پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ سازمان جهانی بهداشت را «عروسک دست چین» خواند

همزمان با جلسه ی اعضای سازمان جهانی بهداشت، و تشديد انتقادها عليه دولت آمريکا در داخل اين کشور، ترامپ حملات خود عليه اين سازمان را تشديد کرده و آن را عروسک دست چين خواند. ترامپ تهديد کرد کمک به اين سازمان را قطع می کند. در مقابل چين وعده ی کمک دو ميليارد دلاری داد. در همين حال 122 کشور از پيشنهاد تحقيق مستقل در مورد عملکرد سازمان جهانی بهداشت حمايت کردند
رئیس و شماری از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو جلسه اینترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند؛ میشل بوکوز، از مسئولان این سازمان، در حال ارائه توضیحات اولیه

رئیس و شماری از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در مقر این سازمان در ژنو جلسه اینترنتی روز دوشنبه را مدیریت می‌کردند؛ میشل بوکوز، از مسئولان این سازمان، در حال ارائه توضیحات اولیه

وضعیت گسترش ویروس کرونا در آمریکا فاجعه بار است. تعداد قربانیان این ویروس بیش از ۹۰ هزار نفر شده و مبتلایان به آن از مرز یک میلیون و نیم گذشته است. سیاست ترامپ در مقابله با این فاجعه، در داخل آمریکا و در سطح جهان با انتقادها و اعتراض های روز افزونی مواجه است. یکی از آخرین نمونه های آن حمله ی شدید باراک اوباما رئیس جمهور پیش آمریکا به سیاست های دولت ترامپ در رابطه با مقابله با این بیماری است.

در این شرایط و همزمان با نزدیک شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ با حملات بی وقفه ی خود به سازمان جهانی بهداشت و کشورهای دیگر، می کوشد ناتوانی و بی مسئولیتی دولت خود در مواجهه با این بیماری فراگیر را به گردن دیگران بیاندازد.

او در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر سازمان جهانی بهداشت را مسبب وضعیت فاجعه بار فعلی دانست و آن را «عروسک دست چپن» خواند. ترامپ تهدید کرد که کمک های آمریکا به این نهاد بین المللی را برای همیشه قطع می کند و از آن خارج خواهد شد. همزمان دولت چین وعده ی کمک دو میلیارد دلاری به این سازمان ظرف دو سال آینده را داده است.

جدا از حملات تند ترامپ به سازمان جهانی، همزمان با نشست اعضای سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۱۲۰ کشور جهان از پیشنهاد استرالیا برای تحقیق پیرامون عملکرد این سازمان در جریان بحران ویروس کرونا حمایت کرده اند.

ادامه ی حملات ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که پیشتر نیز انتقادهای شدیدی را متوجه سازمان جهانی بهداشت کرده بود، روز دوشنبه گفت اگر او ممنوعیت‌های مسافرتی با چین وضع نمی‌کرد، شمار بیشتری از شهروندان کشورش جان خود را از دست می‌دادند. در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت با این ممنوعیت‌ها مخالف بود.

ترامپ در روز ۲۹ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفت سازمان جهانی بهداشت «عروسک دست چین است. زیباتر اگر بخواهم بیان کنم: آن‌ها هم‌راستا با چین هستند».

او روز دوشنبه اظهار کرد چین ۴۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت می‌دهد و یک راه این است که «ما هم ۴۵۰ میلیون را ۴۰ میلیون بکنیم»، هرچند «برخی فکر می‌کنند این [اقدام] خیلی شدید است».

پیشنهاد استرالیا برای بررسی عملکرد سازمان جهانی بهداشت در بحران کرونا

استرالیا همزمان با جلسه ی اعضای سازمان جهانی بهداشت، پیشنهاد کرده است درباره همه‌گیری کرونا و عملکرد سازمان جهانی بهداشت در این بحران، تحقیقات مستقلانه صورت بگیرد. این پیشنهاد با حمایت ۱۲۰ کشور مواجه شده است.

سازمان جهانی بهداشت هر سال مجمعی عمومی برگزار می‌کند که به نوشته آسوشیتدپرس، نشستی اداری بین ۱۹۴ عضو است اما امسال زیر سایه کرونا و منازعه آمریکا و چین آغاز به کار کرد.

