پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعترافات کارلوس والدراما؛ برنابئوی جدید و اسرارآمیز با رازی زیرزمینی

نازک بین: در جولای ۱۹۹۴ و در جریان برگزاری جام جهانی آندرس اسکوبار، ملی‌پوش کلمبیایی و بازیکن ناسیونال، ۱۰ روز پس از باز کردن د‌ر‌وازه‌ تیم خودشان به قتل رسید. این گل به خودی در دیدار تیم‌های کلمبیا و آمریکا اتفاق افتاد و منجر به حذف شدن کلمبیا شد. قاچاقچیان برای این بازی شرط بندی کرده بودند و پس از حذف کلمبیا، دچار ضرر هنگفتی شدند. برخی از رسانه‌ها مدعی شدند این قتل به آنان مربوط است. جنازه اسکوبار پس از اینکه مورد ضرب و شتم افراد مسلح قرار گرفت، در پارکینگ رستورانی در مدیین پیدا شد.

گفته می‌شود هوبرتو مونوز کاسترو قاتل اسکوباز او را پیش از مرگ با پیام “مرسی به خاطر گل به خودی” مورد خطاب قرار داده و هنگام شلیک با فریاد بلند “گل” جنایت خود را انجام داده بود.

او زمانی که به کشورش برگشت، با ۱۲ گلوله به قتل رسید، قاتل او که محافظ یکی از سران باندهای قاچاق مواد مخدر بود پس از شکلیک هر گلوله فریاد گل سر می‌داد.

به نقل از مارکا، هیچ نقطه‌ای در جهان وجود ندارد که نام کارلوس والدرما را نشنیده باشد. کافی است تنها موهایش را به یاد آورید. “پیبه” لحظات شاد زیادی داشته اما گاهی اوقات با سختی هایی روبرو شده است که  با اعتراف وی همراه بوده. هافبک بازنشسته کلمبیایی با آن چهره خاص خود در کنار لحظات شاد دوران بازی‌اش باید با به قتل رسیدن هم‌تیمی‌اش کنار می‌آمد.

قتل آندرس اسکوبار

مرگی که کلمبیا و جهان فوتبال را تحت تاثیر داد کشته شدن آندرس اسکوبار بود. والدراما قتل هم‌تیمی‌اش را از یاد نبرده است. این اتفاق تلخ روحش را نابود کرد.

“این حادثه را نمی توان فراموش کرد. اتفاقی که برای آندرس افتاد در هیچ کجای دنیا نمی توان دید. زمانی که از جام جهانی ۱۹۹۴ حذف شدیم به ما پیشنهاد بازگشت به کلمبیا یا ماندن برای مدتی در آمریکا داده شد. من ماندم. روزی که با هواپیما به کشورم برمی گشتم آن اتفاق برای آندرس رخ داده بود. مهماندار به من گفت که یکی از هم تیمی هایم کشته شده است. هنوز دارم می لرزم. نمی توانستم خودم را روی صندلی کنترل کنم. زمان گذشت اما هرگز آن اتفاق را فراموش نخواهم کرد که به خاطر فوتبال یک نفر را به قتل رساندند.”

“از من به عنوان بهترین بازیکن کلمبیا یاد می کردند اما زمانی که از جام جهانی برگشتم همه جا من را هو می کردند و به من توهین می کردند. آن ها به من می گفتند فروخته شده! متوجه می شوید؟ ما در چنین شرایطی قرار داشتیم.”

موهای فرفری

مدل موهای والدراما نشانش بود. همه او را با موهای پرپشت و فرفری اش می شناختند. روزنامه نگاران زیادی در مصاحبه های مختلف درباره موهایش می‌پرسیدند. او با جمله ای که گفت همه را شگفت زده کرد. 

“از صابون برای شستن لباس و شامپو استفاده می‌کنم.”

مارادونا یا مسی

والدراما نیز شکی ندارد که دیگو آراماندو مارادونا بهتر از لیونل مسی است. از طرفی هافبک بازنشسته کلمبیایی مسی را برتر از کریستیانو رونالدو می‌داند. 

“مارادونا بهتر است چون به تنهایی توانست ناپولی را به اوج موفقیت برساند. این در حالی است که مسی در میان ببرها احاطه شده است.”

