چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بعد از بارساگیت، مهندسی مسی برای رفتن؛ پنالتی، پنالتی تا قهرمانی

نازک بین: کارلوس رکساچ، مدیر فنی پیشین بارسلونا که وظیفه شناسایی استعدادها را داشت، توسط بستگان مسی در لیدا و کاتالونیا ، از استعداد او آگاه شده ‌بود و مسی و خاله‌اش آماده برای ترتیب دادن مذاکره با او بودند. وی بازی مسی را در آرژانتین می‌بیند و شیفته بازی‌های این پسر ۱۳ ساله می‌شود. اما برای اینکه بتواند او را جذب بارسلونا کند، زحمت زیادی می‌کشد و بارها با خانواده او صحبت می‌کند، در نهایت یک روز که در رستوران بودند، روی یک دستمال سفره ،قراردادی را با پدر مسی امضا می‌کند که به گفته خودش فکر می‌کرده آن دستمال خیلی زود از بین رفته، اما بعدها می‌فهمد که پدر مسی آن دستمال را در آلبوم لیونل نگه داشته است. از روزی که در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مربی موفق سابق بارسلونا  مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد ،در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت تا دیروز یکشنبه هفتم یولی ۲۰۲۰ نزدیک به شانزده سال می گذرد و از ۲۰۱۲ به بعد بارسلونا به مسی وابستگی زیادی دارد که بر اهالی فوتبال پوشیده نیست. سوپر ستاره ای که به قول لوییس انریکه  مربی موفق و نامدار پیشین آبی اناری ها، مسی کارهایی را انجام می‌دهد که سوباسو و کاکرو در کارتون فوتبالیست‌ها انجام ندادند. او فوق العاده است.

او فقط دریبل نمی‌زند، او مهندسی می‌کند، زاویه‌های دقیق پاس‌های بلند و کوتاه او، ضربه‌های دقیق به طاق دروازه حریف، همه و همه از نگاه تیزبین او خبر می‌دهد. مسی قد بلندی ندارد، احتمالا در روزگار ۱۱ سالگی وقتی که می‌فهمد دیگر قرار نیست رشد عادی و نرمال داشته باشد و باید تحت درمان قرار بگیرد، فکر نمی‌کرد همین قد کوتاه در زمین فوتبال به کمک او بیاید! قد کوتاه مسی در مقابل بازیکانانی که دست کم ۲۰ سانتی‌متر از او بلندتر هستند، این امکان را به لئو می دهد که حرکت پا به توپ سریع‌تری داشته باشد و مرکز ثقل بدن او نسبت به بقیه پایین‌تر باشد؛ به همین دلیل است که در عکس‌های بسیاری می‌بینیم که در هنگام دریبل زدن زاویه بدن او خیلی خم می‌شود، اما زمین نمی‌افتد. لیونل مسی درباره مسی گفته است: به من آموزش دادند تا ادب، احترام و تواضع را یاد بگیرم. این شخصیت من است. اینک این شخصیت آرام و بازیکن سر به زیر و ساکت مجبور شده در برابر سیاست های تخریبی مدیران بارسلونا لب به اعتراض گشاید و وفاداری و تعهد اش را به تیم آبی و اناری ها مضاعف نشان دهد. در ادامه گزارشی در این خصوص و سایر اخبار را می خوانیم:

مسی می‌رود یا آقای رئیس؟

با اینکه از دوران ریاست بارتومئو بر بارسلونا یک سال دیگر باقی مانده ولی خودداری مسی از تمدید قراردادش با بلوگرانا می‌تواند معادلات قدرت را در این باشگاه تغییر دهد. به گزارش “ورزش سه”، لیونل مسی ستاره کم‌حرفی است. این خصلتی رفتاری است که ریشه در کودکی او دارد. یکی از هم‌تیمی‌های سابق مسی در تیم نوجوانان بارسلونا یک بار گفته بود که در زمان پیوستن مسی به این تیم کسی حتی صدای سلام کردن او را هم نمی‌شنید. این خصلت مسی حتی بعد از تبدیل شدن او به بهترین بازیکن دنیا تغییر نکرده و لیونل همیشه ترجیح داده فوتبالش به جای او حرف بزند نه زبانش. 

