جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تظاهرات یک میلیون نفری در شیلی علیه فقر و نابرابری

نزدیک به یک میلیون نفر از مردم شیلی روز جمعه در پایتخت این کشور بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز اعتراضات به نابرابری اقتصادی و اجتماعی در این کشور آمریکای جنوبی را برگزار کردند

مردم شیلی هفتمین روز از اعتراض‌های خود به وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور، بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز اعتراض ها را برگزار کردند.

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه گزارش داد که نزدیک به یک میلیون نفر از مردم شیلی روز جمعه (به وقت محلی) در سانتیاگو پایتخت این کشور بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز اعتراضات به نابرابری اقتصادی و اجتماعی در این کشور آمریکای جنوبی را برگزار کردند.

جمعیت معترض که به گفته «کارلا روبیلار» فرماندار سانتیاگو به یک میلیون تن می‌رسید، خیابان‌های این شهر را بستند و اعتراض رانندگان کامیون و تاکسی نیز به این تظاهرات افزوده و باعث تعطیلی حمل‌ونقل عمومی شد.

ارتش شیلی امنیت شهر سانتیاگو را که ۶ میلیون جمعیت دارد و در حال حاضر در آن وضعیت فوق‌العاده اعلام شده، به دست گرفته است.

تظاهراتی که با اعتراض به افزایش بهای حمل‌ونقل عمومی آغاز شده بود، تاکنون منجر به کشتن شدن ۱۸ نفر، زخمی شدن صدها تن و دستگیری بیش از ۷ هزار نفر شده است.

این اعتراض ها یک هفته است پایتخت و برخی دیگر از شهرهای شیلی را به بحران کشانده و بنابر ارزیابی ها، بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار خسارت به تجارت این کشور وارد کرده است.

ادامه این اعتراضات و درگیری‌ها در حالی است که سباستین پینرا رئیس جمهوری شیلی روز سه‌شنبه یک بسته اصلاحات اجتماعی اعلام کرد که افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق بخشی از آن است.

بسته اصلاحاتی پینرا همچنین شامل توقف افزایش تعرفه برق و پیشنهاد قانونی برای تامین هزینه‌های پزشکی گران‌قیمت توسط دولت بود.

پینرا در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری ضمن عذرخواهی از مردم شیلی گفت: در مواجهه با نیازها و خواست‌های اجتماعی مشروع مردم، پیام شهروندان شیلی را دریافت کردیم.

رئیس جمهوری شیلی پیش از آن نشستی با حضور برخی از سران احزاب مخالف برای یافتن راهی برای پایان دادن به اعتراضات خیابانی برگزار کرد. با این حال، سه حزب مخالف از جمله حزب سوسیالیست که بزرگترین گروه مخالف دولت در شیلی است، این نشست را تحریم کردند.

نظامیان شیلی برای نخستین بار از زمان حکومت «آگوستو پینوشه» دیکتاتور نظامی این کشور بین سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰، در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

اعتراض ها  در شیلی با اعتراض به طرح افزایش بهای بلیط مترو و نابرابری اجتماعی آغاز شد و به درگیری معترضان با نیروهای پلیس و نظامیان انجامید. معترضان در جریان تجمات اعتراضی، اتوبوس‌ها را آتش زدند و به ایستگاه های مترو حمله کردند.

به‌رغم نرخ رشد اقتصادی در شیلی که رقم ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری را در بر می‌گیرد، شاخص‌های اجتماعی همچون بهداشت، آموزش و بازنشستگی از وجود نابرابری‌های بالایی حکایت دارد.

مقام‌های شیلیایی از وقوع ۱۰۳ مورد وقایع خشونت‌بار در سراسر کشور از جمله غارتگری خبر داده‌اند. در برخی مناطق، ساکنان محلی جلیقه‌های زرد معرف معترضان فرانسوی را بر تن کردند.

همچنین تعدادی از فوتبالیست‌های معروف شیلی از رهبران این کشور خواستند به صدای اعتراض مردم گوش دهند و در پی راهکار و چاره اندیشی باشند.

شیلی در حالی که بالاترین رقم درآمد سرانه در آمریکای لاتین را داراست، اما خصوصی‌سازی بخش سلامت و آموزش و پرورش این کشور، افزایش هزینه خدمات اولیه و کاهش حقوق بازنشستگی، مردم را دلسرد کرده است.

رئیس جمهوری شیلی پیشتر اعلام کرد که در پی ناآرامی‌ها، طرح افزایش بهای مترو را تعلیق کرده است. مترو سانتیاگو با ۱۴۰ کیلومتر وسعت بزرگترین و مدرن‌ترین مترو در آمریکای لاتین است. 

https://akhbar-rooz.com/?p=9489 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x