جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بحرین – ایران؛ توقف فرانسه، پیروزی انگلیس و اوکراین، تکتازی رونالدو و اخراج بخاطر حمایت از ترکیه متجاوز

رونالدو در بازی با اوکراین
بازی پرتقال – اوکراین به سود تیم اوکراین خاتمه یافت

تیم ملی بحرین – تیم ملی ایران
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸- ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران
ورزشگاه ملی منامه
داور: والنتین کوالنکوف  از ازبکستان

نازک بین- امروز سه شنبه در منامه بحرین تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میهمان تیم ملی فوتبال بحرین است. این بازی هم بازتاب سیاسی دارد و هم انعکاس ورزشی. سایت رسمی فدرسیوان جهانی فوتبال (فیفا) معتقد است این اولین آزمون جدی مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال کشورمان و شاگردانش در این دور از رقابت‌هاست.

در گزارش سایت فیفا آمده است: «در گروه C، ایرانِ گلزنِ تحت‌هدایت مارک ویلموتس احتمالاً اولین آزمون جدی خود را مقابل بحرین خواهد داشت، تیمی که شکست معروف ۳ بر یک را مقابل آنها در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ متحمل شدند. هر لغزشی از ایران در این بازی به سود عراق خواهد بود که می‌تواند با برتری مقابل کامبوج به صدر جدول رده‌بندی گروه صعود کند».

دیشب در پاریس فرانسه میزبان تیم ترکیه بود. تیم ملی فرانسه و ترکیه فراتر از یک بازی ساده فوتبال بود. علاوه بر اهمیت این بازی به خاطر صدرنشینی در گروه H، حمله ترکیه به سوریه علیه کردها اختلاف دیگری در روابط دو کشور به وجود آورده است. این موضوع باعث شد تا تعدادی از سیاستمداران و احزاب سیاسی فرانسه خواستار لغو این دیدار شدند.

بیش از ۲۰۰۰ پلیس برای این بازی در آماده باش کامل بودند. این رقم نزدیک به چهار برابر برابر تعداد نیروهای امنیتی است که برای بازی‌های ملی فرانسه استفاده می‌شود.

نوئل لو گرت، رییس فدراسیون فوتبال فرانسه در این هفته به وزارت خارجه رفت تا ریسک برگزاری این بازی را بررسی کند. در بازی رفت که در ترکیه برگزار شد، ترک‌ها به شدت سرود ملی فرانسه را هو کردند.

توقف فرانسه برابر ترکیه، انگلیس گلباران کرد و پرتغال مغلوب اوکراین شد.

رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۲۰ در سراسر اروپا پیگیری شد و در مهم ترین بازی ها فرانسه در خانه برابر ترکیه متوقف شد، انگلیس شش بار دروازه بلغارستان را باز کرد و پرتغال مقابل اوکراین شکست خورد.

 انگلیس بازی را بهتر آغاز کرد و موفق شد در دقیقه هفت به گل اول دست یابد. مارکوس راشفورد در سمت چپ صاحب فرصت شد و با یک ضربه فوق العاده و تماشایی دروازه بلغارستان را باز کرد.

حملات انگلیس ادامه یافت و این تیم در دقیقه ۲۰ به گل دوم هم دست یافت. ارسال استرلینگ در دهانه دروازه به راس بارکلی رسید و او با ضربه ای تمام کننده گل دوم را به ثمر رساند.

 اما این پایان کار نبود و در دقیقه ۳۳ باز هم راس بارکلی و این بار با ضربه سر، ارسال هری کین را تبدیل به گل سوم تیم ملی انگلیس کرد. در اواخر نیمه اول راشفورد می توانست گل چهارم را به ثمر برساند اما ضربه او از بالای دوازه بلغارستان به بیرون رفت.

 در لحظات پایانی نیمه اول و روی پاس دقیق هری کین، استرلینگ در مقابل دروازه خالی گل چهارم را به ثمر رساند تا  نیمه اول با برتری ۰-۴ انگلیس به اتمام برسد.

 در همان اوایل نیمه دوم استرلینگ روی ریباند موقعیت راشفورد می توانست گل پنجم را به ثمر برساند اما ضربه او راهی به دروازه نیافت. در دقیقه ۶۳ و روی پاس راشفورد، هری کین در دهانه دروازه صاحب موقعیت شد اما لیف ضربه او را مهار کرد.

 در دقیقه ۶۸ انگلیس به گل پنجم دست یافت. روی پاس هری کین، استرلینگ تک به تک شد و با ضربه ای زمینی دروازه بلغارستان را باز کرد. اما در دقیقه ۸۶ انگلیس توسط هری کین به گل ششم هم دست یافت تا در نهایت انگلیس با شش گل بلغارستان را مغلوب کند.

