جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتراض های توده ای درعراق و مخالفت با جمهوری اسلامی – عیسی پهلوان

‫اعتراضات در عراق‬‎

کشور عراق اینک چهار دهه است که با بحران های ژرف  وخانمانسوز دست به گریبان است و سالهاست که در کنار افغانستان و لیبی و سوریه و یمن با جنگ ،تشنج، تفرقه، آشوب ودرگیری های درونی و دخالت های بیرونی روبروست. جنگ هشت ساله عراق و ایران و اشغال کویت از سوی ارتش صدام و نخستین یورش نظامی آمریکا به عراق برای رهاسازی کویت در دوره جرج بوش و اشغال نظامی این کشور بوسیله آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۳ ، مردم عراق را با آسیب ها و آشوب ها و دشواری های بزرگی روبرو ساخت. صدهاهزار کشته و میلیون ها مجروح و آواره جنگی نتیجه این رویدادها بودند. توهم های صدام حسین برای کشورگشایی و سوداهای خمینی برای تصرف کربلا و نجف برای  ایجاد امپراطوری شیعی و نقشه های جنایتکارانه ی سیاست پیشگان نومحافظه کار آمریکایی و انگلیسی  برای ایجاد خاورمیانه بزرگ  و وابستگی کامل آن به این کشورها، عامل های مهم  درهم ریختگی و آشوب کشور عراق در دهه های گذشت است. اختلاف های سنی و شیعه و کرد و عرب و بعثی و غیر بعثی و از سال ۲۰۱۴ فعالیت های  گروه تروریستی جنایت پیشه و ارتجاعی داعش که با اشغال شهر موصل بخشی از خاک عراق را به تصرف درآورد، در تشدید وخامت اوضاع این کشور  و درهم ریختگی وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن نقش مهمی ایفا کردند.

مداخله تجاوزکارانه  نظامی آمریکا و انگلیس  در عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغال نظامی این کشور که با سر کار آمدن نو محافظه کاران آمریکایی همراه بود نقطه ی عطفی در تاریخ چهار دهه ی اخیر این کشورست. جرج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش از یورش نظامی آمریکا و انگایس به عراق در سخنانی ساده لوحانه و بلاهت بار گفته بود، «هنگامیکه صدام حسین سرنگون شود، عراق به صورت مشعل دمکراسی در سراسر خاورمیانه در خواهد آمد.». رویدادهای فاجعه بار آتی نشان دادند که عراق نه تنها مشعل دمکراسی در خاورمیانه  نشد بلکه به مرکز آشوب ها و درگیری های سخت، رویارویی نظامی در شهرها و روستاها، جنگ چریکی شهری، گروگان گیری، شورش های مسلحانه، عملیات ایذایی همچون انفجارلوله های نفتی و بمب گذاری های کورو خودکشی های انفجاری  با ده ها هزار کشته و زخمی بدل شد. در مبارزه با نظامیان آمریکایی و انگلیسی مجموعه ی ناهمگونی از طرفداران صدام و حزب بعث و اسلام گرایان و ملی گرایان سنی و گروه های شیعی تندروی طرفدار جمهوری اسلامی و گروه های تروریستی القاعده و انصارالاسلام پا به میان گذاشتند و عراق به کوره ی در گیری های مسلحانه و قتل و کشتار و انفجار بدل گشت. افزون بر این با سرنگونی رژیم صدام و شکست طرح فرمانداری مستقیم آمریکایی وبا بر سرکار آمدن دولت جدید به سرکردگی شیعیان عراقی بر اهمیت ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی و اهمیت مذهب شیعه  و بر امکانات دخالت جمهوری اسلامی در این کشور و همچنین در منطقه بسی  افزوده شد و جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی اش به عاملی مهم در امور سیاسی و فرهنگی عراق بدل شدند. امری که واکنش هایی را در کشورهای سنی مذهب بویژه عربی زبان و از جمله عربستان سعودی و امارات عربی در مخالفت و رویارویی با جمهوری اسلامی برانگیخت و به نزدیکی بیشتر این کشورها با دولت آمریکا و اسرائیل منجر شد.

