جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اتحاد عمل کم سابقه در دفاع از لغو حکم اعدام سه تن ازمعترضان آبان ۹۸

اميرحسين مرادی، سعيد تمجيدی و محمد رجبی سه تن از بازداشت شده های اعتراضات آبان 98 هستند که واکنش به صدور و تائيد حکم اعدام آنان در داخل و خارج از ايران بالا گرفته و ميليون ها نفردر يک اقدام کم سابقه همصدا خواهان لغو حکم اعدام اين سه نفر هستند

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از بازداشت شده های اعتراضات آبان ۹۸ هستند که واکنش به صدور و تائید حکم اعدام آنان در داخل و خارج از ایران بالا گرفته و میلیون ها نفردر یک اقدام کم سابقه همصدا خواهان لغو حکم اعدام این سه نفر هستند

شامگاه سه ‌شنبه ۱۴ ژوئیه در اعتراض به تأیید حکم اعدام سه تن از معترضان تظاهرات سراسری آبان ۹۸، شمار زیادی از کاربران ایرانی با هشتگ «اعدام نکنید» طوفان توییتری به راه انداختند. بیش از پنج میلیون نفر در توئیتر با هشتگ‌های “اعدام نکنید” به صدور این حکم اعتراض کردند. سرعت کاربران و کثرت استفاده از این هشتک در توئیتر چنان بود که خبر اعتراض به تائید حکم اعدام سه تن از معترضان آبان ۹۸ بازتاب جهانی پیدا کرد و به ترند نخست این شبکه ی اجتماعی تبدیل شد. برخی از مقامات مهم جهانی نیز در این حرکت اعتراضی همراهی کردند. از جمله:

ان لیند، وزیر امور خارجه سوئد از تایید حکم اعدام سه معترض آبان ابراز نگرانی کرده است. او تاکید کرده است که سوئد قویا با مجازات اعدام در هرزمان و هر شرایط مخالف است.

یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز خواستار بازبینی حکم اعدام این سه معترض شده است. وی از صدور حکم اعدام برای این سه نفر عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

ساعاتی بعد از اعتراض چند میلیونی در فضای مجازی نسبت به اعدام سه جوان معترض در آبانماه، برخی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران خبرهای ضد و نقیضی درباره توقف اجرای حکم آنها منتشر کردند.

عصر روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه، ابتدا خبرگزاری فارس با استناد به دستور رئیس قوه قضائیه  بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی از توقف اجرای حکم اعدام خبر داد و کاربران شبکه‌های اجتماعی این خبر را به عنوان موفقیت کمپین خود تلقی کردند، اما لحظاتی بعد از انتشارخبر توقف حکم اعدام،  “میزان” خبرگزاری قوه قضاییه ایران آن را تکذیب کرد وسخنگوی قوه قضائیه برای فرونشاندن خشم معترضان گفت که امکان اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی وجود دارد و در صورت درخواست وکیل ممکن است “نتیجه پرونده” تغییر کند.

بنابر گفته ی سخنگوی قوه قضائیه بر اساس ماده ۴۷۷، در موارد استثنائی اگر رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع تشخیص بدهد، می‌تواند پرونده را به دیوان عالی کشور بفرستد تا در شعبه‌ای که خود رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد، دوباره به پرونده رسیدگی شود.

وکلای پرونده ی سه معترض محکوم به اعدام  می‌گویند روز چهارشنبه به آنان اجازه دسترسی  به پرونده داده شده و امیدوار هستند بتوانند حکم اعدام را نقض کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حسین تاج، یکی از وکلای مدافع محکومان به اعدام گفت که امروز درخواست رسیدگی دوباره به پرونده‌های موکلانشان را در قالب ماده ۴۷۷ به رییس قوه قضاییه ارسال کرده‌اند.

حسین تاج به ایسنا گفت: “به همراه ۴ وکیل دیگر پرونده را مطالعه کردیم و امروز درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را ضمن یک لایحه خدمت رییس قوه قضاییه ارائه دادیم البته در کنار آن دستور توقف اجرای حکم اعدام هم داشتیم.”