فرانسه – ترکیه

فرانسه بازی را بهتر آغاز کرد و در همان اوایل مسابقه و در چند صحنه متوالی می توانست به گل برسد اما ضربات گریزمان و ماتوئیدی توسط دروازه بان و مدافعان ترکیه دفع شد.

در دقیقه ۲۷ آنتوان گریزمان با ضربه ای از راه دور دروازه ترکیه را تهدید کرد اما حضور به موقع مدافعان ترکیه مانع باز شدن دروازه شد.در اواخر نیمه اول گریزمان با حرکتی تماشایی می توانست گل اول فرانسه را به ثمر برساند اما ضربه او با حداقل اختلاف به بیرون رفت تا نیمه نخست علیرغم برتری فرانسه با تساوی بدون گل تمام شود.

فرانسه نیمه دوم را هجومی آغاز کرد و می توانست در همان دقایق ابتدایی روی نفوذ هرناندز به گل برسد اما ضربه او با اختلاف کمی به بیرون رفت.

 در دقیقه ۵۹ و بر خلاف جریان بازی، این ترکیه بود که در آستانه رسیدن به گل اول بود اما ضربه مرس با اختلاف کمی از بالای دروازه به بیرون رفت. لحظاتی بعد گریزمان در موقعیتی مشکوک در محوطه متوقف شد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت.

 در دقیقه ۷۴ فرانسه بالاخره به گل رسید. روی ارسال کرنر از سوی، الیویه ژیرو با یک ضربه سر دقیق موفق شد گل اول فرانسه را به ثمر برساند.

 ترکیه خیلی سریع به بازی بازگشت و در دقیقه ۸۱ به گل رسید. روی ارسال یک ضربه ایستگاهی، آیهان با یک ضربه سر دقیق موفق شد گل تساوی تیمش را به ثمر برساند.

 در دقیقه ۸۸ ایکونه با یک ضربه محکم دروازه ترکیه را تهدید کرد که سنگربان تیم مهمان واکنش نشان داد تا در نهایت این دیدار با تساوی ۱-۱ به اتمام رسیده و ترکیه صدرنشین گروه باقی بماند.

 اوکراین ۲ پرتغال ۱ 

اوکراین بازی را بهتر از پرتغال آغاز کرد و در دقیقه شش به گل اول رسید. روی ارسال کرنر، اوکراین صاحب موقعیت شد و بعد از دفع توپ توسط روی پارتریشیو، یارمچوک روی ریباند موفق به گلزنی شد.

 حملات تیم ملی اوکراین ادامه یافت و در اواسط نیمه اول بود که روی ارسال زمینی میکولنکو، این یارمولنکو بود که با ضربه ای دقیق گل دوم را نیز به ثمر رساند.

 در دقیقه ۳۰ رونالدو می توانست اختلاف را به حداقل برساند اما ضربه وی توسط پیاتف راهی کرنر شد. در لحظات پایانی نیمه اول این بار سنگربان اوکراین ضربه سر دانیلو را به زیبایی دفع کرد تا در نهایت اوکراین در نیمه اول با برتری ۰-۲ راهی رختکن شود.

 در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم رونالدو فرصت خوبی برای کم کردن اختلاف داشت اما ضربه او با عکس العمل پیاتف همراه شد.

 اما حملات پرتغال ادامه یافت و این تیم در دقیقه ۷۳ به گل رسید. پرتغال صاحب یک ضربه پنالتی شد که کریستیانو رونالدو با گل کردن آن اختلاف را به یک گل رساند. با این گل ستاره پرتغالی موفق شد گل شماره ۷۰۰ خود را در دوران حرفه ایش به ثمر رسانده و از این حیث رکورددار شود.

 لحظاتی بعد رونالدو خودش می توانست گل دوم پرتغال را به ثمر برساند اما پیاتف باز هم مانع وی شد تا در نهایت اوکراین با نتیجه ۱-۲ پرتغال را مغلوب کند.

برزیل قهرمان جام جهانی والیبال شد

تیم والیبال برزیل با برتری برابر ژاپن فاتح جام جهانی والیبال ۲۰۱۹ شد.

مرحله ماقبل پایانی جام جهانی ۲۰۱۹ والیبال برگزار شد و تیم ملی والیبال برزیل در آخرین بازی امروز دوشنبه به دیدار ژاپن رفت و با نتیجه ۳ بر یک توانست نماینده آسیا را شکست دهد و قهرمان این دوره از رقابت ها شود. 

برزیل در ست نخست توانست ۲۵-۱۷ حریف خود را شکست دهد اما ژاپن با درخشش نیشیدا جوان در ست دوم توانست ۲۶-۲۴ به برتری برسد. در ست سوم قدرتنمایی برزیل با سرویس های لوکارلی و آبشارهای لئال باعث شد این تیم در ستی یک طرفه ۲۵-۱۴ حریف خود را شکست دهد.

