جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آبی احمد علی برنده ی جایزه ی صلح ۲۰۱۹ نوبل شد

آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی
آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی

کمیته نوبل صلح در اسلوی نروژ روز جمعه، ۱۹ مهرماه، آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی، را به عنوان برنده نوبل صلح سال ۲۰۱۹ اعلام کرد.

کمیته انتخاب برنده نوبل صلح در بیانیه خود که روز جمعه منتشر شد دلیل انتخاب آقای علی را چنین اعلام کرد: «به خاطر تلاش‌های او برای دستیابی به صلح و همکاری بین‌المللی، و به‌ویژه ابتکار او برای حل مناقشات مرزی با اریتره.»

آبی احمد علی در آوریل سال ۲۰۱۸ به مقام نخست‌وزیری اتیوپی رسید و از همان آغاز اعلام کرد که یکی از اهدافش ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح با اریتره است.

تلاش‌های او، سال گذشته به دستیابی به توافق صلح با اریتره و پایان دادن به ۲۰ سال بن‌بست نظامی پس از جنگ مرزی دو کشور در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ منجر شد.

کمیته نوبل صلح در بیانیه خود اظهار امیدواری کرده است که اهدای این جایزه بتواند دست نخست وزیر اتیوپی را «در رسیدن به صلح و آشتی» قوی‌تر کند.

اتیوپی دومین کشور پرجمعیت آفریقا و بزرگترین اقتصاد شرق آفریقا به حساب می‌آید.

آبی احمد علی در حالی به عنوان برنده نوبل صلح معرفی شد که بیشترین توجه به گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، بود و بسیاری ابراز امیدواری کرده بودند که او به عنوان برنده نوبل صلح انتخاب شود.

جایزه صلح نوبل از سال ۱۹۰۱ اهدا می‌شود، گرچه همانند دیگر جوایز نوبل اهدای آن در برخی مقاطع تاریخی انجام نشده و از این رو آبی احمد علی یکصدمین جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است.

این جایزه ۹ میلیون کرون سوئد ارزش دارد و در دسامبر امسال به آبی احمد علی اهدا می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها امسال ۳۰۱ فرد یا نهاد نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بودند که شامل ۲۲۳ شخص حقیقی و ۷۸ سازمان می‌شدند.

از زمان شروع اهدای جایزه صلح نوبل، تا اینجا ۲۴ نهاد دریافت‌کننده آن بوده‌اند و در دیگر موارد این جایزه هر سال به یک یا چند فرد تعلق گرفته است.

در دوره امسال اهدای جوایز نوبل، علاوه بر آبی احمد علی، ۱۱ تن دیگر این جایزه را در رشته‌های مختلف از آن خود کرده‌اند؛ دو برنده ادبیات نوبل، سه برنده شیمی نوبل، سه برنده فیزک نوبل و سه برنده نوبل پزشکی.

البته هر یک از دو برنده ادبیات نوبل، یک جایزه دریافت خواهد کرد چرا که الگا توکارچوک به عنوان برنده جایزه معلق مانده سال ۲۰۱۸، و پیتر هانتکه به عنوان برنده جایزه ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند.

اما در رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی، مبلغ جایزه بین برندگان تقسیم خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=7457 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x