“من الگویم را عوض نمی کنم و او کسی نیست جز مارادونا. از ۱۶ سالگی زمانی که با آرخنتینوس جونیورز به کلمبیا آمد او را دنبال می کنم. گلش را دیدم و از آن روز مارادونا را دنبال کردم. 

“مسی برای من بهتر از کریستیانو رونالدو است چون تیم را سازماندهی می کند و پاس گل می دهد. رونالدو برای تیم ۶۰ گل به ثمر می رساند اما مسی همه کار می کند و همچنین ۶۰ بار گلزنی می کند.

اعتراف داور انگلیسی به اشتباه بزرگش در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۶

مارک کلاتنبرگ که داور فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ بود اعتراف کرد گل سرخیو راموس باید آفساید اعلام می شد.

به نقل از آس، مارک کلاتنبرگ داور فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۶ بود. سیمون بک، جیک کالین، ویکتور کسی و استوارت بورت نیز او را همراهی می کردند. آن فینال داربی مادرید بود و تکرار دیدار نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۴. دو تیم رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در حالی به مصاف هم رفتند که ضربات پنالتی قهرمان را تعیین کرد و سفیدپوشان جام را بالای سر بردند. گل سرخیو راموس در آن دیدار از نظر افراد زیادی آفساید بود و کلاتنبرگ چند سال بعد به این موضوع اعتراف کرد. 

داور انگلیسی اعلام کرد یکی از پنج بازیکنی که کنترلش در زمین سخت بود  په په، بازیکن سابق رئال مادرید بود. او یکی از بازی های مدافع پرتغالی را به یادآورد که تیمش به لطف گل راموس در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ پیش افتاد. کلاتنبرگ درباره این دیدار اظهار کرد: در آن فینال رئال مادرید در نیمه اول یک بر صفر پیش افتاد  اما گل آفساید بود. ما بین نیمه متوجه اشتباهمان شدیم. صحنه دشواری بود و کمک داورم اشتباه کرد. 

داور انگلیسی تلاش کرد این اشتباه را جبران کند و زمانی که په په روی فرناندو تورس خطا کرد آن را پنالتی دانست. کلاتنبرگ درباره این صحنه گفت: په په روی تورس خطا کرد و در حالی که به شدت از من عصبانی بود به انگلیسی گفت که این صحنه هرگز پنالتی نبود. من پاسخ دادم گل نخست شما نباید قبول می شد. سپس په په سکوت کرد. مردم شاید فکر کنند عجیب باشد چون دو اشتباه نمی تواند چیزی را درست کند. ما داوران این چنین فکر نمی کنیم اما بازیکنان چرا. می دانستم اگر این جمله را به په په بگویم شرایط را می پذیرد. داوری نکته سرگرم کننده ای ندارد. باید همیشه مراقب بود. 

کلاتنبرگ در مورد آن فینال و رفتارهای په په اظهار کرد: او برایم خیلی دردسر ساز شد و پس از برخورد با یانیک کاراسکو زبانش را در آورد. زمانی که این کار را کرد با خودم فکر کردم می‌خواهد به این شکل نشان دهد خیلی بزرگ است؟ او دوبار تلاش کرد تا ببیند من بازیکن اتلتیکو را اخراج می کنم یا نه. داور دیگر تحت تاثیر قرار گرفته بود اما من وظایفم را می دانستم. 

«برنابئوی» جدید و اسرارآمیز با رازی زیرزمینی

پیش بینی می‌شود ورزشگاه جدید «سانتیاگوبرنابئو» یک شاهکار معماری و یکی از شگفت‌انگیزترین ورزشگاه‌های جهان باشد اما نکته رمزآمیز در مورد آن به نمای بیرونی یا سقف کروکی آن مربوط نمی‌شود بلکه…

پروژه جدید باشگاه رئال مادرید برای نوسازی استادیوم تاریخی‌اش برنابئو در جریان است و مهمترین بخش این پروژه ساخت یک زمین چمن جمع‌شونده است. استادیومی که قرار است بعد از پایان عملیات بازسازی به مجموعه‌ای چندمنظوره تبدیل شده و برای رویدادهای مختلف و از جمله برگزاری کنسرت مورد استفاده قرار بگیرد. برای محقق کردن این ایده، ساخت یک زمین چمن متحرک که ظرف چند دقیقه قابل جمع شدن باشد لازم و ضروری است.

