مجری برنامه  به حاضران  و دعوت از آنان برای  یک دقیقه سکوت به پاس جانباختگان فاجعه ملی و سپس اجرای سرود “ای ایران” آغاز شد. سخنران اول این مراسم آقای علی احساسی، نمایندۀ پارلمان کانادا از حزب لیبرال بود که ضمن اشاره به جنایت هولناک کشتار زندانیان سیاسی و ابراز همدردی با خانواده جانباختگان فاجعه ملی اظهار داشت که امیدوار است اینچنین جنایاتی در تاریخ آینده ایران  هرگز تکرار نشود. در ادامه برنامه رفیق درو گاروی، رهبر حزب کمونیست کانادا در استان انتاریو ،  پیام حزب کمونیست کانادا را در محکومیت جنایت هولناک رژیم و ابراز همبستگی با نیروهای چپ و مترقی و آزادیخواه ایران قرائت کرد.  پس از پیام حزب کمونیست کانادا “دوستان حزب کمونیست عراق در کانادا ” پیام خود را که حاوی محکومیت حنایت فجیع کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ بود قرائت کردند.

در جاى جاى برنامه اشعارى از شاملو وهاشم پور کریم بنام گل سرخ به صورت دکلمه اجرا گردید ودر خلال ان مجرى برنامه تکه هایی از داستان پیدا شدن مزار شهدا در خاوران با اقتباس از گفتگوى مادر لطفى که به شکل داستان کوتاهى در امده بود بیان میکرد.

سخنران اصلی این مراسم نیز رفیق محمد امیدوار بود که موضعگیریهای حزب تودۀ ایران سی و یک سال پس از فاجعه ملی را تشریح کرد. نمایندۀ حزب ضمن اشاره به زمینه های کشتار زندانیان سیاسی بر ادامۀ مبارزه بر ضد رژیم ولایت فقیه تأکید کرد. سخنران ضمن اشاره به بحران همه جانبۀ اقتصادی و سیاسی و ظلم و فساد بی سابقه که سرتاپای رژیم را فراگرفته است به بیان این نکته پرداخت که حزب ما معتقد است مبارزۀ طبقاتی حاد در جامعه ما جریان دارد. رفیق به این موضوع اشاره کرد که در سالهای چند دههٔ اخیر به رغم اعتراضهای گسترده مردمی، ازجمله اعتراض میلیونی توده ها به کودتای انتخاباتی رژیم در سال ۸۸ و اعتراضهای مردمی در بیش از هشتاد شهر کشور در سال ۹۶ و همچنین اعتراضهای متعدد و گسترده کارگران،معلمان، بازنشستگان، فعالان محیط زیست و دانشجویان، رژیم توانسته است همچنان به حیات خود ادامه دهد. به گفتهٔ سخنران، بدون پیوند زدن این جنبشهای پراکنده مردمی با شعارهای مشخص و برنامه عمل نمیتوان رژیم را به چالشی جدی طلبید و نیروهای مترقی و آزادیخواه میهن ما، خصوصاً نیروهای چپ، باید بتوانند در این زمینه نقشی مهم ایفا کنند. رفیق امیدوار ضمن اشاره به اوضاع متشنج منطقه و سیاستهای ماجراجویانه رژیم ولایت فقیه و برنامه های راهبردی امپریالیسم و ارتجاع محلی در خاورمیانه و خلیج فارس، اظهار امیدواری کرد که برگزاری اینچنین نشستهای مشترکی سرآغاز همکاریهای بیشتر نیروهای مترقی و آزادیخواه میهن ما در شرایط حساس کنونی باشد.

بخش اول برنامه با قرائت پیام سازمان کومله زحمتکشان کردستان توسط نماینده این سازمان  ایران به پایان رسید.

 بعد از ١۵ دقیقه استراحت مجدداً برنام با اجراى اهنگ هایی از گروه موسیقى اجرا شد که مورد استقبال همگان قرار گرفت.

سپس رفیق روزا پیشنهاد ساخت تمثالى جهت یادبود خاوران ارایه دادند  ومسعولیت تدارک انرا نیز  به عهده گرفتند در ضمن نامه اى از زنده یاد فرزاد کمانگر که قبل از اعدام نوشته بودند بازخوانى کردند درنهایت ودر یک ونیم ساعت باقى مانده از مراسم رفیق امیدوار به سوالات پاسخ دادند.

https://akhbar-rooz.com/?p=2691 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x