جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض عبدالله عبدالله به نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان با ۵۰.۶۴ درصد نفر اول و رقیب اصلی وی، عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد آراء در جایگاه دوم است. عبدالله می گوید تقلب شده و نتایج را قبول ندارد
عبدالله عبدالله در کنار اشرف غنی

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان صبح روز یکشنبه نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر این کشور را اعلام کرد.

به گزارش یورو نیوز بر اساس این نتایج اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان با ۵۰.۶۴ درصد (بیشتر از ۹۲۳ هزار رای) نفر اول و رقیب اصلی وی، عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد آراء (بیشتر از ۷۲۰ هزار رای) در جایگاه دوم است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعداد آرای معتبر در این انتخابات را یک میلیون و هشتصد و بیست و چهار هزار و چهارصد و یک رای اعلام کرده است. به گفته این کمیسیون میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است.

این کمیسیون گفته است که نتایج اعلام شده مقدماتی است و نتیجه نهایی پس از رسیدگی به شکایات اعلام خواهد شد.

کارزار «ثبات و همگرایی» عبدالله عبدالله: نتیجه نخستین انتخابات برآمده از آرای تقلبی است

کارزار «ثبات و همگرایی»‌ به رهبری عبدالله عبدالله، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان پس از انتشار نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای این نتایج را برآمده از آرای تقلبی ارزیابی کرد و گفت که این نتایج مشروعیت ندارد.

کارزار عبدالله عبدالله با متهم کردن کمیسیون مستقل انتخابات به «جانبداری از اشرف غنی» گفته است: «نتیجه‌ تقلبی اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات بدون تصفیه آرای پاک از ناپاک مشروعیت ندارد.»

«ثبات و همگرایی» به هوادارانش اعلام کرده است: «می‌خواهیم به صراحت و روشنی یک بار دیگر به شهروندان عزیز کشور، حامیان ثبات و همگرایی، کمیسیون‌های انتخاباتی و متحدان بین‌المللی افغانستان اعلان نماییم که ثبات و همگرایی نتیجه‌ استوار بر تقلب را بدون رسیدگی به خواست‌ها و تقاضاهای قانونی این جریان هرگز قبول نمی‌کند.»

این گروه همچنین با اشاره به اینکه از تمامی ابزار و وسایل قانونی برای دفاع از آرای پاک مردم استفاده خواهد کرد افزوده است که «حکومت برخاسته از تقلب و آرای تقلبی را هرگز قبول ندارد.»

نتایج اولیه در حالی اعلام می شود که عبدالله عبدالله که کارزار «ثبات و همگرایی» را در انتخابات ریاست جمهوری رهبری می کرد خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای شده است که به گفته این کاندیدا یا در خارج از وقت رای دهی جمع آوری شده‌اند و یا فاقد اطلاعات بیومتریکی هستند.

هر دو کاندیدای اصلی این انتخابات پیش از این مدعی پیروزی در انتخابات شده بودند.

استقبال سازمان ملل متحد از نتایج اولیه انتخابات افغانستان

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد با استقبال از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که کمیسیون باید بطور شفاف و دقیق به شکایت رسیدگی کند.

از سوی دیگر جان بس، سفیر آمریکا در کابل نیز با تشکر از کمیسیون مستقل انتخابات گفت که نتیجه اعلام شده نتایج اولیه است و برای روشن شدن نتیجه نهایی گام‌های زیادی باقی مانده است.

آرای دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با ۳.۸۵ درصد آراء (بیشتر از ۷۰ هزار رای) در جایگاه سوم و رحمت الله نبیل، سیاستمدار پشتون با ۱.۸۶ درصد آراء (بیشتر از ۳۳ هزار رای) در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کمتر از یک درصد آراء را کسب کرده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=15927 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x