 هفت یا هشت تکه زمین چمن که در زمان مورد نیاز حرکت کرده و در کنار زمین درون حفره‌ای شبیه به گلخانه نگهداری می‌شوند، در آنجا به شکل مکانیکی روی هم قرار گرفته و در شرایطی مناسب برای چمن نگهداری می‌شوند. دشواری این پروژه آنجا است که چمن‌های جمع‌شده باید در شرایطی شبیه به گلخانه از نظر نور، دما و رطوبت ایده‌آل نگهداری شوند و این شرایط باید در محوطه‌ای در زیر زمین فراهم شود. عملیات ساخت و ساز این بخش از پروژه باید در زیر زمین انجام شود و چند عامل آن را دشوار می‌کند. یکی از این عوامل، احتمال تخریب دیگر زیرساخت های شهری در مادرید است. در حال حاضر چمن برنابئو هر ساله تعویض می‌شود چرا که تعویض چمن از نظر هزینه نسبت به نگهداری بلندمدت آن به صرفه‌تر است. با این طرح جدید رئال مادرید می‌تواند در طول فصل هم برنامه‌هایی مثل کنسرت را در استادیوم خود برگزار کند بدون اینکه به زمین چمن آسیبی وارد شود. تاتنهام و شالکه در حال حاضر در استادیوم‌های خود از سیستم مشابهی استفاده می‌کنند ولی آنها بر خلاف برنابئو، زمین چمن را به کل از درون استادیوم خارج می‌کنند. اما رئال قصد دارد چمن ورزشگاهش را در درون استادیوم نگهداری کند و نه جایی در بیرون از آن. تاتنهام از سیستمی از صفحه‌ها و ریل‌ها استفاده می‌کند که بسیار شبیه سیستمی است که قرار است در برنابئو مورد استفاده قرار گیرد. باشگاه رئال مادرید می‌گوید این پروژه به یکی از  درآمدزاترین منابع این باشگاه تبدیل خواهد شد.

 جمع‌آوری کل چمن از استادیوم، مثل ورزشگاه ولتینز آرنای باشگاه شالکه برای برنابئو امکان‌پذیر نبود چرا که این استادیوم در قلب پایتخت اسپانیا قرار دارد و جایی برای حرکت دادن کل زمین چمن در اطراف آن وجود ندارد. بنابراین طراحان استادیوم به فکر می‌افتند که زمین چمن را به چند تکه تقسیم کرده و آن ها را درحالی که بر روی ریل‌هایی قرار دارند حرکت داده و جایی در داخل استادیوم نگهداری کنند. بنابراین گزینه‌ای که انتخاب شد خارج کردن چمن از طریق قطعاتی قابل حرکت روی ریل و انتقال آن به محلی در داخل ورزشگاه بود.

این ساخت و ساز پیچیده و بلندپروازانه با توجه به اینکه رئال ادامه فصل را در صورت پیگیری در ورزشگاه آلفردو دی استفانو برگزار می‌کند، قابل پیگیری و اجرا است.

برای نگه داری از زمین چمنی که به هفت یا هشت قطعه تبدیل می‌شود، از یک غار گلخانه‌ای تعبیه شده در زیر ورزشگاه استفاده خواهد شد و قطعات یکی پس از دیگری روی هم سوار می‌شوند تا در بهترین شرایط آب و هوایی در این گلخانه نگهداری شوند.

بزرگ‌ترین مشکلی که بسیاری از باشگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن ورزشگاه‌های خود به منظور برگزاری کنسرت با آن روبرو هستند، آثار اجتناب ناپذیر برگزاری کنسرت روی چمن است؛ در واقع چمن قادر به مقاومت برابر سیل جمعیت نبوده و از این رو چنین رویدادهایی معمولا در پایان فصول انجام می‌شود.

