جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تداوم بازداشت انفرادی روح الله زم علیرغم پایان تحقیقات و صدور حکم

روح الله زم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام پس از گذشت ماهها از زمان پایان تحقیقات پرونده و همینطور گذشت بیش از ۳ ماه از زمان صدور حکم، کماکان در وضعیت انفرادی در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران نگهداری می‌شود. همچنین باوجود ارسال پرونده آقای زم به دیوان عالی کشور و ادعای رئیس دیوان مبنی بر تصمیم‌گیری نهائی در خصوص این پرونده، کماکان نتیجه آن اعلام نشده است.

یک منبع نزدیک به آقای زم در گفتگو با هرانا تایید کرد “آقای زم علیرغم پایات تحقیقات کماکان از تماس مستمر و منظم با خانواده خود محروم است، همینطور به دلیل شرایط امنیتی بازداشت از وضعیت سلامتی او اطلاعی در دست نیست.”

تا زمان تنظیم این گزارش نهادهای امنیتی از انتقال وی به بند عمومی خودداری کرده‌اند و باوجود ارسال پرونده آقای زم به دیوان عالی کشور و ادعای رئیس دیوان مبنی بر تصمیم‌گیری نهائی در خصوص این پرونده، کماکان نتیجه آن اعلام نشده است.

چندی پیش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح الله زم مدعی شده بود: “این پرونده، پرونده‌ای نیست که به سرانجام برسد و مراجع رسمی سرانجام آن را اعلام نکنند” و گمانه زنی‌هایی صورت گرفته قابل اعتماد نیست. این سخنان در حالی است که سیداحمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۵ شهریورماه امسال از صدور رای و اتمام رسیدگی به پرونده روح الله زم در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

روز دوشنبه ۲۲ مهرماه ۹۸، سازمان اطلاعات سپاه با انتشار اطلاعیه ای از بازداشت روح الله زم خبر داد و ساعاتی پس از انتشار اطلاعیه بازداشت زم، ویدئویی از اعترافات منتسب به وی در برخی خبرگزاری های داخلی منتشر شد.

جلسه نخست رسیدگی به اتهامات آقای زم در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. متعاقبا در تاریخ‌های ۲۷ بهمن ۹۸ دومین، ۵ اسفند ۹۸ سومین، ۱۵ اردیبهشت ۹۹ چهارمین، ۱۳ خرداد ۹۹ پنجمین، ۲۰ خردادماه امسال ششمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «روح الله زم» در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

روح الله زم نهایتا تیرماه امسال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات “افساد فی الارض، تشکیل و اداره کانال «آمدنیوز» و «صدای مردم» با هدف برهم زدن امنیت کشور، «جاسوسی» به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت و مدیریت پایگاه خبری «سحام نیوز» با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب، تحریک موثر نیرو‌های رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیرو‌های مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی، توهین به مقدسات، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری، توهین به مقامات و مامورین، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی” به اعدام محکوم شد.

پس از صدور این حکم محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه روند دادگاه فرزندش را خلاف «عدالت و دادرسی اسلامی» خوانده است. زم، با اشاره به اینکه در ملاقات روح الله زم با وکیل تسخیری، بازجویان نیز حضور داشته اند، به صحبت های این وکیل در خصوص نواقص «شکلی و ساختاری» در پرونده اشاره کرده و به نقل از او گفته است که اگر این نواقص وجود نداشت، روح‌الله زم می‌توانست با اعتماد به نفس و آرامش روانی بیشتری از خود دفاع کند و نتیجه پرونده تغییر می‌کرد. او همچنین گفت که فرزندش شرایط روحی مناسبی ندارد و از زمان بازداشت در بی‌خبری کامل از همسر و دختران خردسال خود به سر می برد و همچنین امکان برقراری تماس با پدر و مادرش را نیز ندارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=50106 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x