جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسکندر لطفی فعال صنفی معلمان به دو سال حبس محکوم شد

وکیل «اسکندر لطفی» از محکومیت دو سال حبس برای این فعال صنفی معلمان مریوان و عضو «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور» خبر داد

«صالح نیکبخت» در گفت‌وگو با ایلنا، درباره صدور حکم برای این فعال صنفی معلمان گفت: «یک سال پیش اسکندر لطفی به دنبال تحصن معلمان شهرستان‌های استان کردستان، از جمله مریوان احضار شد. پس از تحقیقات مقدماتی، پرونده وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام، به دادگاه انقلاب سنندج ارجاع دادند. با وصول پرونده در دادسرای سنندج، اتهام جدیدِ نشر اکاذیب هم به پرونده او افزوده شد. این در حالی است که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی از وی شکایت ندارد و نشر اکاذیب چون از جرایم شخصی است، تحقق آن مستلزم وجود شاکی خصوصی (شخص حقوقی یا حقیقی) است.»

صالح نیکبخت با بیان این که در نتیجه، دو پرونده در دادگاه انقلاب و دادگاه‌ عمومی برای موکلش تشکیل شده است، افزود: «پرونده اول به اتهام تبلیغ علیه نظام، به دادگاه انقلاب و پرونده دوم به اتهام نشر اکاذیب، به دادگاه عمومی ارجاع شد. دادگاه انقلاب سنندج بعد از بررسی پرونده و استماع دفاعیات وکیل، لطفی را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه کرد. متعاقب آن، در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ سنندج که برای بررسی اتهام نشر اکاذیب برگزار شد، بنده به کیفرخواست صادره ایراد گرفتم؛ از جمله این که شاکی خصوصی وجود ندارد و مطالب استنادی مصداق نشر کاذیب نیست. در نهایت بعد از رفع ایراد، پرونده را بازگرداندند و در تاریخ هفت بهمن برای این پرونده وقت رسیدگی تعیین شد.»

نیکبخت گفت: «علی‌رغم این که هیچ یک از مواردی که از مصادیق نشر اکاذیب شناخته شده، متعلق به موکل من نبوده‌اند و صرفاً اشخاص دیگری در فضای مجازی برای او ارسال کرده بودند، بدون این که به ایرادات این‌جانب توجه کنند و هم‌چنین بدون اخذ آخرین دفاع از موکل، او را به دو سال حبس تعزیری محکوم کردند و حکم در ۱۷ بهمن ماه به این‌جانب ابلاغ شد.»

این وکیل دادگستری در پایان تاکید کرد: «نه موارد اتهامی شاکی خصوصی دارند و نه به ایرادات پرونده توجه شده است. دفاع آخر نیز اخذ نشده است. در مهلت قانونی نسبت به تجدیدنظرخواهی اقدام می‌کنیم و از آن جا که فعالیت‌های موکلم همگی در راستای دفاع از حقوق معلمان و بهبود وضعیت آموزشی کشور بوده‌اند، امیدوارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان حکم برائت وی را صادر نماید.»

اسکندر لطفی، یکی از فعالان کانون صنفی معلمان ایران و بازرس سابق شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده است. او متولد شهریور ۱۳۵۲ در شهرستان سنندج بوده و تحصیلات مقدماتی خود را در شهرهای مریوان و زادگاهش سنندج سپری کرده است.

لطفی سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را به‌عنوان معلم آغاز کرد. در سال ۱۳۷۲ با شرکت در کنکور سراسری، در مقطع کارشناسی ادبیات و زبان فارسی در دانشگاه کردستان پذیرفته شد و هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه، به تدریس در مدارس شهر سنندج مشغول بود. این فعال صنفی در سال ۱۳۷۹ با همسرش که او هم معلم است، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، دو فرزند به نام‌های «رامان» و «سایا» هستند. رامان و سایا به ترتیب ۱۸ و هشت‌سال دارند.

او از سال ۱۳۸۱ و با شکل‌گیری تشکل‌های صنفی معلمان، به عضویت «کانون صنفی معلمان کردستان» درآمد.

https://akhbar-rooz.com/?p=20160 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x