جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شعار مردسالارانه و ناسیونالیستی “مرد، میهن،آبادی” را دفن کنید! – رحمان حسین زاده

انقلاب و خروش عظیم اجتماعی سراسر ایران انباشته از ابتکارات و خلاقیت و شعارهای برخاسته از اهداف و آرزوهای زنان و نسل جوان و کارگران و مردم تشنه آزادی است. شائبه های ملی و مذهبی و ارتجاعی بشدت در حاشیه اند. کاراکتر رادیکال و ترقیخواهانه انقلاب دگرگون ساز جاری محور همبستگی سراسری و جهانی است. شعار مثبت “زن، زندگی،  آزادی” صرفنطر از اینکه هر جریان و فردی بنا به دیدگاهش چه تعبیری از آن دارد، اما اجازه تعبیرها و تفسیرهای عقب مانده و تفرقه افکنانه را نمیدهد.

لازم به  گفتن نیست در این انقلاب و جنبش عظیم نیز همانند همه تحولات بزرگ، جنبشها و گرایشات متفاوت اجتماعی ابراز وجود دارند. خواسته ها و امیال و شعارهای بورژوایی و ارتجاعی نیز خود نمایی میکنند. یکی از ارتجاعی ترین این شعارها، “مرد، میهن، آبادی” است، که متاسفانه در مواردی در تظاهرات و تجمعات چند دانشگاه طرح و تکرار شده است. مردسالاری، ناسیونالیسم و ملی گرایی و طبعا آبادی باب طبع میهن پرستان سرمایه دار و سود پرست سه جزء این شعار به شدت ارتجاعی را تشکیل میدهد. در جامعه ایران تحت سلطه نظامهای استبدادی و مردسالار سلطنتی و جمهوری اسلامی، سراسر تاریخ گذشته را مردان طبقات بالا و استثمارگر، آپارتاید مردسالار و ستمگر تاریخ ارتجاعی و غیرقابل دفاع آن جامعه را رقم زده اند. این مردسالاری ریشه دار، آزادیخواهی جنبش عظیم کنونی و نقش محوری و هدایت گر زنان را برنمی تابد. ناسیونالیستها و میهن پرستان تفرقه افکن ضد زن و ضد کارگر و ضد مردم خواهان آزادی و برابری و رهایی جامعه از قید و بندهای ملی و میهنی و مذهبی و مردسالاری جملگی برخود می پیچند. همه عقل و درایت خود را روی هم گذاشته اند، برای تقابل با آزادیخواهی و برابری طلبی و برای مقابله با پتانسل قوی چپ گرایانه و هم بسته انسانی به انواع ترفندها و شگردها و از جمله طرح شعار گندیده “مرد، میهن، آبادی” روی آورده اند.

بسیارتاسف بار است، از محیط دانشگاه و از زبان نسل جوان پرشور و پرتوفع و آزادیخواه این دوره، چنین شعار به شدت عقب مانده و رسوا اشاعه پیدا کند. توقع اینست دانشجویان آگاه و مبارز، پرچمداران انبوه شعارهای انقلابی این دوره و کل مبارزات رادیکال دانشجویی و همه مبارزین آگاه و چپ خروش عظیم جاری، این شعار منسوخ و ارتجاعی را در همین آغاز دفن کنند. بگذار جریانات ارتجاعی مردسالار و ملی گرا و میهن پرست منزوی بمانند.

https://akhbar-rooz.com/?p=177849 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zagros
1 سال قبل

نظر شما در این خصوص کاملا زن سالارانه , فمنیستی و زن لیسیدانه و مرد ستیزانه هست , بررسی کنید در جنگها چند درصد زنها حضور دارند و چند درصد مردها , چند درصد مردها شهید میشوند و چند درصد زنها , چند درصد مردها به سربازی میروند و چند درصد زنها ( در ایران ) , نظر هم تفکرهای شما چپها هم بر خلاف نظر شماست , شما میترسید از شعار پر معنا (( مرد , میهن , آبادی )) , همه خواهان برابری زن و مرد در تمامی زمینه های , اجتماعی , مالی , شغلی , هزینه ای , فعالیتی و . . . هستیم .

