پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعتصاب شصت روزه شد، بیانیه ی مهم سندیکای کارگران هفت تپه

روز پنجشنبه کارگران هفت تپه، شصتمين روز اعتصاب خود را برگزار کردند. دومين جلسه ی نمايندگان کارگران با اعضای مجلس و دولت روز چهارشنبه برگزار شد. سنديکای کارگران هفت تپه در بيانيه ی مهمی پيرامون اين مذاکرات نوشت: امید بستن به وعده های دولت، مجلس و قوه قضاییه مشکلات کارگران را حل نخواهد کرد. تنها با تکیه بر نیروی اتحاد کارگران و همسرنوشتان است که می توان امتیازاتی به سود کارگران گرفت

روز پنجشنبه کارگران هفت تپه، شصتمین روز اعتصاب خود را برگزار کردند. این اعتصاب مورد حمایت گسترده ی سندیکاها و تشکل های کارگری، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه از جمله مردم شوش قرار گرفته است. در سطح بین المللی نیز حمایت های درخور توجهی از این اعتصاب اعلام شده است. با این حال در نشریات و رسانه های داخل کشور کمتر خبری راجع به این اعتصاب و دیگر اعتصاب های کارگری که در جریان است، گزارش می شود.

در همین حال دومین جلسه ی نمایندگان کارگران با اعضای مجلس و دولت روز چهارشنبه برگزار شد. سندیکای کارگران هفت تپه در بیانیه ی مهمی پیرامون این مذاکرات نوشت: امید بستن به وعده های دولت، مجلس و قوه قضاییه مشکلات کارگران را حل نخواهد کرد و دعوای جناحی بر سر لحاف ملاست. تنها با تکیه بر نیروی اتحاد کارگران و همسرنوشتان است که می توان امتیازاتی به سود کارگران گرفت.

در طی شصت روز اعتصاب، در کنار سایر خواست های کارگران، لغو خصوصی سازی و بازگردان کارخانه به دولت تحت نظارت کارگران، به مهم ترین خواسته ی آن ها تبدیل شده است.

پرداخت فوری حقوق های معوقه و تمدید دفترچه بیمه؛ بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده؛ بازداشت فوری اسد بیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی- رستمی؛ بازگرداندن فوری ثروت های اختلاس شده به کارگران؛ پایان کار مدیران بازنشسته و تشکیل مجمع نمایندگان مستقل کارگران از جمله دیگر خواست های اعتصاب کنندگان است.

یکی از کارگران اعتصاب کننده، به مناسبت دو ماه اعتصاب نوشت:

اعتصاب ما دو ماهه شد، هفت تپه اما جهانی شد. اعتصاب ما دو ماهه شد و کارگران در صنایع مختلف در اعتصاب و اعتراض، علیه بیداد و بیحقوقی، علیه کارفرمایان فاسد و دزد، علیه پیمانکاران و شرکت‌های پیمانی، علیه خصوصی سازی، امروز همه جا حرف ما یکی است، ما کارگریم و درد مشترک داریم.

اعتصاب و خروش ما کارگران بالا و پایین دارد، خسته نمی شویم، با اتحاد، با یگانگی، با منفعت جمعی، با خرد جمعی، با “کارگران هرچه بگویند”، در سکو و سنگر و مجمع عمومی کارگران، جلو می‌رویم.

همکاران عزیز!
پیروزی نزدیک است. تا همین حالا هم هفت تپه مثل هفت ستاره در آسمان طبقه کارگر می درخشد. تا لغو خصوصی سازی متحد و مانند تنی واحد جلو می‌رویم. زنده باد هفت تپه قهرمان، پایتخت اعتصاب جهان!

