پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه های شورای بازنشستگان ایران و گروه اتحاد بازنشستگان بمناسبت روزجهانی معلم !

Ähnliches Foto

پنجم اکتبر (۱۳مهرماه) هرسال، از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام شده است.
ظاهرا” هدف از اعلام چنین روزی بهادادن به معلمان، قدردانی از آنها و بررسی مشکلاتشان در جهان اعلام شده است اما بحث «روز معلم» چیز دیگری است.

براستی جایگاه آموزش و معلم درجهان امروز و مخصوصا” در ایران کجاست؟
حکومت ها همواره جایگاه معلمان را بگونه ای انتزاعی جدا از مناسبات و کارکرد و نیازهای سرمایه ، صرفا” بعنوان آموزگاران علم ومعرفت و رشد و شکوفائی استعدادهای نسل آینده و بعنوان کار فرهنگی تبلیغ کرده و این نظرات را بعنوان آراء حاکم نه تنها به جامعه بلکه به بخش بزرگی از خود معلمین نیز تسری داده و تثبیت کرده اند اما واقعیت امر چیز دیگریست.
آموزش علوم بشکل کلاسیک و مدرن آن با رشد و نیاز سرمایه داری درجهان به زندگی بشر راه یافت و بخشی از چرخه تولید و توسعه سرمایه داری ست.
“سواد” در این مناسبات یک کالاست که در کنار سایر مواد اولیه ،بخشی از چرخه تولید محصولات ست ومانند هر پدیده ای از جهان کالایی شده در نهایت تبدیل به “کسب و کاری بزرگ ” گردید.
بازتولید نیروی انسانی لازم برای گردش سرمایه و تولید سود بیشتر ، نیاز به صرف هزینه داشت. در ایران از سالها قبل تلاش شده که این هزینه ها، با رویکرد “بازارآزاد” از جیب خود مزد بگیران و با کمترین پرداخت به معلمان صورت گیرد.
کشمکش هائی که برسر تحصیل رایگان از سالها قبل در اقصی نقاط جهان شروع شده و همچنان ادامه دارد نه تنها محصلان و دانشجویان بلکه معلمان را نیز با خود همراه دارد زیرا منافعشان از همان قانونمندی عام جامعه یعنی مزد و معیشت در مقابل منافع سرمایه، تبعیت میکند.
واقعیات عینی زندگی معلمان چه شاغل و چه بازنشسته در ایران ، بدور از القاب بی ثمرذهنی که بمنظور جداکردن جایگاه آنان از مطالبات معیشتی و تقابل طبقاتی تبلیغ میشود ، دستخوش شدیدترین تنگناهای اقتصادی در تامین نیازهای زندگی بوده و محروم از امکانات رفاهی حداقلی ، در ادامه به عنوان نیروی کارموقت و قراردادی تبدیل میشوند.
از اینجاست که جنبش مطالباتی معلمان بصورت اجتناب ناپذیر در صحنه اجتماعی عروج کرده و در یک منافع مشترک با سایر بخشهای مزدبگیران، مطالبات سراسری و مشترکی را پیش پای آنان قرار داده است.
مطالباتی که محور آن افزایش مزد بر اساس هزینه کارشناسی شده “سبد معیشت” یک خانوار ست.
همچنین:

  • جدا کردن کل فرآیند آموزش از سیاست خصوصی سازی و رویکرد “بازارآزاد”.
  • تضمین یک سیستم بهداشتی – درمانی کارآمد و مجانی.
  • آموزش رایگان در تمام مقاطع تحصیلی مطابق با استاندارهای امروزی .
  • داشتن تشکل های مستقل بر مبنای اعمال اراده جمعی معلمان شاغل و بازنشسته.
  • و کنترل و نظارت نمایندگان واقعی بر اموالِ شاغل و بازنشسته از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگان،
    بخشی از نیازهای حداقلی آنان ست.

در آستانه گرامیداشت روز جهانی معلم ضمن تاکید و پشتیبانی از این حداقل مطالبات سراسری ، خواهان توقف فشارهای امنیتی –قضائی بر معلمان، آزاد کردن فوری و بیقید و شرط معلمان زندانی و جبران خسارات مادی و معنوی به آنان هستیم.

شورای بازنشستگان ایران
هشتم مهرماه ٩٨

بیانیه گروه اتحاد بازنشستگان:

روز جهانی معلم گرامی باد!

در آستانه روز جهانی معلم (۵ اکتبر) ۱۳ مهر ماه قرار داریم. گرامیداشت این روز به بزرگی نقش و جایگاه معلمان دلسوز و آگاه در جامعه قابل اهمیت است. به ویژه در ایران که این تاریخ تعمدا مورد غفلت قرار میگیرد تا این مناسبت ها را به نفع خود تعیین نمایند. تاریخ مبارزات معلمان ایران همواره با مبارزات مردمی و تحولات اجتماعی پیوندی استوار داشته و همه جا بر علیه فقر و فلاکت، سرکوب، ستم و تبعیض، جهل و خرافه … کارنامه و نام های جاودانه ای همچون دکتر خانعلی، بهرنگی ها و … را بر تارک خود جای داده است. بخش بزرگی از مبارزان، نویسندگان و هنرمندان ایران از میان معلمانی برخاسته اند که فعالیت های خستگی ناپذیر و صادقانه اشان در جبهه کار و رنج، اعتماد و یگانگی با توده های دردمند را اعتبار و حقانیت راه خود می‌دانستند. اکنون نیز معلمان معترض به خصوصی سازی و روند کالایی شدن نظام آموزشی، و تاثیرات مخرب آن بر سرنوشت میلیون ها کودک و جوان خانواده های زحمتکش، مدرسه و کلاس را با خود به زندان ها برده اند!! ضمن این که وضعیت زیستی معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته نیز همچون سایر اکثریت زحمتکش، زیر حداقل هاست و مطالبات همه جانبه آنان بر زمین مانده است.
گروه اتحاد بازنشستگان، ۵ اکتبر ( ۱۳ مهر ) روز جهانی معلم را ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلمان دلسوز و تاثیر گذار و دستاوردهایشان و حمایت از مبارزات تمامی معلمان در سراسر جهان، به همه معلمان شاغل و بازنشسته و به ویژه معلمان دربند، شادباش میگوید. و تمامی تشکل های مستقل فرهنگیان شاغل و بازنشسته، دانش آموزان و خانواده ها
را به اتحاد حول مطالبات همه جانبه زحمت‌کشان فرهنگی و با شعار تحول در نظام آموزشی فرا می خوانیم.

گروه اتحاد بازنشستگان
۷مهر ۹۸‌

https://akhbar-rooz.com/?p=6270 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x