اما با این فرمول، رئالی‌ها می‌توانند در جریان فصل نیز چنین رویدادهایی را بدون وارد شدن آسیب به چمن، برگزار کنند.

ورزشگاه تازه تاسیس باشگاه تاتنهام از روش چمن تیکه تیکه شده و جابجایی روی ریل استفاده می‌کند اما انتقال چمن به خارج از ورزشگاه حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

یک بُز، غایب بزرگ بوندسلیگا!‌

با آغاز بوندسلیگا یک بز غایب بزرگ این رقابت ها خواهد بود! شیوع ویروس کرونا باعث تعلیق بوندسلیگا شده بود اما اکنون برنامه ریزی فدراسیون فوتبال برای بازگشت این رقابت هاست. 

هفته بیست و ششم بوندسلیگا به زودی برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست. 

یک بز غایب بزرگ آغاز بوندسلیگاست، بز معروفی که متعلق به باشگاه کلن است. باشگاه کلن در بازی های خانگی خود در ۱۲ سال گذشته همواره یک بز را برای آغاز بازی در کنار خود می‌دید. با این حال تیم آلمانی به دلیل محدودیت های بهداشتی اجازه ندارد در دیدار هفته آینده برابر ماینتس، بزی که نشان باشگاه است را وارد ورزشگاه کند؛ اتفاقی که باعث می شود رقابت های هفته آینده بوندسلیگا یک غایب منحصر به فرد و جالب توجه داشته باشد.

بز نماد شانس این باشگاه آلمانی به شمار می رود.

فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی‌اناری بارسلونا

درباره فلسفه دو رنگ پیراهن تیم فوتبال بارسلونا، آبی و اناری ادعاهای زیادی مطرح است از سرقت از پیراهن یک باشگاه سوئیسی گرفته تا نبودن رنگهای کافی مدادرنگی در زمان طراحی پیراهن!

به گزارش “ورزش سه”، پیراهن باشگاه بارسلونا بدون شک یکی از شناخته‌ شده‌ترین پیراهن‌های دنیای فوتبال است. پیراهنی با دو رنگ آبی و اناری که با نام بارسلونا گره خورده. اما فلسفه استفاده از این دو رنگ در پیراهن بارسا چیست؟ در این باره ادعاهای زیادی مطرح شده، از این ادعا که طراحان اولیه پیراهن بارسا آن را از پیراهن یک باشگاه سوئیسی دزدیده‌اند یا اینکه در زمان طراحی چون تنها دو مداد رنگی به رنگ آبی و اناری در اختیار داشته‌اند پیراهن را با این دو رنگ طراحی کرده‌اند. ولی باشگاه بارسلونا رسما می‌گوید منشا این دو رنگ شهری انگلیسی است که در نزدیکی بندر لیورپول واقع شده است.

 دو رنگ پیراهن بارسا عامل بوجود آمدن معروف‌ترین لقب این باشگاه است: بلوگرانا که در زبان کاتالان به معنای آبی- اناری است. بلو یعنی آبی و گرانا یعنی اناری (در زبانهای اروپایی انار را معمولاً سیب گرانادا می‌گویند که به وفور این میوه در منطقه گرانادا اشاره دارد). بارسلونا به جز چند استثنا همیشه از طرح راه راه این دو رنگ استفاده کرده. این استثنا هم به فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ برمی‌گردد که بارسلونا تصمیم گرفت پیراهنی با طرح شطرنجی ولی با همین دو رنگ به تن کند.

 بر اساس تئوری رسمی ارائه شده از طرف باشگاه این دو رنگ در جلسه اعضای موسس باشگاه در دسامبر ۱۸۹۹ انتخاب شده، در دومین جلسه بعد از  تاسیس باشگاه. تاسیس باشگاه فوتبال بارسلونا چند هفته پیش از آن اتفاق افتاده بود. بر اساس این روایت، برادران آرتور و ارنست ویتی که در سالهای اولیه باشگاه، در شهر بارسلونا بسیار محبوب بودند پوشیدن پیراهنی راه راه به رنگهای آبی و قرمز را پیشنهاد دادند چرا که اینها رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز بود، تیم راگبی شهری به نام کراسبی در نزدیکی بندر لیورپول که زادگاه این دو برادر بوده.