با تسخیر شهر موصل از سوی داعش در سال ۲۰۱۴ و شعله ورشدن جنگ شدید میان این دولت اسلامی نوپدید با مخالفان داخلی و خارجی، سازمان  نظامی حشد الشعبی  که گروه های شبه نظامی شیعی چون بدر و کتائب حزب الله و عصائب اهل حق و کتائب خراسانی و النجباء و… را متحد می کند با یاری جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران شالوده ریزی شد و با افزایش  کمک های  جمهوری اسلامی به سایر گروه های سیاسی و نظامی شیعی بر دامنه نفوذ جمهوری اسلامی در عراق افزوده گشت وازاین رهگذر  سپاه قدس یکی از بازیگران  موثر و پرقدرت در معادلات سیاسی  عراق شد و بدین سان جمهوری  اسلامی در کنار آمریکا و عربستان به یکی از نقش پردازان مهم عرصه ی سیاست در عراق بویژه در سال های اخیر بدل گشت.

اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی عراق در همه ی سالهای گذشته بحرانی و با دشواری روبرو بوده است. با آنکه عراق یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در اوپک است و سالانه ده ها میلیارد دلار درآمد نفتی دارد اما به سبب ناکارآمدی حکومت و فساد مالی چشمگیر آن – که گویا از ویژگی های بارز حکومت های مذهبی است-  توده های مردم در این کشور همانند ایران با فقر شدید و بیکاری گسترده و کمبود های گوناگون از جمله در زمینه تامین برق و آب روبرو هستند. در سال ۱۳۹۷ جنوب عراق که منطقه ای عمدتا شیعی نشین است نا آرامی های گسترده ای را در اعتراض به بیکاری شدید و کمبود خدمات عمومی و فساد گسترده ی مالی دولتی،  شاهد بود  و مردم بصورت انبوه در بصره به خیابان ها آمدند. در این شورش ها که سمت و سوی ضد جمهوری اسلامی هم داشت ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی به آتش کشیده شد. در تظاهرات مردم در نجف فرودگاه این شهر از سوی تظاهر کنندگان بسته شد و در شهر بغداد هم مخالفان به خیابان ها آمدند. در نا آرامی های عراق در سال ۱۳۹۷ از میان اعتراض کنندگان  ۱۵ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند. حکومت عراق در سالی که گذشت نتوانست به هیچیک از  خواسته های مخالفان پاسخ دهد، از اینرو در ماه اکتبر امسال دور تازه ای از اعتراض های خیابانی با بسامدی بسیار  بیشتر از سال گذشته،  آغاز شد. اعتراض های کنونی هم، مانند گذشته موضوع بیکاری شدید، کمبود خدمات عمومی و فساد مالی دولتی را در بر می گیرد و افزون بر آن با دخالت های جمهوری اسلامی در امور عراق  مخالفت میشود. تاکنون در منطقه های گوناگون از جمله بغداد، میسان ،بصره ، کربلا، ذی قار،بابل ،عماره و..تظاهرات گسترده و پیاپی انجام گرفته و به مرکزهای دولتی و دفتر حزب ها و گروه های سیاسی شیعی وابسته به جمهوری اسلامی حمله شده است. اعتراض های توده ای کنونی شدید ترین واکنش های مردم عراق به اوضاع نابسامان عراق پس از برسر کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق است. از ماه اکتبر تاکنون ۲۷۰ نفر از اعتراض کنندگان در اثر تیراندازی های  نیروهای دولتی و گروه های شبه  نظامی کشته و حدود ده هزار نفر زخمی شده اند.گویا میان گروه شبه نظامی عصائب اهل حق مورد پشتیبانی سپاه پاسداران که به سوی تظاهرکنندگان در ذی قار تیر اندازی کرده بود و گروه شبه نظامی سرایا الاسلام وابسته به جریان صدر درگیری نظامی حتی با سلاح های سنگین صورت پذیرفته است. در این منطقه شماری از دفتر های سارمان های شیعه و ازجمله حزب الله عراق به آتش کشیده شد. مخالفت های کنونی مردم عراق با جمهوری اسلامی نتیجه چهار دهه دخالت و نفوذآشکار و پنهان جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق است که زیرعنوان ژئوپلیتیک شیعه و گسترش عمق استراتژیک توجیه می شود. چندی پیش به مناسبت پنجمین سال پایه گذاری حشد شعبی ، این سازمان شبه نظامی ، کنگره ای بزرگ در بغداد با عنوان سپاس از ایران با حضور فرماندهان سپاه قدس برگزار کردو  با نشان دادن تجهیزات نظامی سنگین  بر روابط نزدیک این نهاد با جمهوری اسلامی و سپاه قدس تاکید شد. رویدادی که با نارضایتی بخش بزرگی  از مردم عراق روبروگشت.

