پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انتقال ۸۰ زندانی سیاسی در اهواز به مکان نامعلوم

کریم دحیمی فعال حقوق بشر گفته که بیش از ۸۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی زندانی در زندان شیبان اهواز به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

به گزارش ایران وایر, دحیمی افزوده که این افراد پس از اعتراض زندانیان در روز ۱۲ فروردین نقل مکان شده‌اند و اطلاعی از آنها در دست نیست.

گزارش یک منبع حقوق بشری دیگر : منابع محلی گزارش دادند که در پی سرکوب خونین اعتراضات زندان مرکزی اهواز روز سه شنبه گذشته ۱۲ فرودین ۱۳۹۹ تعداد زیادی از زندانیان سیاسی بند ۵ زندان مرکزی اهواز واقع در منطقه شیبان، به بازداشگاه‌های مخفی وزارت اطلاعات در اهواز انتقال داده شدند و طی روزهای گذشته در معرض شکنجه قرار گرفته و نیز قرار است در روزهای آینده به زندانهای مختلف کشور تبعید شوند.

از جمله این زندانیان مهندس محمد علی عموری، عبدالزهرا هلیچی، سید یابر آلبوشوکه و سید مختار آلبوشوکه ، به اداره اطلاعات اهواز در شرایطی به اداره اطلاعات اهواز انتقال داده شده‌اند که منابع محلی از زخمی و کشته شدن چندین زندانی خبر دادند.
خانواده های این زندانیان بیم آن دارند که فرزندانشان زیر شکنجه آسیب دیده و یا کشته شوند.
طبق آخرین اطلاعات دریافتی موثق عیسی دمنی، یکی از زندانیان سیاسی به زندان تکاب آذربایجان غربی انتقال داده شده است.

لازم به ذکر است در کشتار زندانیان معترض در دو زندان سپیدار و مرکزی اهواز علیه نبود امکانات بهداشتی در پی شیوع کرونا و عدم اعطای مرخصی یا عفو به زندانیان، دهها زندانی توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

بنا به گزارش‌های رسیده در این سرکوب گسترده روز دوشنبه گذشته بیش از ۱۸ نفر در زندان سپیدار و ۵ نفر در زندان مرکزی کشته شدند. حدود ۴۰۰ نفر از زخمی ها و سوخته‌ها در حریق به بیمارستانهای اهواز منتقل شدند.
منابع محلى گزارش دادند که دهها زندانى مخصوصا در بند ۵ که اکثریت زندانیان سیاسى را در بر میگیرد با شلیک از تفنگ‌های ساچمه‌اى توسط ماموران امنیتى زخمى شدند.

زندانیان زندان شیبان اهواز چندی پیش در اعتراض به وضعیت پزشکی زندان و نگرانی از شیوع کرونا دست به اعتراض زده بودند که باعث درگیری نیروهای امنیتی با آنها شد.

در پی این اعتراض تعدادی از زندانیان این زندان با شلیک مستقیم گلوله از سوی ماموران مجروح شدند.

دحیمی گفته که «تعدادی از زندانیان توسط ماموران امنیتی ضرب‌ و شتم و شکنجه و تعدادی دیگر در شلیک ماموران امنیتی کشته شده‌اند.»

برخی از زندا‌ن‌های ایران در روزهای گذشته شاهد اعتراض زندانیان به ندادن مرخصی و شرایط زندان بودند که در پاره‌ای موارد به شورش منجر شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=25542 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x