بااینحال، چند صباحی است که اوضاع به کلی تغییر کرده و مسی از شروع سال میلادی ۲۰۲۰ به این نتیجه نرسیده که باید صدایش شنیده شود. همه چیز از وقتی شروع شد که اریک آبیدال مدیر ورزشی بارسا گفت بازیکنان این تیم مسئول اخراج ارنستو والورده بودند و مسی به شکلی تند به او پاسخ داد. وقتی هم رسانه‌های کاتالونیا مدعی شدند بازیکنان بارسا مایل به کاهش دستمزدشان در میانه بحران کرونا نیستند، مسی به میدان آمد و گفت منشا این داستانها از درون باشگاه است. حالا که رادیوی کادنا سر مدعی شده مسی ممکن است تابستان سال آینده با پایان مهلت قراردادش با بارسا این تیم را ترک کند، او تا این لحظه از موضع‌گیری خودداری کرده هر چند سکوت او هم سرشار از ناگفته‌ها است. سکوتی که البته برای هواداران بلوگرانا به سکوتی کرکننده تبدیل شده است. واقعیت این است که مسی واقعا قرص ترک بارسا را ندارد اما از نحوه مدیریت فعلی باشگاه به شدت سرخورده و عصبانی است. متوقف کردن مذاکره با باشگاه درباره تمدید قرارداد، مهمترین نشانه از این ناراحتی است. فارغ از همه حرف و حدیث‌ها شکی نیست که این اقدام مسی حرکتی آگاهانه است؛ رای عدم اعتماد به یوسپ ماریا بارتومئو در پست مدیریت باشگاه. مسی بعد از ۱۹ سال حضور در کاتالونیا برای اولین بار در سیاست باشگاه دخالت می‌کند. چرا که حالا آنچه در بیرون از زمین اتفاق می‌افتد تاثیری مستقیم بر رویدادهای رخ داده در زمین دارد.

 بارسلونا از زمان به کرسی ریاست رسیدن بارتومئو در سال ۲۰۱۴ چیزی نزدیک به ۱ میلیارد یورو در بازار نقل و انتقالات هزینه کرده و تقریبا همه این هزینه کلان هدر رفته است. قراردادهای بد یکی بعد از دیگری امضا شده و در نهایت کار را به جایی رسانده که در میانه بحران کرونا حالا بلوگرانا حتی پول کافی برای خرید ستاره اصلی مد نظرش لائوتارو مارتینز را ندارد. بند خرید ۱۱۱ میلیون یورویی لائوتارو فردا دوشنبه منقضی می‌شود و کسانی که با بارسا آشنایی نزدیک دارند به هیچ وجه انتظار ندارند که ظرف ۲۴ ساعت این باشگاه بتواند چنین مبلغی را برای خرید لائوتارو فراهم کند.مسی از سوی دیگر بارها از اشتیاق خود برای همبازی شدن دوباره با نیمار گفته ولی به نظر می‌رسد بارتومئو بر خلاف حرفهایش عملا تمایلی برای جذب نیمار ندارد. مسی در نهایت به این وضعیت واکنش نشان داد و گفت نمی‌داند در عمل اقدامی برای خرید نیمار انجام شده یا نه. این صحبتها اولین نشانه رابطه پرتنش مسی و بارتومئو بود؛ رابطه‌ای حالا آنقدر تخریب شده که هیچ امیدی به بازسازی‌اش وجود ندارد.

 پرونده موسوم به بارساگیت در فروپاشی این رابطه نقشی محوری داشت. زمانی که مشخص شد مدیریت باشگاه یک شرکت روابط عمومی را استخدام کرده تا علاوه بر تبلیغ برای بارتومئو و هیات مدیره‌اش، اعتبار دشمنان فرضی باشگاه و از جمله لیونل مسی! را خدشه‌دار. مسی در آن زمان به این خبرها واکنشی علنی نشان داد و گفت این ماجرا به نظرش بی‌اندازه عجیب است. تنش‌ها زمانی به نقطه غیر قابل بازگشت رسید که برخی رسانه‌های کاتالان نوشتند مسی و بازیکنان بارسا نمی‌خواهند در اوج بحران مالی ناشی از اپیدمی کرونا با کاهش دستمزدهایشان به باشگاه کمک کنند. مسی که از این اتهامات خشمگین شده بود در اظهاراتی صریح گفت:” از درون باشگاه کسانی بوده‌اند که سعی می‌کنند ما را تحت فشار بگذارند تا کاری را بکنیم که خودشان می‌دانند ما از همان اول خودمان قصد انجامش را داشتیم”.