در ست چهارم برزیل توانست ۲۷-۲۵ ژاپنی را شکست دهد که در دریافت توپ عملکرد فوق العاده ای داشت و حتی در امتیازهای پایانی در آستانه برنده شدن نیز قرار داشت تا نمایش آبرومندانه تیم والیبال ژاپن در این دیدار و این رقابت ها زنگ خطر را برای والیبال ایران به صدا در بیاورد.

به این ترتیب قهرمانی برزیل در چهاردهمین دوره این رقابت ها قطعی شد و فردا سه شنبه بازیهای پایانی این رقابت ها برگزار می شود که تیم ملی والیبال ایران باید به دیدار لهستان برود. 

اخراج بازیکن باشگاه آلمانی به دلیل حمایت از اقدامات ارتش ترکیه

سن‌پائولی بازیکن ترک خود را بعد از پستی جنجالی اخراج کرد.

به نقل از دویچه وله، باشگاه سن‌پائولی حاضر در بوندسلیگای ۲ آلمان، چنک شاهین هافبک ۲۵ ساله و ترکیه ای خود را به دلیل حمایت از اقدامات ارتش ترکیه در سوریه اخراج کرد. 

شاهین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با انتشار پستی عنوان کرده بود “ما در سمت ارتش قهرمان و نیروهایمان هستیم. دعای ما همراه شماست!” پستی که البته به سرعت هم حذف شد. 

سن‌پائولی در ابتدا روز جمعه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و این رفتار را مغایر با ارزش های باشگاه خواند و از بررسی بیشتر آن در روزهای آینده سخن گفت؛ این بررسی اکنون منجر به اخراج شاهین از سن‌پائولی شده است.

در بیانیه باشگاه سن‌پائولی در این خصوص می‌خوانیم:

“بررسی درون سازمانی پست اینستاگرامی چنک شاهین در حمایت از اقدامات ارتش ترکیه در سوریه اکنون به نتیجه رسیده است. بعد از صحبت هایی که میان بازیکن و اعضای باشگاه رد و بدل شد، چنک توسون به سرعت از تمرین و بازی منع می‌شود.

مهم ترین شاخصه در اتخاذ این تصمیم، تکراری بودن این رفتار از سوی این بازیکن بوده که بی‌احترامی به ارزش های باشگاه محسوب شده است. همچنین این تصمیم به جهت نیاز به محافظت از این بازیکن گرفته شده است.

بعد از گفت و گوهای فراوان با هواداران، اعضا و برخی دوستانی که ریشه هایی ترک دارند، بر ما آشکار شد که نمی‌توان و نباید پس زمینه های سایر فرهنگ ها را صرفا از روی ظاهر، با جزئیات قضاوت کرد. در این که ما مخالف جنگ و اعمال جنگ طلبانه هستیم هیچ تردیدی وجود ندارد و بیان حس اتحاد با چنین گروه هایی، کاملا در جهت مخالف ارزش های ما قرار دارد. 

قرارداد کنونی با بازیکن در وهله اول پابرجا می‌ماند و برای حمایت از طرف های ماجرا، سن پائولی این اجازه را به شاهین می‌دهد که بتواند برای باشگاه های دیگر تمرین و بازی کند.”

باشگاه سن‌پائولی در شهر هامبورگ مستقر است و آخرین بار در فصل ۱۱-۲۰۱۰ طعم حضور در بوندسلیگا آلمان را چشیده است. این باشگاه هم اکنون با هدایت یوس لوهوکای بعد از گذشت ۹ مسابقه از فصل جدید بوندسلیگای ۲، ۱۳ امتیاز اندوخته و در رده پنجم حضور دارد. سن پائولی به داشتن طرفداران چپ شهره است؛ طرفدارانی که بارها و بارها در مسابقات خارج از خانه خود با نئونازی ها و هولیگان ها به مشکل برخورده اند.

شاهین ۲۵ ساله که فوتبال خود را از باشگاه استانبول باشاک‌شهیر آغاز کرده بود، در سال ۲۰۱۶ به شکل قرضی به سن‌پائولی پیوست و قرارداد او یک سال بعد و با پرداخت ۲ میلیون یورو دائمی شد. او بیش از ۶۰ بار برای سن‌پائولی به میدان رفته و البته مقطعی از فصل قبل را به شکل قرضی در اینگولشتات گذرانده بود. قرارداد شاهین با سن‌پائولی تا سال ۲۰۲۱ اعتبار داشت.

به دنبال شادی گل عجیب چنک توسون و هم‌تیمی های او بعد از گل پیروزی بخش ترکیه برابر آلبانی (روز جمعه)، سیاست و فوتبال ترکیه در روزهای اخیر به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. یوفا نیز تایید کرده که احتمال داشتن انگیزه های سیاسی این حرکت را بررسی خواهد کرد. 

https://akhbar-rooz.com/?p=8013 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x