جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تلاش جهانی برای توقف جنگ میان آذربایجان و ارمنستان

شعله های جنگ ميان ارمنستان و جمهوری آذربايجان از شب يکشنبه برافروخته شده و دو طرف يکديگر را به آغاز حمله متهم می کنند. در هر دو کشور حکومت نظامی اعلام شده است. سازمان ملل و بسياری کشورها خواهان توقف فوری جنگ شده اند، ترکيه اعلام کرده از جمهوری آذربايجان حمايت می کند
نیروهای ارمنستان در ناگورنو قره‌باغ

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نسبت به ازسرگیری تنش‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف درگیری‌های دو طرف شد.

تارنمای شبکه الجزیره یکشنبه شب گزارش داد که سخنگوی گوترش در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل از هر دو طرف می‌خواهد که فورا درگیری‌ها را متوقف کرده، تنش‌ها را کاهش داده و بدون تعلل به مذاکرات معنادار بازگردند.

وی همچنین اعلام کرد که گوترش با رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

آمریکا نیز از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته است تا «فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند» و «به مذاکرات واقعی بازگردند».

وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا معتقد است که مشارکت طرف‌های خارجی در خشونت‌ها کاملاً بی‌فایده است و فقط موجب وخامت تنش‌ها می‌شود. از طرف‌ها می‌خواهیم که با رؤسای گروه مینسک همکاری کرده و هرچه زودتر به مذاکرات واقعی بازگردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «استفن بیگان» معاون وزیر خارجه آمریکا در تماسی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «زوهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان از دو طرف خواست که فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در گفت وگوی تلفنی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با وی، در خصوص درگیری‌های اخیر میان نیروهای آذری و ارمنی در قره‌باغ، خواستار توقف این تنش‌ها شد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که این گفت وگوی تلفنی به ابتکار طرف ارمنی صورت گرفته و دو طرف درخصوص تشدید تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری روسیه در ارتباط با ازسرگیری درگیریهای گسترده در منطقه قره باغ ابراز نگرانی کرده است.  

در این گفت و گوی تلفنی خاطرنشان شد که هم اکنون باید تمام تلاش های ممکن برای جلوگیری از گسترش دامنه رویارویی ها بکار گرفته و اقدامات نظامی متوقف شود.  

جمهوری اسلامی نیز خواهان توقف جنگ شده و برای میانجی گری اعلام آمادگی کرده است.

حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان

ترکیه اما موضعی خصمانه نسبت به ارمنستان و به نفع جمهوری آذربایجان اتخاذ کرده است. ترکیه خواستار آتش‌بس فوری توسط نیروهای ارمنی شده و آن‌چه را که «تخاصم» نسبت به جمهوری آذربایجان خوانده است، عامل «آتش‌افروزی در منطقه» عنوان کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با موضع‌گیری در صفحه توئیتر خود اظهار داشت که آنکارا با آذربایجان اعلام همبستگی می‌کند و به حمایت خود از این کشور ادامه می‌دهد.

اردوغان همچنین مردم ارمنستان را به ایستادگی «علیه رهبران‌شان که آنها را به سوی فاجعه سوق می‌دهند» فراخوانده است. رئیس جمهوری ترکیه گفت مردم ارمنستان باید زمام امور را به دست بگیرند و اجازه ندهند که بازیچه شوند.

گسترش جنگ

بامداد یکشنبه درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

 وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  صبح امروز (یکشنبه) نیروهای ارمنستان را متهم به حمله به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشتن افراد غیرنظامی کرد.

نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان حمله به مواضع مرزی این کشور را آغاز کرده اند.

«حکمت حاجی‌اف» مشاور رییس جمهوری آذربایجان یکشنبه اعلام کرد که پارلمان این کشور اجرای حکومت نظامی سراسری را تصویب و مقررات منع آمد و شد اعمال کرده است.

