جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترکیه «به زودی» به شمال سوریه حمله می کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد کشورش به زودی عملیات گسترده‌ای در شمال سوریه برای پاکسازی شرق فرات از «عناصر تروریستی» انجام خواهد داد
 کاخ سفید: آمریکا از عملیات ترکیه در شمال سوریه حمایت نمی‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد کشورش به زودی عملیات گسترده‌ای در شمال سوریه برای پاکسازی شرق فرات از «عناصر تروریستی» انجام خواهد داد.

منطقه مورد نظر رئیس جمهوری ترکیه، شهرها و روستاهای عمدتا کردنشین را شامل می شود که زیر نفوذ «یگان‌های مدافع خلق» سوریه هستند. نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» سوریه که از نیروهای متحد آمریکا در جنگ آمریکا علیه داعش در سوریه بوده‌اند، در واکنش به تهدیدات رئیس جمهوری ترکیه گفته‌اند که آماده جنگ با ترکیه هستند.

کاخ سفید روز یکشنبه و پس از مکالمه تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در عملیات ترکیه در شمال سوریه مشارکت نخواهد کرد و از این عملیات حمایت نمی‌کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که ترکیه بزودی عملیاتش را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. کاخ سفید می گوید نیروهای آمریکایی «خلافت داعش» را شکست داده‌اند و دیگر در منطقه نزدیک به مرز ترکیه حضور ندارند.

حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت نفوذ کردها، پرسش‌هایی را درباره سرنوشت زندانیان داعش مطرح کرده‌ است که اکنون در اردوگاه‌هایی زیر نظر کردها و با حمایت آمریکا زندگی می‌کنند.

کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود با اشاره به این موضوع گفته است که آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از پذیرش این زندانیان که ملیت اروپایی دارند خودداری می‌کنند و ایالات متحده دیگر نمی‌تواند آنها را نگهداری کند زیرا برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه زیادی دارد. کاخ سفید اعلام کرده است که از این پس ترکیه مسئول زندانیان داعش در این منطقه از سوریه خواهد بود.

اختلاف میان واشنگتن و آنکارا در موضوع سوریه اکنون بر سر جزئیات ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه است. دو کشور بر سر ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال سوریه توافق دارند اما اختلاف نظر میان دو طرف بر سر جزئیات این برنامه همچنان پا برجاست. قرار است روسای جمهوری دو کشور در ماه آینده میلادی در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پس از تماس تلفنی روز یک‌شنبه منتشر کرده، گفته شده اردوغان ناخشنودی خود از موفق نبودن آمریکا در عمل به توافق‌های صورت‌گرفته در مرداد ماه برای ایجاد «مناطق امن» را، بیان کرده‌ است.

در ۱۶ مرداد ماه ترکیه و ایالات متحده اعلام کرده بودند که برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک در ترکیه با هدف هماهنگی در رابطه با منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

ترکیه یگان‌های کرد در شمال سوریه را گروه «تروریستی» می‌داند و خواستار قطع حمایت آمریکا از آنها شده‌است. آمریکا اما این گروه که هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در نبردها علیه «داعش» داشت را گروه تروریستی نمی‌داند و از آن حمایت کرده‌ است.

آنکارا خواستار تشکیل محدوده‌ای حائل به عمق ۳۰ کیلومتر داخل خاک سوریه است؛ اندازه‌ای که گفته شده بود ایالات متحده مخالف آن است. ترکیه علاوه بر مسائل مربوط به حضور شبه‌نظامیان کرد در جوار مرزهایش، محل حضور ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری نیز هست و می‌خواهد شماری در حدود دو میلیون تن از آن‌ها را در «مناطق امن» داخل سوریه اسکان دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=6885 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x