  گفته میشود هانس مکس گامبپر هسیگ، پیشگام سوئیسی باشگاه کاتالان، که از او بیشتر به نام خوان گامپر یاد می‌شود و در بارسلونا او را به عنوان رهبر گروه بنیانگذار باشگاه می‌شناسند، با این پیشنهاد موافقت کرده  چون در دوران کوتاه حضورش در باشگاه بازل سوئیس پیراهنی با این رنگ ها به تن می‌کرده.

 این روایتی است که بازماندگان موسسین باشگاه به آن معتقد هستند و باشگاه رسما آن را پذیرفته است. اما در این باره تئوری‌های دیگری هم وجود دارد. بر اساس یک نظریه، مادر یکی از بازیکنان آن روزهای بارسلونا این دو رنگ را انتخاب کرده چون تنها رنگ پارچه‌ای که در اختیارش بوده همین دو رنگ بوده. یا گفته می‌شود دو مداد رنگی آبی و قرمز تنها رنگهایی بوده که طراح اولیه پیراهن بارسا در اختیار داشته. داستان دیگری مدعی است علت انتخاب این دو رنگ استفاده از آنها در جریان انقلاب فرانسه به عنوان رنگهای اصلی انقلاب کبیر بوده است.

 ماجرای اصلی را شاید هرگز نتوان از افسانه‌ها تشخیص داد ولی باشگاه بارسلونا معتقد است رنگ پیراهنش از رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز در انگلیس اقتباس شده است. باشگاه بارسلونا خصلتی بین‌المللی دارد و در میان اعضای بنیانگذارش افرادی از کاتالونیا، سوئیس، آلمان  و بریتانیا دیده می‌شود. بارسلونا با این وجهه بین‌المللی و با انتخاب رنگ های تیمی انگلیسی، کشوری که به عنوان زادگاه فوتبال شناخته میشود، از همان آغاز حال و هوایی خاص به فوتبال اسپانیا می‌بخشد.

 برخی تیم های دیگر لالیگا در تاریخ خود پیراهن‌هایی مشابه پیراهن افسانه‌ای بارسلونا به تن کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به باشگاه آیبار اشاره کرد. این باشگاه منطقه باسک در شروع فعالیت خود چند پیراهن از  بارسلونا قرض می‌گیرد و همین باعث می‌شود تا مدت ها از دو رنگ آبی و اناری در پیراهنش استفاده کند.

فعالیت ۳۰ رشته ورزشی انفرادی در سراسر کشور مجاز شد

درحالی که هفته گذشته فعالیت ۱۷ رشته ورزشی انفرادی در شهرهای با وضعیت سفید کرونا از سر گرفته شد، اما امروز (پنجشنبه) با تصمیم ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش این تعداد به ۳۰ رشته و در سراسر کشور تعمیم یافت.

ستاد مقابله با کرونا در ورزش در اطلاعیه شماره ۱۳ خود از  آغاز فعالیت های ورزشی رشته های انفرادی و غیر گروهی در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد که پیرو ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت باشگاه های ورزشی رشته های انفرادی و غیر گروهی که ارتباط فردی زیادی در آن ورزش ها وجود ندارد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سراسر کشور مجاز است.

در این اطلاعیه آمده است: تنیس، تنیس روی میز، وزنه برداری، بدمینتون، قایقرانی انفرادی، دوومیدانی، اسکیت، بولینگ، تیراندازی، تیراندازی با کمان، سوار کاری، اتومبیلرانی و موتورسواری، دوچرخه سواری، کوهنوردی، گلف، جهت یابی، اسکی، پیاده روی،   بازی های فکری، طناب زنی، ورزش های طبیعی، ماهیگیری ورزشی، فریزبی، یوگا، ورزش تفریحی مهارت فردی، ورزش آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش های همگانی، غواصی، دارت، پتانگ و شطرنج رشته های ورزشی هستند که فعالیت آن ها مجاز است و تمام باشگاه ها موظف هستند پیش از آغاز فعالیت، در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام کنند و همچنین با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی تمام باشگاه ها به طور دقیق نظارت خواهند شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=30235 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x