با آغاز درگیری‌ میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان ۱۶ نیروی نظامی و چندین شهروند غیرنظامی در روز یکشنبه ۶ مهر کشته شدند،

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناگورنو قره‌باغ روز یکشنبه اعلام کرد که بر اثر حملات هوایی و آتش توپخانه آذربایجان، ۱۶ نیروی نظامی آن کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

ارمنستان و ناگورنو حکومت نظامی اعلام کرده و جمعیت مردان خود را بسیج کرده‎اند. آذربایجان نیز که به نوبه خود حکومت نظامی اعلام کرده، می‌گوید اقدام نیروهای آن واکنشی به حملات ارمنستان بوده و در جریان حملات ارمنستان پنج عضو یک خانواده کشته شده‌اند.

به گفته مقامات آذربایجان، نیروهای این کشور کنترل هفت روستا را به دست گرفته‌اند. ناگورنو قره‌باغ نخست این امر را تکذیب کرد، اما بعد پذیرفت که «برخی مواضع» به دست نیروهای آذربایجان افتاده است.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای جدایی‌طلب در ناگورنو قره‌باغ صبح روز یک‌شنبه شش مهر، چهار بالگرد نظامی جمهوری آذربایجان را در این منطقه سرنگون کردند. وزارت دفاع ارمنستان نیز از ساقط کردن ۱۵ هواپیمای بدون سرنشین و همچنین انهدام ۱۰ دستگاه تانک در این منطقه خبر داده است.

مقام‌های ناگورنو قره‌باغ می‌گویند که نیروهای جمهوری آذربایجان بامداد یک‌شنبه در امتداد خط مقدم جبهه قره‌باغ و از جمله شهر اصلی این منطقه یعنی استپاناکرت/خان‌کندی اقدام به «بمباران» اماکن نظامی کرده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیز می‌گوید که جمهوری آذربایجان به اهداف غیرنظامی در منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ حمله کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای تاکید کرده که «پاسخ ما متناسب (با این حملات) خواهد بود و مسئولیت کامل این وضعیت بر دوش رهبری نظامی-سیاسی آذربایجان است».

این بیانیه می‌افزاید: «در حال حاضر، ارتش جمهوری آذربایجان در صدد انجام اقدامات تلافی‌جویانه است و موقعیت عملیاتی کاملا در کنترل نیروهای ما است.»

از سویی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرده که «ضد حمله‌ای را با هدف فرونشاندن اقدام جنگ‌طلبانه ارمنستان و تضمین امنیت جمعیت (ساکن در منطقه)» ترتیب داده است.

آذربایجان می‌گوید که «۲۰ درصد از اراضی‌اش، از جمله ناگورنو-قره باغ و هفت منطقه دیگر، حدود سه دهه قبل به اشغال نیروهای ارمنی درآمده و همه این سرزمین‌ها باید بازگردانده شوند.»

نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بارها بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ با هم درگیر شده‌اند. زد و خوردهای مرزی چند ماه اخیر شدیدترین درگیری از سال ۲۰۱۶ تلقی می‌شود. در آن درگیری‌ نظامی ده‌ها نفر کشته شدند.

دو کشور از سال‌ها پیش بر سر منطقه قره‌‌باغ کوهستانی با هم اختلاف دارند. این منطقه با اکثریت ارمنی که بخشی از خاک آذربایجان است از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ در کنترل ارمنستان قرار دارد. دو طرف در همان سال پیمان آتش‌بس امضا کردند اما این پیمان نیز به اختلافات میان دو کشور پایان نداد.

آخرین بار، اوج درگیری‌های در فاصله روزهای ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه سال‌جاری روی داد و شمار قربانیان دو طرف مجموعاً به ۱۶ کشته رسید که یکی از آنها غیرنظامی بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=48276 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا اکبری نسب
رضا اکبری نسب
3 سال قبل

حمایت های ضمنی از داشناک های ارمنی وتجاوزگر محکوم است. قارا باغ سرزمین تاریخی آذربایجان است وباید برگردانده شود

اسد صادق
اسد صادق
3 سال قبل

خیلی جالب است ایران، روسیه ،فرانسه و امریکا و …… خواهان آتش بس هستند ولی هیچ کدام نمی گویند ارمنستان از مناطق اشغالی بیرون برود . ٣٠ سال اشغال و قتل عام در خوجالی توسط ارمنستان نشان داد که ارمنستان در ٣٠٠ آینده نیز قصد ترک مناطق اشغالی را ندارد یعنی ارمنستان بدون جنگ حاضر به ترک خاک آذربایجان نیست

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x