چهارشنبه های وعده های پوچ – گزارش فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه از دومین جلسه در مجلس

روز چهارشنبه دومین جلسه ی نمایندگان کارگری با تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس سازمان خصوصی برگزار شد. به نقل از سندیکای کارگران هفت تپه، «فعالین مستقل کارگری نیشکر هفت تپه» در مورد این جلسه چنین گزارش داده اند:

درباره جلسه مورخ ۲۲ مرداد ۹۹ کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

طبق مصوبات جلسه قبلی این کمیسیون مقرر گردید که ظرف یک هفته مواردی همچون تمدید دفترچه های بیمه کارگران، حقوق معوقه، بازگشت به کار پرسنل اخراجی و از همه مهمتر خلع ید بخش خصوصی پیگیری شود و نتیجه آن به فعالین کارگری اعلام گردد.

در این جلسه نیز فعالین کارگری مجدداً با بیان مشکلات معیشتی کارگران، حقوق معوقه، وضعیت پرسنل دفع آفات، پرسنل غیرنیشکری و پرسنل فصلی کارخانه و تجهیزات و همچنین مشکلات بازنشستگان و خلع ید، خواستار دریافت جواب قطعی در تمامی این موارد شدند و در نهایت خروجی جلسه به شرح ذیل می باشد:

در مورد بحث تمدید دفترچه های بیمه مصوب گردید تا پایان سال دفترچه ها تمدید گردد و این مشکل برطرف شود.

درخصوص پرداخت حقوق معوقه مصوب گردید که تا چهارشنبه هفته آینده حقوق اردیبهشت و خرداد ما بطور کامل پرداخت گردد و ضمانت اجرای این مسئله بعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شد.

درخصوص بازگشت به کار پرسنل اخراجی استاندار خوزستان مکلف گردید که ظرف یکهفته این مسئله را حل نماید.

اما در خصوص خلع ید بخش خصوصی متاسفانه باز هم همچون جلسه گذشته بعلت عدم شفافیت از سوی نمایندگان دولتی حاضر در جلسه منجمله رئیس سازمان خصوصی سازی که بر اساس مصوبه جلسه قبلی و اظهار صریح خود ایشان در آن جلسه که حتما دوشنبه تصمیم گیری خواهد شد اما متاسفانه باز هم شاهد عدم پیگیری جدی و سخنان غیرشفاف ایشان بودیم، به همین دلیل بعلت قانع نشدن فعالین کارگری و نمایندگان مجلس از نحوه پاسخگویی رئیس سازمان خصوصی سازی مجددا از سوی مجلس به ایشان تکلیف شد که می بایست نهایتا تا چهارشنبه آینده بعنوان آخرین فرصت صراحتا نظر خود را اعلام نمایند.

لازم به ذکر است که در این جلسه فعالین کارگری هیچگونه مصوبه ای را امضا ننموده اند و جلسه بعدی در کمیسیون اصل نود چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و متعاقباً گزارش مفصل تر خدمت همکاران گرامی ارائه میشود.

هیاهوی بسیار برای هیچ

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در بیانیه ای پیرامون این جلسه نوشت:

دومین نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه شوش که دیروز چهارشنبه۲۲ مرداد ۹۹ در مجلس اسلامی، برگزار شد جز تعویق وعده های قبلی، انتقادات اعضای حاضر نسبت به سیاست های دولت مرتبط با هفت تپه و بی توجهی مشترک در مورد مطالبه نماینده گان کارگران هیچ ثمری نداشت. بعبارتی هیاهوی بسیار برای هیچ بود!

قرار بود حقوق معوقه کارگران پرداخت شود. چهار ماه مزد معوقه را دو ماه حساب کردند و همان را هم برخلاف وعده سابق از زبان شاه کرمی معاون وزارت کار به «پرداخت در هفته آینده» موکول کردند

قرار بود خلع ید از کارفرمای هفت تپه قطعیت پیدا کند. اما صالحی رئیس سازمان خصوصی سازی قطعیت را به نظر جهانگیری معاون روحانی و جهانگیری به «طرح و تصمیم گیری» در «جلسه سران قوا» موکول کرد. واکنش نسبت به لغو خصوصی سازی را از در پشتی به تعویق انداختند. در حالی که امید ازادی نماینده کارگران هفت تپه در این جلسه تصریح داشت که «خواسته جدی ما خلع ید اسدبیگی از هفت تپه است و فقط برای تحقق این مطالبه در این جلسات حضور پیدا می‌کنیم. پرداخت حقوق و حق بیمه و مزایا و… در درجه دوم اولویت ما قرار دارد.»

