شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازداشت ده ها نفر از معترضان در بهبهان، شیراز و خراسان رضوی

درپی تجمع مردم بهبهان، مشهد، شيراز، اصفهان و تهران شامگاه پنجشنبه 26 تيرماه دراعتراض به «وضعیت نابسامان اقتصادی ایران» و «صدورحکم اعدام به چند تن از معترضان آبان 98»، ماموران انتظامی و امنيتی شمار زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات را درخيابان و يا با مراجعه به منازل آنان بازداشت کردند
عکس از اعتراض‌های پنج‌شنبه‌شب در بهبهان

درپی تجمع مردم بهبهان، مشهد، شیراز، اصفهان، تهران شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیرماه  در اعتراض به «وضعیت نابسامان اقتصادی ایران» و «صدور حکم اعدام به چند تن از معترضان آبان ۹۸»، ماموران انتظامی و امنیتی شمار زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات را درخیابان و یا با مراجعه به منازل آنان بازداشت کردند. ماموران حتی برخی از افرادی را که در تجمع شب پنجشنبه حضور نداشتند دستگیر کرده اند.

فرمانده پلیس بهبهان روز جمعه با تایید تجمع مردم این شهر در شامگاه پنج‌شنبه، گفت که مردم در«اعتراض به وضعیت اقتصادی» تجمع کردند و پلیس با «صلابت اقدام به متفرق کردن آنها کرد.»

تاکید فرمانده پلیس بهبهان بر اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی نشان می دهد که مقامات جمهوری اسلامی آگاهانه تلاش دارند وانمود کنند که اگر کسی هم معترض باشد، اعتراض او محدود به مطالبات اقتصادی است و نه کل حکومت، حال آن که تظاهرکنندگان در بهبهان و سایر مناطق در کنار خواسته های اقتصادی از جمله شعار می دادند: «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «حکومت آخوندی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «بسیجی حیا کن، مملکتو رها کن» و «مرگ بر دیکتاتور»

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ در این باره نوشت «مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته» اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

در پی برگزاری این تجمع فرماندهی انتظامی شهرستان بهبهان طی اطلاعیه‌ای اعتراضات ضد دولتی را «تحرکات مذبوحانه» خواند و گفت با آن «برخورد قاطع» خواهد کرد.

نیروی انتظامی بهبهان دراطلاعیه‌ای رسمی خود ضمن تهدید مردم به سرکوب از مردم این شهر خواست که «از هرگونه تجمع خودداری کنند.»

در این اطلاعیه، تجمع شهروندان «تحرکات مذبوحانه» و «مسمتسک برای حرکت ضدانقلاب» توصیف شده و گفته شده که «به طور قاطع برخورد خواهد شد.»

خبرگزاری هرانا در گزارش خود به نقل از شاهدان عینی نوشته است: شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. تحقیقات میدانی هرانا نشان می‌دهد که حدود ۳۰ شهروند در این خصوص دستگیر شدند و احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان کماکان وجود دارد. هرانا هویت تعدادی از بازداشت شدگان را تا این زمان تهیه این گزارش احراز کرده است.

تا به حال هویت چهارده تن از این شهروندان به نام‌های “علیرضا انصاری فر، احمد آخش، پیمان رسولی، مجید ضامن پیشه، میثم اکبری،  محمد شریعتی، فرزانه انصاری فر، نرگس درم گزین، علی وفایی پور، حسین جاویدان، محمد ابول پور، سامان رنگی، حجت شکوهی و محمد بهزادی توسط هرانا احراز شده است.

بازداشت میثم اکبری و محمد شریعتی در جریان تجمع شب گذشته که در بهبهان برگزار شد، صورت گرفته است. صبح روز جمعه ۲۷ تیرماه نیز احمد آخش، پیمان رسولی و مجید ضامن پیشه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در بهبهان بازداشت شدند. همچنین علیرضا انصاری فر ساعاتی قبل برای پیگیری وضعیت فرزانه انصاری فر، دخترعموی خود به دفتر فرماندهی پلیس شهرستان بهبهان رفت و پس از بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای رسولی در خصوص بازداشت وی به هرانا گفت: «پیمان رسولی حتی در تجمع دیشب نیز حضور نداشت. اما صبح امروز ماموران اطلاعات به خانه آنها ریختند و پیمان را بردند». پیمان رسولی، ۳۴ ساله و دارای مدرک دیپلم و مالک نمایشگاه خودرو است.

هرانا شب گذشته نیز در گزارشی از بازداشت فرزانه انصاری فر، شهروند ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ خبر داد. خانم انصاری فر صبح روز جمعه با خانواده اش تماس گرفته و به آنها گفته که منتظر قاضی است تا برای فرستادن یا نفرستادن او به زندان اهواز تصمیم بگیرد. هرانا روز شنبه ۲۸ تیر در یک خبر تکمیلی نوشت:  فرزانه انصاری فر و نرگس درم گزین دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان شب گذشته به زندان اهواز منتقل شدند. علیرضا انصاری فر و احمد آخش نیز همان زمان آزاد شده‌اند.

در سایر شهرهایی که مردم پنجشنبه به نشانه اعتراض به خیابان آمدند و یا در حال تدارک برای انجام تظاهرات بودند عده ای بازداشت شده اند. در شیراز، سازمان اطلاعات سپاه استان فارس اعلام کرد که چند نفر از یک تیم «وابسته به گروه مجاهدین خلق» را بازداشت کرده است. در مشهد همزمان با استقرار نیروهای یگان ویژه از شامگاه پنج‌شنبه در مناطقی از این شهر، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از بازداشت چندین نفر در مشهد به اتهام انتشار فراخوان و تشویق مردم به اعتراض خیابانی خبر داد. بنابر گزارش منابع محلی از شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ تیر ماه نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی در مناطقی از شهر مشهد از جمله بلوار سجاد این شهر مستقر شدند.

اگرچه مقام‌های انتظامی و امنیتی مشهد درباره دلایل استقرار این نیروها در مشهد و شدت گرفتن فضای امنیتی در این شهر توضیحی ارائه نکرده‌اند، اما سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان‌رضوی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شماری از افراد «معاند» را به اتهام «انتشار فراخوان و تشویق مردم به تجمع و اعتراضات خیابانی»، بازداشت کرده است.

اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی از بازداشت‌شدگان در مشهد با عنوان «تعدادی از عوامل تشویق به آشوب در مشهد» نام برده و عنوان کرده که «در سوابق برخی از این افراد، اقداماتی همچون جاسوسی علیه امنیت ملی، دعوت به اغتشاش و تلاش برای برهم زدن نظم عمومی از طریق فضای مجازی» دیده می‌شود. سازمان اطلاعات سپاه به طور ضمنی دلیل این بازداشت‌ها را جلوگیری از تجمع و اعتراض در مشهد خواند و یادآوری کرد که «طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی به عناوین مختلف فراخوان‌هایی مبنی بر تجمع و اعتراض» منتشر شده است.

علیرغم دستگیری کسترده ی معترضان، مقامات امنیتی همچنان نگران از سرگیری اعتراضات مردم و فوران خشم آنان علیه وضعیت هستند. بنابر گزارش های موثق در بهبهان جو امنیتی برقرار است و اینترنت را هم محدود کرده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=40412 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x