جمهوری اسلامی  ازمراسم اربعین امسال به عنوان نشانه اقتدارخوددر منطقه خاورمیانه سودجست  وبا فرستادن بیش از دو ونیم ایرانی در یک سفر رایگان ۵ روزه  به کربلا با استفاده از ۱۵۰۰۰ اتوبوس ، حجم بزرگی از شلوغی، ناامنی، آشوب ودر همریختگی را در عراق سسب ساز شد،این عمل جنون آمیز  برژرفای نارضایی مردم عراق از اقدام های جمهوری اسلامی در عراق افزود. سپاه پاسداران با استفاده از حدود ۷۰۰۰ نفر از سپاهیان  همراه با تجهیزات نظامی ،زائران ایرانی را همراهی می کرد. دخالت جمهوری اسلامی و سپاه قدس در اوضاع عراق با تاثیرگذاری بر انتخات و یا تشکیل دولت و یا سیاست خارجی  این کشور سسب میشود که هرروز بخش بیشتری از مردم عراق و از جمله شیعیان این کشور با جمهوری اسلامی به مخالفت برخیزند. حمله ی چند روز پیش تظاهرکنندگان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا که در جریان در گیری ها ۳ کشته و چندین زجمی  بجای ماند از نمونه های سرریز شدن خشم عراقی ها علیه جمهوری اسلامیست . مخالفت با دخالت های روز افزون جمهوری اسلامی در عراق ، واکنش مقام های این نظام  را در پی داشته است. علی خامنه ای در یکی از سخنرانی های اخیر خود با اشاره به اوضاع عراق گفت

« در دنیا بیشتر ازهمه ،  آمریکاو سرویس های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای منطقه دارند آشوب به پا می کنند. این بدترین دشمنی و خطرناکترین کینه ورزی علیه یک ملت است.» او همچنین خواستار رویارویی و سرکوب مخالفان شدو گفت «  به دلسوزان عراق و لبنان توصیه می کنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند. »  ودر مقایسه اعتراض ها ی عراقی ها  با قیام دی ماه ۹۶ مردم ایران گفت « برای کشور عزیز ماهم ازاین فکرها کرده بودندکه خوشبختانه مردم به موقع در میدان حضور پیداکردند و خنثی شد.»  بدین سان و به راحتی ، خیزش یک هفته ای مردم ایران در ۱۶۰ شهر هم به سازمان های اطلاعاتی خارجی نسبت داده می شود.اعتراضاتی که به کشته شدن ده ها تن و زخمی شدن صد ها نفر و دستگیری نزدیک به ده هزار نفر از ایرانیان اعتراض گر انجامید. مانند همیشه بجای پذیرش  نقش حکومت  ودستگاه های نظامی و امنیتی  در سرکوب مردم بجان آمده از دشواری های حکومت ساخته وفساد و فقر و بیکاری  ، داستان ساختگی ورسوای وابستگی مخالفان به دولت های خارجی تکرار می شود تا توجیهی برای جنایت ها وسرکوب فراهم گردد.

