پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ایرج کشلولی از مبارزین قدیمی، درگذشت

ایرج کشکولی

ایرج (کاک اسماعیل) یکی از رهبران حزب رنجبران در حومه ی پاریس  بعد از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

کشکولی در جوانی به اروپا آمد و به دنبال گرایش به افکار چپ‌گرایانه به سازمان انقلابی حزب توده ایران پیوست و برای فراگرفتن آموزش‌های نظامی به کوبا رفت. او در بازگشت از کوبا، مخفیانه به ایران رفت و در جریان مبارزه‌ی مسلحانه‌ای که به رهبری بهمن قشقایی در منطقه فارس جریان داشت، شرکت کرد.

کشکولی پس از شکست این شورش به اروپا بازگشت و پس از چندی برای فراگرفتن آموزش‌های سیاسی و نظامی به چین سفر کرد. او در بازگشت از چین در سال‌ ١٩۶٧ به کردستان ایران رفت و در مبارزه‌ی مسلحانه‌ای که در آن‌جا برضد رژیم شاه جریان داشت، شرکت نمود.

با پیروزی انقلاب بهمن ١٣۵٧ به ایران بازگشت و در تشکیل حزب رنجبران شرکت کرد و در رهبری آن قرار گرفت. کشکولی به دنبال ممنوعیت این حزب به میان ایل قشقایی رفت و به سازماندهی مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی پرداخت. او به دنبال این اقدام به کردستان رفت و پس از شکست مبارزه‌ی مسلحانه‌ای که در کردستان برضد جمهوری اسلامی جریان داشت به کردستان عراق گریخت و به جنگ و گریز با نیروهای جمهوری اسلامی ادامه داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=28245 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی آهی
2 سال قبل

افسوس که بی فایده فرسوده شدیم – وز داس سپهر سرنگون سوده شدیم … دردا و ندامتا که تا چنگ زدیم – نا بوده به کام خویش نابود شدیم… روحش شاد

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x