جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعتصاب غذای چهار زندانی سیاسی در زندان اوین

برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی در زندان اوین از تاریخ ۱۲ بهمن ماه در اعتصاب غذا بسر می‌برند. اعتصاب غذای این زندانیان در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین قضائی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر علیه خود صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی در بند ۴ زندان اوین از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ در اعتصاب غذا بسر می‌برند.
اعتصاب غذای این زندانیان در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر صورت گرفته است.

برزان محمدی یکی از زندانیان در اعتصاب غذا در همین خصوص یادداشتی نوشته است. در قسمتی از این یادداشت آمده است:

“بنده زندانی برزان محمدی، به دلیل بی توجهی، بی عدالتی و عدم رسیدگی به بخش کوچکی از مطالبات زندانیان سیاسی از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸، در اولین روز از دهه زجر که سالگرد عزای هم میهنان گرامی است، اعتصاب غذای خود را اعلام می‌کنیم که به جمع اعتصابیون آقایان مهدی مسکین نواز، رضا محمدحسینی و خالد پیرزاده اضافه شدم.

عدم موافقت با آزادی مشروط بنده و دیگر زندانیان سیاسی (بدون قید و شرط)، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و بازداشتهای موقت طولانی، گرفتن احکام سنگین زندانیان سیاسی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر، بهتر است بگوییم دادگاه تایید نظر! از دلایل این اقدام است.

لازم به ذکر است که متولیان امر با آزادی مشروط برای زندانیان سیاسی در صورت عدم همکاری با خواسته‌های رژیم جمهوری اسلامی و پذیرفتن قید و شرط های نابرابری و بی عدالتی که در نظر گرفته‌اند، مخالفت خواهند کرد. ما نه تنها به این شرایط تن نخواهیم داد بلکه حتی در داخل زندان هم برای حق و حقوق زندانیان در برابر بی‌عدالتی سکوت نخواهیم کرد و به هر نحوی که شده اعتراض خواهیم کرد و پا پس نخواهیم کشید.”

از میان زندانیان اعتصابی، برزان محمدی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده بود. این شهروند ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه تجدیدنظر برزان محمدی در تاریخ ۶ اسفندماه سال ۹۷ برگزار شد و در نتیجه آن به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم رضا محمدحسینی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۷ سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “خروج غیرقانونی از مرز” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “ورود غیرمجاز به داخل کشور” به ۲ حبس و از بابت اتهام تمرد از دستور ماموران به ۱ سال و نیم حبس و در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شده است. آقای محمدحسینی پیشتر در اردیبهشت ماه ۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. وی پس از ۳ ماه بازجویی به قرنطینه و نهایتا به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

خالد پیرزاده نیز از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۵ سال حبس و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص رضا محمدحسینی و ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص خالد پیرزاده قابل اجرا خواهد بود.

مهدی مسکین نواز نیز پیشتر در مردادماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال حبس محکوم شده بود. آقای مسکین نواز علاوه بر این به اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیز محکوم شده است.
بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=19556 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x