محمود واعظی رئیس دفتر روحانی  در همین راستا در مورد اعتراضات مردم عراق و لبنان  گفت:«  وضعیتی الان به وجود آمده و اینکه هم امریکا و هم عربستان و برخی کشورهای دیگر و رژیم صهیونیستی روی خواسته های مردم سوارشده و هم فضای مجازی را کنترل می کنند هم خط می دهند و هم از نظر مالی حمایت می کنند.» از این سخنگو باید پرسید که آیا جمهوری اسلامی تاکنون به غیر ازین در عراق عمل کرده است. او در باره ی شعارها ی سرداده شده علیه جمهوری اسلامی از سوی مردم عراق گفت « تلاش زیادی انجام می دهند با شعارهایی که درست می کنند فاصله ای بین جمهوری اسلامی با عراق ایجاد کنند. » آیا این شعارها را نیروهای خارجی درست می کنند ویا این که برمبنای واقعیت های سیاسی و تاریخی و دخالت های چهل ساله یک دولت خارجی در امور کشور همسایه درست می شود. بخش بزرگی از مردم عراق به حق وبه درستی با دخالت همه ی بیگانان از جمله آمریکا و ترکیه و اسرائیل و عربستان و جمهوری اسلامی در امور کشور خود مخالفند و خواهان استقلال کشورشان هستند ودر همین راستا با  دخالت های آشکار و پنهان جمهوری اسلامی در امور عراق هم مخالف هستند . راهبردی که همه ی مهین دوستان ایرانی با آن سر توافق دارند، زیرا دخالت های سیاسی و نظامی و فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق از هر نظر به زیان منافع ملی کشور ماست.

از نظر اقتصادی ، میلیاردها دلاراز ثروت ملت ایران هزینه دخالت های نظام ولایت فقیه در عراق میشود، موضوعی که در شعارهای قیام کنندگان دی ماه ۹۶ هم در قالب شعار – پول های ما کجا میره     عراق ، یمن ، سوریه –  بدرستی بازتاب یافته بود.

از دید سیاسی، کوشش جمهوری اسلامی برای سرکردگی سازمان های سیاسی و نظامی همسو ووابسته اش  در عراق، مخالفت سنی های عراقی و طرفداران بعثی صدام و بخش هایی از کرد های عراقی و همچنین شیعیانی که طرفدار عراق مستقل هستند و همه ی نیروهای چپ و دمکرات استقلال خواه عراقی را برمی انگیزاند ، مخالفتی  که سبب تیرگی روابط دوملت ایران و عراق می شود و به زیان منافع ملی ما و روابط همسایگی دو کشور است. با توجه به نقش آمریکا ومتحدانش در عراق پس از یورش نظامی امریکا و انگلیس به این کشور ، جمهوری اسلامی با دخالت های همه سویه اش در عراق ، عملا  ایران را دربرابر این قدرت های جهانی و منطقه ای قرار می دهد و به زیان منافع استراتژیک ملت ایران عمل می کند.

از منظر فرهنگی، دخالت های مذهبی و فرهنگی  حمهوری اسلامی در عراق برای  تقویت هژمونی فرهنگی اش  دراین کشور همسایه ، که نمونه ی آشکاری از آن را امسال در سازماندهی میلیونی مراسم اربعین از سوی جمهوری اسلامی در عراق در رقابت با مراسم حج ، شاهد بودیم ، سبب ساز چالش های مهمی میان مردم عراق و جمهوری اسلامی  شده است .

در تظاهرات اعتراضی هفته های اخیر  در شهرهای گوناگون عراق شعارهای بسیاری علیه جمهوری اسلامی سرداده شد. شعار «ایران برو بیرون »،  یکی از شعارهای پربسامد مردم این کشور بوده است ، شعاری که در چارچوب  سه شعار محوری ایرانیان  در قیام دی ماه ۹۶ در انتقاد از  سیاست خارجی جمهوری اسلامی  است. یعنی شعارهای

نه غزه نه لبنان             جانم فدای ایران

پول های ما کجا میره     عراق ، یمن ، سوریه

فلسطین را رها کن         فکری به حال ما کن.  

میهن دوستان ایرانی در دفاع از منافع ملی و کیان کشور ایران  هم صدا با مردم کشور عراق می گویند

دستهای جمهوری اسلامی از عراق کوتاه.

عیسی پهلوان

نوامبر ۲۰۱۹ برلین

https://akhbar-rooz.com/?p=11488 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x