پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ تهدید کرد: ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت

ترامپ در تازه ترین واکنش خود به حمله به سفارت آمریکا در بغداد گفت، ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت. همزمان، وزارت دفاع آمریکا از اعزام فوری حدود ۷۵۰ نیروی کمکی به منطقه خبر داد. پنتاگون اعلام کرد در ظرف چند روز آینده تعداد بیشتری نیرو به منطقه اعزام خواهند شد
مشاهده عکس در توییتر

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سه شنبه ۱۰ دی ماه در تازه ترین واکنش خود به حمله به سفارت آمریکا در بغداد گفت، ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت.

همزمان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور بیانیه ای از اعزام فوری حدود ۷۵۰ نیروی کمکی از لشکر هوابرد ۸۲ آمریکا در یک اقدام “احتیاطی” به منطقه خبر داد. پنتاگون اعلام کرد در ظرف چند روز آینده تعداد بیشتری نیرو به منطقه اعزام خواهند شد.

ترامپ در توییت خود نوشت: ایران به طور کامل مسئولیت جان‌های از دست رفته یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های ما را به عهده خواهد داشت. آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست؛ تهدید است. سال نو مبارک!

او بامداد سه شنبه در یک پیام توییتری دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که طراح و سازمان‌دهنده حمله به سفارت کشورش در بغداد، پایتخت عراق، است.

او در ادامه این پیام که ساعتی پس از هجوم تظاهرکنندگان به ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد منتشر شد تاکید می‌کند که مسئولیت کامل این رخداد را بر عهده تهران می‌داند.

وی گفت از دولت عراق انتظار دارد با استفاده از نیروهای خود از سفارتخانه آمریکا محافظت کند.

آمریکا روز یک‌شنبه هفته جاری در واکنش به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد.

در این حملات دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

رئیس جمهور آمریکا در توییت تازه خود این اتفاقات را چنین مورد اشاره قرار داده است: «ایران یک پیمانکار آمریکایی را کشت و بسیاری را زخمی و مجروح کرد. ما با قدرت پاسخ دادیم و همیشه هم خواهیم داد. حالا ایران حمله به سفارت آمریکا در عراق را ترتیب داده است. مسئولیت کاملا بر عهده آنهاست.»

اتهام دست داشتن ایران در حمله به پایگاه نظامی در عراق و مرگ پیمانکار آمریکایی پیشتر هم مطرح شده بود و ایران آن را تکذیب کرده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز دوشنبه با اشاره به این موضوع گفت: «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد.»

حملات آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله به واکنش منفی در عراق، در میان مقامات و مردم، دامن زده است.

نخست وزیر عراق روز دوشنبه، نهم دی‌ماه، در بیانیه‌ای حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک و غیرقابل قبول خواند.

در ادامه این نوع واکنش‌ها بود که روز سه‌شنبه جمعیتی که خبرگزاری‌ها «چند هزار» نفر توصیف کردند با ورود به منطقه سبز بغداد خود را به ساختمان سفارت آمریکا رساندند و در نهایت به داخل آن راه یافتند.

در گزارش‌ها آمده بود که «چند هزار» معترض در روز سه‌شنبه «با لباس نظامی» از ایست‌های بازرسی در این منطقه گذشته و خود را به سفارت آمریکا رسانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این معترضان پرچم حمایت از نیروهای حشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی، را در دست داشتند.

مجلس و نهادهای دولتی عراق و همچنین سفارتخانه‌های خارجی در عراق در منطقه سبز بغداد قرار دارند و این منطقه تحت مراقبت‌های شدید امنیتی‌ است.

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز از مجروح و زخمی شدن دست‌کم دو تن از اعضای حشد الشعبی در حمله به سفارت آمریکا خبر داد. در گزارش آمده است که از داخل سفارت به سمت آنها نارنجک صوتی پرتاب شده است.

برای هفته‌ها، معترضان در عراق سعی داشتند وارد منطقه سبز بغداد شوند، اما با خشونت گسترده روبرو می‌شدند.

این در حالی است که تجمع کنندگان در مقابل سفارت آمریکا بدون هیچ مانعی وارد منطقه سبز شده و در مقابل این سفارتخانه تجمع و سپس به آن حمله کردند.

واکنش ایران

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هرگونه ارتباط این کشور با تظاهرکنندگانی که به سفارت آمریکا در بغداد، پایتخت عراق، یورش بردند، را تکذیب کرده است.

عباس موسوی اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور در خصوص نقش ایران را در این حمله رد کرد و نسبت «به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه» هشدار داد.

وی اضافه کرد: مقام های آمریکایی «در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم » عراق «به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‌کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از آمریکا خواسته است که «در سیاست های مخرب خود در منطقه» تجدید نظر کند.

گزارش ها حاکی است که نیروهای ضد تروریستی عراق هم اینک در مقابل سفارت آمریکا در بغداد مستقر شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=16710 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
‌علیرضا
‌علیرضا
4 سال قبل

اولا ایران درحمله به لانه جاسوسی امریکا دخالتی نداشته ثانیا حالاکه آنهابه ادعای کذبشان مبنی بردخالت ایران تاکید دارند باید گفت که اینهمه به کنسولگری وسفارتخانه ایران درعراق ویا سایر کشورهاباحمایت امریکا تاکنون حمله شکل گرفته است مورد اخیر به آن در….مرگ برامریکا

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x