چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

ارتش سوریه راهی مناطق جنگی در شمال این کشور شد

در پنجمین روز تهاجم ترکیه به کردهای شمال سوریه، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که ارتش این کشور برای مقابله با حمله ترکیه راهی شمال کشور شده است

یک تانک ارتش سوریه
یک تانک ارتش سوریه

در پنجمین روز تهاجم ترکیه به کردهای شمال سوریه، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که ارتش این کشور برای مقابله با حمله ترکیه راهی شمال کشور شده است.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) یکشنبه شب خبر داد که واحدهای ارتش این کشور برای مقابله با حمله ترکیه به سمت شمال حرکت کرده اند.

مظلوم کوبانی فرمانده کل شبه نظامیان کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در دیدار با «ویلیام روباک» معاون نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفت که اگر واشنگتن اقدامی برای توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه و حمایت از کُردها انجام ندهد، کردها به همپیمانی با روسیه و نظام سوریه متوسل می‌شوند.

روز گذشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منابع میدانی گزارش داده بود که بر اساس توافق میان دولت سوریه و نیروهای دمکراتیک، ارتش سوریه قرار است کنترل شهر منبج را برعهده بگیرد.
ورود نیروهای ارتش سوریه قرار است بر اساس توافق میان روسیه و سوریه از یک طرف و روسیه و آمریکا از سوی دیگر انجام شود.

بر اساس این توافق، یگان های ارتش سوریه با سلاح های سنگین و متوسط خود در شهر منبج مستقر می شوند و پرچم سوریه بر همه ادارات دولتی و ورودی ها و خروجی های این شهر برافراشته خواهد شد.
این اقدام برای جلوگیری از تجاوز ارتش ترکیه و تروریست های هم‌پیمان آن به شهر منبج انجام شده است. در همین حال گزارش شده است آخرین تجهیزات نظامی آمریکا روز شنبه از شهر منبج در شمال شرق استان حلب سوریه خارج شده است.

نیروهای ترکیه کنترل شهر تل ابیض در شمال سوریه را به دست گرفتند

نیروهای ارتش ترکیه و “ارتش آزاد سوریه” (مورد حمایت آنکارا) روز یکشنبه در ادامه عملیات موسوم به “چشمه صلح” کنترل شهر مرزی “تل ابیض” در شمال سوریه را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ارتش آزاد صبح امروز بعد از پیشروی از جبهه غربی تل ابیض توانست کنترل این شهر را پس از چند ساعت به دست بگیرد.

در حال حاضر درگیری ارتش آزاد با تعدادی از مسلحان کرد در ساختمان اداره پست شهر ادامه دارد. یگان های مدافع خلق (ی. پ. گ) از سال ۲۰۱۵ کنترل شهر تل ابیض در مرز سوریه و ترکیه را به دست داشت. ترکیه مدعی است که در این عملیات تلاش کرده تا از آسیب رسیدن به غیرنظامیان، مکان های عمومی و زیرساخت ها جلوگیری شود.

ماکرون و مرکل خواستار توقف عملیات ترکیه در سوریه شدند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که شامگاه یکشنبه میزبان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بود با اعلام «نگرانی» مشترک دو قدرت اروپایی در مورد وضعیت انسانی در شمال سوریه درباره احتمال بازسازی گروه داعش هشدار داد.

آقای ماکرون گفت که در روز جاری هم خود او در تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و هم صدراعظم آلمان در تماس با رئیس جمهوری ترکیه خواستار توقف عملیات جاری ارتش ترکیه شده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه از سوی دیگر اعلام کرد برای بررسی نبرد خونین در شمال سوریه، نخست وزیر و وزرای کشور، خارجه، دفاع و دادگستری کابینه‌اش را به نشست فوری «شورای دفاع» فرا خوانده است.

واکنش‌های آمریکا، از ریاست جمهوری تا وزارت خارجه و دفاع

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه مجددا تأکید کرد که تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه تدارک می‌بیند. ترامپ در توییتر خود نوشت: «در حال مذاکره با لینزی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها دربارهٔ اعمال تحریم‌های شدید بر ترکیه هستم.» وی افزود: «وزارت خزانه‌داری آماده است و در این باره اجماع نظر گسترده‌ای در کار است.»

