جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اقدام تازه آمریکا برای توقیف نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا

دادستان‌های فدرال آمریکا با تنظیم یک دادخواست از مقامات قضایی این کشور خواسته‌اند حکم توقیف نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا را صادر کنند.

این تازه‌ترین اقدام دولت آمریکا در راه افزایش فشار اقتصادی بر ایران و ونزوئلا به شمار می‌رود.

پرونده شکایت دادستان‌ها روز چهارشنبه ۱ ژوئیه (۱۱ تیر) به دادگاه حوزه کلمبیا ارائه شده است و قاضی جیمز بوزبرگ مجوز توقیف بیش از ۱.۱ میلیون بشکه نفت در چهار نفتکش را صادر کرده است.

در دادخواست تهیه شده که نسخه‌ای از آن به رویت روزنامه وال استریت ژورنال رسیده است، دادستان‌ها درخواست توقیف چهار نفتکش ایرانی به نام‌های بلا، برینگ، پاندی و لونا را داده‌اند که با پرچم لیبریا به ونزوئلا بنزین حمل می‌کنند.

حقوقدانان می‌گویند هرچند این حکم مجوز اجرایی دارد، با این حال احتمالا تنها زمانی می‌تواند عملی شود که نفتکش‌ها وارد آب‌های آمریکا شوند. با این حال این حکم می‌تواند کشورها را نیز ترغیب کند تا در توقیف این نفتکش‌ها همکاری کنند.

اگرچه ونزوئلا از تولیدکنندگان نفت به شمار می‌رود و دارای ارزان‌ترین بنزین جهان است، اما توزیع نادرست این محصول در میان مصرف کنندگان و تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا، بازار سیاهی در سراسر کشور ایجاد کرده و باعث شده تا بهای بنزین به بیش از ۲ دلار برسد.

دادستان‌های آمریکایی در شکایت خود آورده‌اند که تاجری ایرانی به نام محمود مدنی‌پور، وابسته به سپاه پاسداران، ارسال این محموله‌های بنزین به ونزوئلا را تدارک دیده و تلاش کرده است با جعل مدارک تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

در این شکایت آمده است: «منافع اینگونه اقدامات صرف حمایت از فعالیت‌های شرورانه سپاه پاسداران در دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی، پشتیبانی از تروریسم و نقض حقوق بشر در داخل و خارج ایران می‌شود.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در پیامی از پرسنل نفتکش‌های اعزامی به ونزوئلا تشکر کرده بود. در پیام وی از «کار بزرگ» و «جهادی» پرسنل نفتکش‌هایی که به ونزوئلا فرآورده‌های نفتی رسانده بودند تقدیر شده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=38829 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x