 در هفته‌های اخیر خبرسازی‌های رسانه‌ای با محوریت مسی که اغلب بار منفی داشته او را بیش از پیش عصبانی کرده. خبرهایی درباره اینکه قدرت او در رختکن بیش از حد لازم برای یک بازیکن است، درباره اینکه او با گریزمان مشکل دارد، یا اینکه مسی است که تعیین می‌کند کدام مربی باید استخدام یا اخراج شود. تا چندی پیش گمان می‌رفت بارتومئو هر اتفاقی بیفتد یک سال پایانی دوران ریاستش بر بارسلونا را بر صندلی ریاست باشگاه سپری خواهد کرد اما حالا خودداری مسی از تمدید قراردادش باعث شده آینده کوتاه‌مدت بارتومئو در اتاق ریاست در هاله‌ای از ابهام فرو برود. در اینکه بارتومئو این روزها منزوی‌تر از هر زمان دیگری است هیچ شکی وجود ندارد. چند وقت پیش بود که شش نفر از هیات مدیره بارسا در اعتراض به بارتومئو استعفا دادند و او را به تلاش برای کوبیدن میخ آخر به تابوت بلوگرانا متهم کردند. حالا خودداری مسی از تمدید قراردادش فشار بر بارتومئو را بیشتر کرده و به نظر می‌رسد احتمال اینکه تاریخ انتخابات سال آینده به تاریخی نزدیک‌تر منتقل شود بسیار بالا است.

 پیروزی‌های زیدان با پنالتی تا قهرمانی!

در چارچوب هفته سی و چهارم لالیگا دقیقه رئال مادرید در سن‌مامس میهمان اتلتیک بیلبائو بود و توانست به برتری یک بر صفر دست پیدا کند.بیلبائو که یکی از تیم‌های خوب این فصل لالیگا بوده در این بازی بسیار رئال را اذیت کرد ولی نتوانست از سد کورتوا عبور کند.سرانجام در دقیقه ۷۱ بازی در حالی که نتیجه ۲ تیم بدون گل مساوی بود، خطایی در محوطه جریمه روی مارسلو رخ داد تا داور پس از دیدن صحنه ویدیویی مسابقه برای میهمان پنالتی گیرد.این پنالتی را سرخیو راموس در دقیقه ۷۳ به گل تبدیل کرد تا رئال مادرید یک بر صفر از بیلبائو پیش افتد. رئال مادرید با این پیروزی یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک شد. ۴ بازی آینده رئال مادرید مقابل تیم‌های آلاوس، گرانادا، ویارئال و لگانس خواهد بود.در جدول لالیگا، رئال مادرید با یک بازی بیشتر نسبت به بارسلونا و امتیاز ۷۷ در صدر قرار دارد. بارسلونا که بامداد فردا باید به مصاف ویارئال برود با ۷۰ امتیاز در رده دوم جای گرفته است.اتلتیکومادرید، سویا، ویارئال و ختافه در رده‌های بعدی لالیگا جای دارندبه گزارش موندو دپورتیوو، ایکر مونیائین، وینگر ۲۷ ساله اتلتیک بیلبائو در مصاحبه با Movistar در خصوص صحنه های بحث برانگیز این بازی صحبت کرد:صحنه پنالتی رئال مادرید، به نظر من درست نبود. چند دقیقه بعد، سرخیو راموس در محوطه جریمه رئال مادرید پای رائول گارسیا را لگد کرد اما داور حتی صحنه را بازبینی نکرد. طی روزهای اخیر دیده ایم که در چنین صحنه هایی، داوری ها به سود تیمی خاص است. هر کس می تواند نتیجه گیری خودش را از این صحنه ها داشته باشد.