مهیار
مهیار
1 سال قبل

واقعا چقدر سطح فکر نویسنده پایینه…یعنی در حالیکه همه به برابری فکر میکنن، اون به جنسیت فکر میکنه. یعنی سطح خواسته این مردم در حد زن، زندگی و آزادیه؟ خواسته مردم تغییر کلیه، تغییر در سیاست، بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی…یعنی واقعا فکر میکنه مردم به خاطر روسری و حجاب اومدن بیرون؟ شعار زن، زندگی، آزادی شعاریه که اوجالان اولین بار مطرح کرد. یعنی ما باید ادامه دهنده یه رهبر پ.ک.ک باشیم

آرش
آرش
1 سال قبل

با درود
میهن پرستی خوب نیست , ایدئولوژی پرستی خوبه , طبقه پرستی خوبه .
با تشکر و آرزوی سلامتی

حسن نکونام
حسن نکونام
1 سال قبل

نظریه سازی و تعمیم دلبخواه
آقای حسین زاده در دو خط ابتدای نوشته خود، به درستی به خلاقیت و ابتکار خود مردم در طرح شعارها اشاره می کند. ایشان تنها کسی نیستند که، طرح شعار « مرد، میهن، آبادی » را « مرد سالارانه » می نامند. دیگرانی هم بودند و هستند که، این ایراد را گرفته اند. بنظر من، این گونه ایرادها، نوعی « نظریه سازی و تعمیم نابجا » از شعاری است که، خود مردم، بر حسب « قافیه سازی » در شعار ها ، از خود نشان می دهند. اغلب این شعارها، در اوایل جنبش، حالتی « واکنشی » و فکرناشده دارند. طرح آنها با ناپختگی همراه است. بوِیژه که در فرهنگ ایرانی و شاعر مسلکی ایرانی ها، همین « قافیه و وزن » نقش زیادی دارد. مثلن اگر شعار « توپ، تانک، فشفشه / آخوند باید گم بشه » را در نظر بگیریم، چه معنائی دارد؟ جز اینکه « فشفشه با گم بشه » هموزن و هم قافیه » هستند؟ در جنبش های خودبخودی، که هنوز عنصر آگاهی در آنها بالا نیست، خود مردم بر حسب سلیقه و شور و شوق اولیه خود، شعارهائی را مطرح می کنند، که ممکن است چندان هم مناسب نباشند. حرف من این نیست که نباید به طرح این شعارها منتقد بود. نقد هم لازم است. حرف من اینست که ، نیمه دوم شعار « زن زندگی آزادی » را خود مردم، با ابتکار فردی خود، و بدون اینکه به خلوص و پاکیزگی نظری آن بیندیشند، قافیه سازی کردند. شلید یکی از دلایل طرح نیمه « مرد میهن آبادی » تشویق و تشجیع « مردان » به پیوستن و ادامه مبارزه باشد. همین مردم در ادامه طرح شعار، حتا شعارهائی هم می دهند که « فهش و دشنام » هستند. شعارهائی هم داده می شود که رنگ و بوی « جنسی و جنسیتی » دارند. برخی آین شعارها را « بی ادبی » و عده دیگری هم آنها را « تابو شکنی » می دانند. از لقمان حکیم پرسیدند: ادب را از که آموختی؟ پاسخ داد : از بی ادبان . طرفذاران تابوشکنی هم، بر این باورند که، این حکومت ارتجاعی و زن ستیز، به موجودیت زن، نه بعنوان یک انسان برابر با مرد، بلکه فقط بعنوان یک « ابژه جنسی » می نگرد. بنابراین باید از شعارهای تابو شکن هم استفاده کرد.
خلاصه کنم : جنبش موجود در ابتدای خود است. دو ماراتونی را آغاز کرده است که، هنوز تا رسیدن به پختگی لازم، و طرح شعارهای کاملن فکر شده، سازمان دهی مستحکم ، و طرح شعارهائی که به همه عرصه های حیات اجتماعی مردم ربط مستقیم و صریح داشته باشد، فاصله دارد. از جمله کنبود ها، می توان به طرح شعارهای اقتصادی، و فقر و بیکاری و بی مسکنی و زباله گردی و کودکان کار و اخراج از کار و غیره و غیره اشاره کرد. می توان به طرح برخی شعارها منتقد بود، و اجازه داد تا در مسیر رشد خود، این جنبش به طرح شعارهائی بپردازد که، نشانه رشد « آگاهی » در آنست.
این کار هم، وظیفه نیروهای آگاه جامعه است، که با تلاش برای سازماندهی این جنبش، و تلاش برای ایجاد زمینه های لازم برای پیوستن و سیع ترین بخش های مردم به این جنبش ، و طرح شعارهائی که خواسته های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و انسانی مردم را، در خود داشته باشد، آن را به مسیری « آگاهانه »، و نه صرفن در مسیری « رژیم چینجی »، که نیروهای راست، مبلغ آن هستند، رهنمون شوند.
ژن، ژیان، ئازادی

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x