بابک پاک نیا وکیل یکی ازسه معترض محکوم به اعدام  پیش تر گفته بود سه وکیل تازه بعد از تائید حکم اعدام در دیوان عالی اجازه مطالعه پرونده را دریافت کرده‌اند، وی گفت که آنها درخواست اعاده دادرسی دارند.

پاک نیا روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در همان روز به همراه حسین تاج و مصطفی نیلی، دو وکیل تعیینی دیگر، با مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین توانسته‌اند پرونده را مورد مطالعه قرار دهند

این وکیل دادگستری با اشاره به ایرادهای موجود در پرونده اعلام کرد که طبق قانون وکیل پرونده‌هایی که مجازات آن حبس ابد و یا اعدام است، چه وکیل تعیینی باشد و چه وکیل تسخیری باید در مرحله دادسرا و تحقیقات مقدماتی حضور داشته باشد؛ اما در این پرونده تنها امیرحسین مرادی، موکل این وکیل دادگستری، به وکیل دسترسی داشته و وکیل هم تا به امروز اجازه دخالت در پرونده را نداشته و به صورت غیرقانونی به جلسه دادگاه دعوت نشده است.

بابک پاک‌نیا در ادامه گفت که اگر «یک قاضی بی‌طرف و مستقل به این پرونده رسیدگی کند» می‌توان به زودی روند اجرای حکم صادره را متوقف و حکم اعدام صادر شده را نقض کرد.

مصطفی نیلی، وکیل دیگر هم در توییترش خبر داد که امروز توانسته با وقت قبلی به دادسرای ناحیه ۳۳ برود و پرونده را مطالعه کند.

او همچنین گفت که تشریفات قانونی برای اجرای حکم اعدام انجام نشده در نتیجه فرصت برای اعاده دادرسی وجود دارد.

در مقابل اتحاد عمل کم سابقه ی میلیون‌ها ایرانی برای درخواست لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی متعرضان آبان ۹۸،  رسانه ها و کاربران نزدیک به حکومت با زیر سوال بردن کمپین “اعدام نکنید” و برجسته کردن توئیت برخی از افراد، از قوه قضاییه خواسته‌اند در مقابل فشار معترضان نرمش نشان ندهد.

واکنش خبرگزاری تسنیم رسانه ی نزدیک به سپاه پاسداران نشانگر مشارکت اقشار مختلف جامعه در این حرکت اعتراضی،  تاثیر اقدام یکپارچه ی مخالفان اعدام و کمپین “اعدام نکنید” در میان مردم واحساس نگرانی حکومت از پیامد اجرای حکم اعدام معترضان است. تسنیم نوشت:

«شب گذشته فضای مجازی شاهد شکل‌گیری کمپینی با هشتگ #اعدام_نکنید، بود؛ کمپینی که بسیاری بدون اطلاع از کم و کیف این ماجرا به آن پیوستند و بار دیگر نشان داد چگونه بحران اطلاع‌رسانی دقیق و هدایت مناسب افکار عمومی‌ می‌تواند در شکل‌گیری یک قضاوت شتابزده و حرکت بدون اطلاع نسبت به برخی موضوعات، موثر باشد»

واضح است که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در این کمپین را شهروندان واقعی معمولی (عمدتا نامطلع به دلیل عدم اطلاع رسانی درست از سوی قوه قضائیه) تشکیل می‌دهند و تعدادی از سلبریتی‌ها در داخل ایران نیز به این هشتگ پیوسته و ذیل آن صحبت کرده‌اند.»

آبان‌ماه گذشته مردم در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به گرانی ناگهانی بنزین به خیابان آمدند   و بنا بر گزارش مستند خبرگزاری رویترز با دستور خامنه‌ای حدود ۱۵۰۰ نفر از معترضان کشته و هزاران نفر بازداشت و به حبس و یا اعدام محکوم شدند..

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از این معترضان هستند که از سوی قوه قضائیه ایران به اعدام محکوم شده‌اند. 

https://akhbar-rooz.com/?p=40245 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x