قرار بود دفترچه بیمه‌های کارگران شرکت هفت تپه تمدید شود. محمدی نماینده تامین اجتماعی، تمدید دفترچه ها را تا پایان مردادماه به تعویق انداختند.

قرار بود چهار هزار تن کشت نیشکر امسال باشد و استاندار خوزستان آن را اجرایی کند. اما شریعتی کارگران را مقصر محقق نشدن این میزان اعلام کرد و حتی حاضر نشد اجرایی شدن این وعده را تضمین کند و صرفا گفت: «سعی می کنیم».

در حالی که بخشی از نظام اسد بیگی را به خاطر فساد و زدوبند مالی محاکمه می کند؛ و محمد کعب عمیر نماینده مجلس از شوش معترف است که «از زمانی که شرکت به اسدبیگی واگذار شده، کارگران آن یک ماه هم بدون اعتراض حقوق دریافت نکردند» نماینده وزارت اطلاعات گفت که «دلیلی برای فساد در واگذاری این شرکت وجود ندارد» و مدعی شد که «به صورت میانگین در طی ۵ سال گذشته، این شرکت یک و نیم ماه حقوق معوق داشته است.»

قرار بود بازگشت به کار ۵ کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه اجرایی شود، این وعده هم تا پایان ماه به تعویق افتاد.

نمایندگانی که خودشان همان آغاز شروع کار مجلس ودیعه دویست میلیونی دریافت کرده اند، در پاسخ به دو ماه مطالبه گری در گرمای طاقت فرسا و خطر ابتلا به ویروس کرونا از سوی کارگران هفت تپه، حتی پرداخت نصف این معوقه را هم نتوانسته اند بر اساس قولی که داده بودند عملی کنند.

خروجی جلسه دوم مجلس آشکارا نشان داد که اراده مشترکی برای پاسخ دادن به مطالبات کارگران هفت تپه در این نظام وجود ندارد؛ اشتراک آقایان بر سر سرکوب مطالبات کارگران و مشاجرات شان بر سر شکل کنترل شرکت نیشکر هفت تپه بوسیله زیرمجموعه های خودشان است. اختلاف بر سر این است که کدام شان ما را بچاپد و حق مان را بالا بکشد.

این جلسه نشان داد که امید بستن به وعده های دولت، مجلس و قوه قضاییه مشکلات کارگران را حل نخواهد کرد و دعوای جناحی بر سر لحاف ملاست. تنها با تکیه بر نیروی اتحاد کارگران و همسرنوشتان است که می توان امتیازاتی به سود کارگران گرفت. جلسات مجلس تا کنون هیاهوی بسیار برای هیچ بوده و هیچ چیز به کارگران نداده است. این نتیجه ای است که کارگران هفت تپه و دهها هزار کارگر دیگر در سایر بخش ها و واحدهای بحران زده با مطالبات مشابه که به فرجام مطالبه گری کارگران هفت تپه چشم دوخته اند، تا کنون به دست آورده اند.

لازم به توضیح می‌باشد که زمین به هکتار می‌باشد آقای شریعتی فرمودن سه تا چهار (تن)بایست میگفتن سه تا چهار هزار هکتار مد نظر برای کشت نیشکر!

جهت اطلاع دوستان شرکت نیشکرهفت تپه در اوج راندمان کار و تولید به ندرت اتفاق می افتاد که این مقدار کشت بکند امروز این حرف آقای شریعتی یا از نداشتن آگاهی از کاشت نیشکر می‌باشد یا میداند وادرس غلط می‌دهد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

https://akhbar-rooz.com/?p=43254 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x