جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا رسما از سازمان جهانی بهداشت خارج شد

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه هفت ژوئیه (۱۷ تیر) تایید کرد که به‌طور رسمی در نامه‌ای به سازمان ملل اطلاع داده که این کشور از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود. این خروج طبق یک جدول زمانی یک ساله یعنی در تاریخ شش ژوئیه ۲۰۲۱ نهایی و اجرایی می‌شود.

رابرت منندز، سناتور ارشد دموکرات پیش از اعلام رسمی دولت در توئیتی نوشته بود: «کنگره اطلاعیه‌ای را دریافت کرده‌است که نشان می‌دهد که رئیس جمهوری ایالات متحده به‌طور رسمی آمریکا را از سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه همه‌گیری [کرونا] خارج کرده است.»

وی با انتقاد از نحوه مدیریت ترامپ، نوشت: «اینکه نحوه پاسخ ترامپ به همه‌گیری کووید-۱۹ را ناهماهنگ و آشفته بدانیم، حق مطلب را ادا نمی‌کند. رویکرد وی باعث حفاظت از منافع یا زندگی آمریکایی‌ها نمی‌شود و آمریکایی‌ها را بیمار و آمریکا را تنها می‌گذارد.»

سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که نامه ارسال شده به سازمان ملل از سوی ایالات متحده آمریکا بسیار کوتاه و تنها شامل سه جمله است که خبر خروج این کشور از سازمان جهانی بهداشت طبق یک برنامه زمانی یک ساله را داده است.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با تایید دریافت نامه آمریکا توضیح داد که این کشور که یکی از موسسان سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۴۸ است برای خروج از آن، باید دو شرط را رعایت کند؛ که یکی احترام به مهلت یک ساله برای خروج است و دیگری سهم خود در این سازمان را تا آخرین روز پرداخت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اواخر ماه مه اعلام کرده بود که به روابط کشورش با سازمان جهانی بهداشت خاتمه می‌دهد. از نظر ترامپ این سازمان اقدام مناسبی در راستای مبارزه با شیوع کرونا در جهان انجام نداده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از این نیز بارها این سازمان را متهم کرده بود که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، همواره در مقابل مقامات پکن با ملایمت رفتار کرده و با وجود دریافت بخش قابل توجهی از بودجه خود از ایالات متحده آمریکا «زیادی به چین نزدیک شده است.»

https://akhbar-rooz.com/?p=39497 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x