جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اعلام همراهی همبستگی جمهوری خواهان ایران با اعتراضات مردم لبنان

اعتراضات مردم بیروت فصلی دیگر از مبارزات مردم این کشور بحران زده را رقم زد که بازتاب منطقه‌ای و جهانی گسترده‌ای یافت. مردم لبنان به درستی مسئولان بی‌کفایت و ناکارآمد را عامل انفجار فاجعه بار در بندر بیروت می‌دانند که باعث جان باختن دستکم ۲۰۰ نفر، زخمی شدن بیش از شش هزار نفر، تخریب شهر زیبای بیروت  و تحمیل ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه به اقتصاد فلاکت زده لبنان شد.

مردم لبنان با سر دادن شعار انقلاب خواهان برکناری مسئولان فاسد و تضعیف حزب‌الله لبنان به عنوان بازوی نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تغییرات ساختاری در مناسبات حکومتی لبنان بعد از جنگ داخلی هستند. آنها از اینکه کشورشان گروگان جنگ‌های نیابتی طرفین درگیر در خاورمیانه شده به ستوه آمده‌اند و تقسیم بندی مناصب سیاسی بر اساس ملاک‌های مذهبی و طایفه‌‌ای را قبول ندارند.

جنبش اعتراضی مردم ایران با درک منشا مشترک مشکلات حول سیاست‌مداران فاسد و مردم گریز به حمایت و همبستگی با این اعتراضات روی آورد. شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» نزدیکی مفهومی با شعار خلع سلاح حزب‌الله لبنان و ضرورت تغییر سیاست‌های این گروه ستیزه جو و محدود کردن فعالیت‌هایش در چارچوب مرزهای ملی لبنان دارد. هر دو جنبش اعتراضی  هدف مشترک پایان دادن به حیات سیاسی اسلام‌گرایی بنیادگرا و سیاست خارجی ایدئولوژیک در منطقه را دنبال می کنند.

پایان دادن به توهم برقراری امپراطوری اسلامی در منطقه  سرنوشت کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن و ایران به را  یکدیگر گره زده است.

همبستگی جمهوری خواهان ایران ضمن اعلام همراهی با معترضان لبنانی از مطالبات مردم عراق، لبنان، سوریه، یمن، مصر و همه ملل خاورمیانه در برپایی حکومت های دمکراتیک، پایبند به مبارزه سازش ناپذیر با فساد اقتصادی و متعهد به توسعه پایدار حمایت می‌کند. حکومت هایی که دغدغه شان برپایی رفاه اجتماعی، حقوق شهروندی،  ضدیت با اشکال گوناگون تبعیض و درانداختن سامان جدید سیاسی و اجتماعی حول بنیادهای نوین در قرن بیست و یکم باشد.

هیئت سیاسی – اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران

۱۲ آگوست ۲۰۲۰، ۲۲مرداد ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=43217 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x