این نشست دو روزه از صبح دوشنبه ۲۹ اردیبهشت برای نخستین بار به صورت تله‌کنفرانس برگزار شد.

پیش نویس قطعنامه ی استرالیایی ها تا روز یکشنبه حمایت ۱۲۲ کشور را در پی داشت. اتحادیه اروپا ضمن حمایت از این پیش‌نویس، پیشنهادهایی برای اصلاح یا افزودن به متن اولیه ارائه کرد. بنابر برخی گزارش‌ها، یکی از عمده‌ترین پیشنهادهای این اتحادیه، حذف نام «ووهان» به عنوان کانون اولیه شیوع کرونا است.

استرالیا در مورد بحران کرونا و نقش چین موضعی بیشتر مشابه با آمریکا دارد که به تنش هایی بین دو کشور استرالیا و چین منجر شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سازمان جهانی بهداشت در برابر پیشنهاد تحقیقات مستقل موافقت و در عین حال بر همبستگی جهانی برای مقابله با این بیماری تأکید کرده است.

موضع چین

در همین حال، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، بار دیگر از عملکرد کشورش در مقابله با همه‌گیری کرونا به‌شدت دفاع کرد.

او درباره انجام تحقیقات بین‌المللی نیز گفت کشورش از چنین تحقیقاتی حمایت می‌کند به شرطی که پس از کنترل بیماری انجام شود.

رئیس‌جمهوری چین همچنین وعده داد که کشورش طرف دو سال کمکی معادل دو میلیارد دلار در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار دهد.

انتقاد اوباما از ترامپ

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا روز شنبه از عملکرد دولت ترامپ در مواجه با بحران کرونا انتقاد کرد.

این انتقادات در زمانی مطرح شد که بیش از ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۹۰ هزار نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند.

اوباما که بصورت آنلاین در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌هایی که از لحاظ تاریخی به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار اختصاص دارند (HBCUs) سخنرانی می‌کرد، گفت بحران شیوع کرونا نشان داد که بسیاری از مقامات کنونی آمریکا «حتی تظاهر نمی‌کنند که مسئول هستند.»

او با اشاره به گزارش مقامات بهداشت این کشور مبنی بر اینکه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار درصد قابل توجهی از مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ را تشکیل می‌دهند گفت: «بیایید صادق باشیم، این بیماری نابرابری‌های اساسی و رنج‌هایی را نشان داد که جامعه سیاهان آمریکا بطور تاریخی در این کشور با آن دست به گریبانند.»

او افزود: «این بیماری بیش از هر چیز پرده‌ها را انداخت و نشان داد که مقامات در حال انجام چه کاری هستند. بسیاری از آنها حتی وانمود نمی‌کنند که در قبال این بحران مسئول هستند.»

اوباما گفت بی‌عدالتی‌هایی که متوجه جامعه آفریقایی‌تبارهای آمریکا می‌شود چیز جدیدی نیست و سپس به ماجرای قتل احمد آربری، جوان سیاهپوست غیرمسلحی اشاره کرد که به تازگی در حالی که در کنار جاده مشغول ورزش بوده، توسط دو سفیدپوست کشته شده است.

این دومین بار در هفتۀ اخیر است که اوباما به انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در قبال بحران جاری می‌پردازد. ایالات متحده اکنون با دو چالش مهم دست و پنجه نرم می‌کند: از یک سو ویروس مرگبار کرونا و از سوی دیگر رکود اقتصادی و بیکاری گستردۀ ناشی از شیوع کرونا.

در این کشور تنها طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر جان باخته‌اند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی نیز همچنان تعطیل هستند.

باراک اوباما که از زمان ترک قدرت در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی به ندرت در قبال عملکرد جانشین خود صحبت کرده، در روزهای گذشته به همراه همسرش میشل اوباما بارها دولت ترامپ را به دلیل مدیریت ناموفق بحران کرونا سرزنش کرده است.

او هفته گذشته نیز عملکرد دولت ترامپ در مدیریت این بحران را «یک هرج و مرج مطلق و فاجعه‌بار» توصیف کرد؛ سخنانی که باعث شد دونالد ترامپ این دو را متهم به تلاش برای تضعیف ریاست جمهوری‌اش کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=30691 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x