اینتر در خانه مقابل بولونیا شکست خورد

در سری مسابقات سری‌آ ایتالیا،‌اینترمیلان مقابل بولونیا شکست خورد تا فاصله‌اش با صدر زیادتر شود. در چارچوب هفته سی ‌ام سری‌آ ایتالیا اینترمیلان در خانه به مصاف بولونیا رفت و در نهایت با شکست ۲ بر یک بازی را واگذار کرد. اینتر که برای ماندن در کورس قهرمانی نیاز به برد داشت در این بازی شکست خورد تا اختلاف با صدر به ۱۱ امتیاز برسد. تک گل نراتزوری را روملو لوکاکو در دقیقه ۲۲ به ثمر رساند و میهمان با گل‌های جووارا ۷۴ و بارو ۸۰ مقابل کونته به برتری رسید.نکته مهم این بازی از دست دادن پنالتی توسط لائوتارو مارتینز در دقیقه ۶۲ بود که می‌توانست برد اینتر را تضمین کند.از دقیقه۵۷ با اخراج سوریانو میزبان یک یار بیشتر داشت ولی در دقیقه ۷۷ باستونی با دریافت کارت زرد دوم یارها را به برابری رساند.در جدول رقابت‌های سری‌آ ایتالیا یوونتوس با ۷۵ امتیاز صدرنشین، لاتزیو با ۶۸ امتیاز دوم و اینترمیلان با ۶۴ امتیاز در رده سوم قرار دارد.تیم‌های آتالانتا ۶۰ ، رم ۴۸ ، میلان ۴۶ و ناپولی ۴۵ در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.لاتزیو که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده یوونتوس بود مقابل میلان با شکست ۳ بر صفر روبه‌رو شد. 

خیال راحت آرسنال با تساوی برنلی و شفیلد

از هفته سی و سوم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس، برنلی در تورف مور میزبان شفیلد یونایتد بود و این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.در این بازی تارکوفسکی در دقیقه ۴۳ برای برنلی گل زد و تک گل شفیلد یونایتد توسط اگن در دقیقه ۸۰ زده شد.این تساوی باعث شد تا آرسنال که روز گذشته به پیروزی دست یافته بود در رده هفتم باقی بماند.برنلی با این تساوی با ۴۶ امتیاز نهم است. شفیل یونایتد با ۴۸ امتیاز در رده هشتم قرار دارد.

قهرمانی در یک گام، کسب جام حذفی در دوگام و نوبت سه گام!؟

تیم فوتبال بایرن مونیخ در فینال رقابت‌های جام حذفی آلمان با برتری برابر بایرلورکوزن عنوان و جام قهرمانی را از آن خود کرد.به نقل از اسپوتنیک، شاگردان هانسی فلیک، سرمربی آلمانی  بایر مونیخ که به تازگی هشتمین قهرمانی متوالی در بوندسلیگا را جشن گرفته بودند، در فینال جام حذفی با نتیجه ۲-۴ بایرلوکوزن را درهم کوبیدند تا دوگانه قهرمانی‌های داخلی خود را کامل کنند.بیستمین قهرمانی باواریایی‌ها در رقابت های جام حذفی آلمان با گل‌های داوید آلابا در دقیقه ۱۶ و از روی ضربه آزاد، سرژ گنابری در دقیقه ۲۴ و روبرت لواندوفسکی در دقایق ۵۹ و ۸۹ به دست آمد و دو گل لورکوزن را سون بندر در دقیقه ۶۳ و کای هاورتز در دقیقه ۵+۹۰ به ثمر رساندند.در این بازی روبرت لواندوفسکی موفق شد گل سوم بایرن را به ثمر برساند و بر این اساس به رکورد ۵۰گل زده در یک فصل برای بایرن رسید. وی موفق شده ۳۴ گل در بوندس لیگا، در لیگ قهرمانان اروپا ۱۱ گل و در جام حذفی ۵ گل بزند.بایرن مونیخ با قهرمانی که به دست آورد، همچنان با ۲۰ قهرمانی و ۴ نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها ماند و با تیم دو عناوین قهرمانی را بیشتر کرد. این رقابت تاریخی آلمان، از سال ۱۹۳۵ میلادی با حضور ۶۴ تیم تاکنون برگزار می‌شود. به این ترتیب، بایرن مونیخ برای سیزدهمین بار دوگانه بوندسلیگا و جام حذفی را به نام خود ثبت کرد و امیدوار است تا با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، بار دیگر سه گانه را فتح کند.

