پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تحصن سها مرتضایی و بیانیه شورای صنفی دانشگاه تهران در حمایت از این دانشجوی ستاره دار

سها مرتضایی

امروز سها مرتضایی دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به عدم پیگیری وزارت علوم، سازمان سنجش و مسئولین دانشگاه تهران نسبت به ستاره داری و محرومیت تحصیلی اش هم اکنون در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحصن کرده است.

در این خصوص شورای صنفی دانشگاه تهران بیانیه ای در کانال شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران منتشر کرده که در زیر عین آن می اید:

بیانیه شورای صنفی دانشگاه تهران در حمایت از دانشجوی ستاره دار «سها مرتضایی»

امروز دانشگاه بیش از هر زمان دیگری مورد حمله‌ی نیروهای امنیتی قرار گرفته است. این روند تا جایی پیش رفته که به جرأت می‌توان گفت فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه بی سابقه است. تعدادی از فعالین صنفی دانشجویی برای اجرای احکام‌شان در زندان به سرمی‌برند و عده‌ای دیگر در انتظارند که برای اجرای حکم‌شان فراخوانده شوند.

این در حالی‌ست که تضاد طبقاتی بیش از پیش در جامعه عیان شده و بحران‌های اقتصادی حاصل از آن جامعه را در برگرفته‌است. دانشگاه نیز مانند سایر بخش‌های جامعه از موج بحران‌ها در امان نمانده‌است. هجوم سرمایه در هیئت سیاست‌های نئولیبرالی به دانشگاه همانند سایر عرصه‌های جامعه، باعث بروز مشکلات زیادی برای دانشجویان فرودست شده‌است. همان‌ افرادی که در این سال‌ها صدای اعتراض‌شان در برابر سیل پولی‌سازی بیش از پیش به گوش می‌رسد. یک روز پولی‌کردن سرویس‌ها، حذف کردن بسته‌ی صبحانه‌ی دانشجویان خوابگاهی و کاهش امکانات رفاهی خوابگاه‌ها و روز دیگر اجاره دادن بیش از پیش امکانات دانشگاه و حضور بخش‌های خصوصی در آن.

همزمان با شدت گرفتن این روند، آن گروه از دانشجویانی که هر روز زیست خود را تنگ‌تر از دیروز می‌یافتند در برابر آن دست به اعتراض زدند. اما پاسخ دانشگاه که هر روز پیوند خود را با منطق سرمایه بیش از پیش عیان می‌کند، به این اعتراضات روشن بود؛ سرکوب بیشتر و پیگیری اجرای آن‌ سیاست‌ها. در همین حین نیز معنای این احکام روشن‌تر از گذشته می‌شود؛ هر کس که با پیگیری حق خود به ساحت سرمایه دست‌اندازی کند، با شدیدترین برخوردها مواجه خواهدشد.

شورای صنفی به عنوان تشکل مستقل از جناح‌های حاکم و جریان‌های غالب سیاسی کشور مدافع حقوق فعالین صنفی دانشجویی است و رسالت خود را در این می‌داند که از آن‌ بیش از گذشته دفاع کند و در راستای احقاق این حقوق بکوشد.

مبرهن است که تنها با کنش ورزی بدنه‌ی دانشجویی و با پیگیری‌های مستمر و مطالبه‌گری خستگی ناپذیر دانشجویان است که می توان با چنین روندهایی مقابله، در برابر آنها مقاومت و از دانشگاه در برابر برخوردهای امنیتی دفاع کرد.

حال و در آغاز سال تحصیلی با مورد دیگری مواجه شده‌ایم؛ ستاره دار شدن سها مرتضایی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر اسبق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، که در دی ماه سال ۹۶ به دلیل دفاع از حقوق دانشجویان و پیگیری مستمر وضعیت دانشجویان بازداشتی خود نیز “پیشگیرانه” بازداشت شد. جلوگیری از ادامه‌ی تحصیل او در مقطع دکتری با اعمال نفوذ حراست دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات در سازمان سنجش و عدم ارائه پاسخ شفاف از سوی مقامات مربوطه نشان‌دهنده‌ی ادامه‌ی تلاش نهادهای مذکور برای تثبیت فضای امنیتی دانشگاه در سال جاری‌ست.

شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران ضمن محکوم کردن هر نوع برخورد امنیتی و انضباطی با فعالین صنفی دانشجویی، مسئولیت ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل خانم سها مرتضایی را بر دوش مسئولان وزارت علوم و دانشگاه می‌داند، محرومیت از حق تحصیل را برای هیچ یک از فعالین صنفی برنخواهد تابید و در همین راستا با تمام توان پیگیری‌های خود را ادامه خواهد‌داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=7552 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x