سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرح فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی اروپا در خلیج فارس

فرانسه در نظر دارد در روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) بار دیگر ایجاد نیرویی برای تامین امنیت کشتیرانی را پیگری کند. دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد ۱۵ کشور اروپایی را در پاریس گردهم آورد تا در مورد راه های پیش رو برای ایجاد نیروی تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با یکدیگر گفتگو کنند.

در ماه ژوئیه بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کردند که نیرویی مستقل از آمریکا عهده دار وظیفه تامین امنیت در خلیج فارس شود. دانمارک، ایتالیا و اسپانیا نیز از این پیشنهاد استقبال کردند. اما بریتانیا در عمل جانب آمریکا را گرفت و برای پیوستن به ائتلاف مورد نظر واشنگتن اعلام آمادگی کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در روز پنجم اوت (۱۴ مرداد) اعلام کرد که کشورش به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتی ها در خلیج فارس می پیوندد.

دیپلمات‌های اروپایی تاکید می کنند که تصمیم دولت جدید بریتانیا برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا تلاش‌های دیگر قدرت‌های اروپایی را تحت الشعاع قرار داده است.

یک دیپلمات اروپایی در این مورد گفت: «بسیاری از ما مایل بودیم تا این کار را به دلیل همبستگی اروپایی همراه با بریتانیا انجام دهیم و از فشار حداکثری آمریکا بر ایران جلوگیری کنیم. اغلب کشورهای اروپایی بر این باور هستند که تشکیل ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیج فارس بر تنش ها با ایران خواهد افزود.

https://akhbar-rooz.com/?p=3441 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x