لیگ برتر فوتبال ایران

دو باری پارس جنوبی جم با استقلال تهران و نساجی مازندران با فولاد خوزستان لغو شد. استقلالیها مدعی اند چند بازیکن این تیم به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تست چند نفر دیگر این تیم مثبت بوده. پارس جنوبی جم این ادعا را نمی پذیرد و سر موقع مقرر همراه داوران این بازی به عبارتی-لغو-شده حضور داشتند.نساجی نیز وضعیتی شبیه پارس جنوبی داشت . سازمان لیگ معتقد است باید برای به تعویق افتادن یک مسابقه ۲۵ درصد نفراتی که کارت حضور در مسابقات را دارند مبتلا به کرونا شده باشند. به عبارت بهتر سازمان لیگ اعضای تیم ها را شامل کادرفنی، کادر پزشکی، کادر اجرایی و بازیکنان می داند و اگر ۲۵ درصد این افراد مبتلا شوند بازی آن تیم به تعویق می افتد. درباره کرونایی های استقلال و فولاد اما ابهام هایی مطرح است.در لیستی که دو باشگاه استقلال و فولاد از اعضای کرونایی خود به سازمان لیگ ارائه کرده اند، نام افرادی به چشم می خورد که کارت حضور در مسابقات را ندارند و البته درباره برخی بازیکنان اعلامی نیز ابهام هایی وجود دارد و گفته می شود نتیجه تست آنها قطعی نیست و مشکوک به کرونا هستند.اما اگر در تست های جدید استقلالی ها و فولادی ها که در آزمایشگاه مورد وثوق سازمان لیگ انجام می شود نتایج آنطور که مسئولان دو باشگاه استقلال وفولاد اعلام کردند نباشد و کرونایی های این دو تیم به ۲۵ درصد از کل اعضای تیم نرسد، پرونده این بازی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می رود تا تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

سایپا باز هم از سپاهان امتیاز گرفت

تیم‌های فوتبال سایپا و سپاهان در چارچوب هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور، و به قضاوت علی بای در ورزشگاه پاس قوامین به دیدار هم رفتند که تساوی بدون گل حاصل کار دو تیم بود.مجید علیاری و روزبه شاه‌علی‌دوست از سایپا در این دیدار با کارت زرد جریمه شدند و فرهاد هاشمی دیگر بازیکن سایپا به دلیل دریافت دو کارت زرد در دقیقه ۸۸ از زمین اخراج شد. علی قربانی از سپاهان نیز با کارت زرد جریمه شد.سایپا که هفته گذشته تیم استقلال را در ورزشگاه آزادی متوقف کرده بود، با این تساوی ۲۱ امتیازی شد و موقتاً به رده دوازدهم جدول رده‌بندی صعود کرد. شاگردان امیر قلعه‌نویی نیز با این تساوی ۴۱ امتیازی شدند و با وجود حفظ رتبه دوم جدول، فاصله امتیازی‌شان با پرسپولیس در صدر جدول به ۱۲ امتیاز رسید تا قهرمانی را به حریف خود تعارف کرده باشند.

برتری شهر خودرو مقابل گل‌گهر

در ادامه دیدارهای هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور دو تیم گل‌گهر سیرجان و شهر خودروی مشهد در ورزشگاه سیرجان به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری یک بر صفر میهمان خاتمه یافت.روح‌الله سیف‌اللهی در دقیقه ۸۵ این دیدار موفق شد دروازه تیم گل‌گهر را باز کند. شهر خودرو با پیروزی در این بازی ۴۱ امتیازی شد و موقتاً‌ به رده دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر صعود کرد. قضاوت این دیدار را سیدمهدی سیدعلی بر عهده داشت که در این بین به محمدرضا خلعتبری و سیدمهدی رحمتی از تیم شهر خودرو و حسام پورهاشم و احمد زنده‌روح از تیم گل‌گهر کارت زرد نشان داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=39183 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x