همزمان وزارت خارجهٔ آمریکا انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک مقام سیاسی کُرد و دستگیر شدن تعدادی دیگر از همرزمان وی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد. این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد، به دستور رئیس جمهوری این کشور، برای خارج کردن ۱۰۰۰ تن دیگر از نیروهای این کشور از سوریه آماده می‌شود.

مرکل خواستار توقف فوری حمله ترکیه شد

دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد که آنگلا مرکل روز یکشنبه در تماسی تلفنی از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه خواسته است عملیات نظامی این کشور علیه کُردهای سوریه را فورا متوقف کند. خانم مرکل در این گفتگو تأکید کرد که ادامهٔ این عملیات موجب بی‌ثباتی منطقه و قوت گرفتن دوبارهٔ شبه‌نظامیان دولت اسلامی خواهد شد.

شرایط در شهرهای تل ابیض و رأس العین

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد روز یکشنبه در اثر حملهٔ هوایی نیروهای ترکیه به شهر رأس‌ العین ۹ تن از جمله ۵ شهروند جان باختند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند.

وی تصریح کرد تحریم‌های تسلیحاتی اروپا تأثیری بر عملیات ترکیه ندارد و نیروهای کشورش، برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت. برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که نیروهای ترکیه کنترل شهر تل ابیض را نیز در اختیار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایتش روز یکشنبه در حالی وارد مرکز شهر تل ابیض شده‌اند که فضای شهر آرام بوده و این نیروها در حال انجام عملیات جستجو بوده‌اند. تل ابیض یکی از اهداف عمدهٔ حملهٔ نظامی ترکیه به نیروهای کُرد ارتش دموکراتیک سوریه بوده است.

در همین حال، سی‌ان‌ان خبر داد که نیروهای تحت حمایت ترکیه موفق شده‌اند محور مواصلاتی شرق به غرب کردستان سوریه را تصرف کنند و مسیر منتهی به شهر کوبانی را به کنترل خود درآورند.

گریز صدها تن خارجی مرتبط با داعش

مقامات محلی کُرد در شمال شرقی سوریه اعلام کردند که روز یکشنبه ۷۸۵ تن خارجیِ مرتبط با داعش، در اثر گلوله‌باران یک اردوگاه از سوی ارتش ترکیه، موفق به فرار شده‌اند.

این مقامات اعلام کردند که «مزدوران» (اشاره به نیروهای ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، به اردوگاه حمله کردند و این امر باعث شد که «عناصر داعش» (ساکنان اردوگاه) نیز به نگهبانان اردوگاه یورش ببرند و بتوانند درهای اردوگاه را باز کنند.

در واکنش به این رخداد، کشورهای اروپایی اعلام کردند، در حال نهایی کردن طرحی هستند که به موجب آن صدها عضو زندانی داعش در سوریه را هر چه سریع‌تر به عراق منتقل کنند.

از سوی دیگر به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه یکصد تن زن و کودک، که اعضای خانواده و وابستگان اعضای سابق داعش بوده‌اند، از اردوگاهی در شمال سوریه گریخته‌اند. رامی عبدالرحمان، سرپرست ناظر اردوگاه عین‌عیسی در شمال سوریه با اعلام این خبر تصریح کرد که درون اروگاه «هرج و مرج» برپا است.

مقامات کُرد پیش از این هشدار داده بودند که نگهبان کافی برای مراقبت از این اردوگاه در اختیار ندارند، زیرا بیشتر نیروهایشان را برای مبارزه به سوی مرز فرستاده‌اند و حالا فقط ۶۰ تا ۷۰ نگهبان از اردوگاهی مراقبت می‌کنند که بیش از ۱۲ هزار آواره را در خود جای داده و به حدود ۱۵۰۰ تن نگهبان نیاز دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=7799 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x