چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولید واکسن کرونا در روسیه آغاز شد

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد: تولید واکسن کرونا موسوم به «اسپوتنیک -و» ساخته شده در مرکز ملی پژوهش های اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه آغاز شد. قرار است در 45 روز آينده ماهانه سه ميليون از اين واکسن توليد شود و در مرحله ی بعد به 6 ميليون واحد در ماه برسد
تولید واکسن کرونای روسی آغاز شد

وزارت بهداشت روسیه از آغاز تولید انبوه واکسن کرونای ساخته شده در این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد: تولید واکسن کرونا موسوم به «اسپوتنیک -و» ساخته شده در مرکز ملی پژوهش های اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه آغاز شد. 

 در این گزارش به نقل از الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز گاملیا گفته شده است: واکسن کرونا در سه کارخانه تولید خواهد شد که فناوری لازم را برای تولید واکسن اعمال کرده اند.

به گفته پروفسور گینزبورگ در ۴۵ روز آینده در هر یک از این کارخانه ها، هر ماه یک میلیون دوز واکسن کرونا تولید خواهد شد و در پایان سال این رقم تا دو میلیون دوز افزایش خواهد یافت.

انتظار می رود مجموع ظرفیت تولیدی این سه کارخانه در ماه دسامبر به ۵ میلیون دوز در ماه برسد. 

گفتنی است واکسن روسی کرونا پس از تزریق آزمایشی آن بر روی گروه هایی از داوطلبان، روز ۲۱ مرداد در روسیه به ثبت رسید. 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز در گزارشی اعلام کرد که در زمان حاضر مرحله سوم آزمایش واکسن اسپوتنیک -و آماده می شود.

در گزارش به نقل از اطلاعات سازمان نظارت بر سلامتی روسیه موسوم به «روس ازدراو نادزور»، خاطرنشان شد که در این مرحله از آزمایش واکسن، دو هزار نفر شامل معلمان و پزشکان شرکت می کنند. 

در این مرحله تاثیر واکسن بر افراد بالای سن ۶۰ سال آزمایش می شود.  

تاکنون ۲۰ کشور در سطح جهان برای خرید این واکسن اعلام آمادگی کرده اند.

از واکسن روسی کرونا چه می دانیم؟

 رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه از ثبت رسمی واکسن کرونا در کشورش در حالی خبر داد که خیلی ها در دنیا منتظر شنیدن این خبر از نقطه دیگری بودند.

«ولادیمیر پوتین» در نشستی با مقامات روسیه که به صورت مستقیم پخش می شد، با اعلام این خبر افزود: صبح امروز واکسن ثبت شده است، این برای نخستین بار است که در جهان واکسنی برای کرونا ثبت می شود.

به گفته پوتین، این واکسن خوب و موثر است و مصونیت پایداری در بدن افرادی که از آن استفاده کرده اند بوجود آورده است، واکسن عوارض جانبی جدی بوجود نمی آورد و حتی یکی از دخترانم از آن استفاده کرده است، پس از نخستین تزریق درجه حرارت بدن او به ۳۸ درجه سانتیگراد رسید اما پس از دومین تزریق درجه حرارت بدن کمی بالا رفت و سپس به حالت عادی برگشت و اکنون حالش خوب است.

گفتنی است، واکسن روسی کرونا اسپوتنیک وی (sputnik v) نام دارد که نام نخستین ماهواره پرتاب شده به مدار زمین است. این واکسن توسط کارشناسان مرکز اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گامالیا و با کمک بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه ساخته شده است.

این واکسن در کارخانه بیوفارم روسیه ساخته می شود که در شهر زلنوگراد در استان مسکو قرار گرفته است.

ولادیمیر چیراخوف رئیس کارخانه داروسازی سیستما (محل تولید واکسن) در این باره گفته است: در زمان حاضر ساخت صنعتی واکسن جریان دارد و ظرفیت تولید کارخانه یک و نیم میلیون دوز در سال است و ما بخوبی می دانیم که این حجم تولید ناکافی است به همین دلیل به سرمایه گذاری بیشتر ادامه می دهیم.

اما سوال اینجاست که نخستین واکسناسیون چه زمانی در دسترس عموم قرار می گیرد.

تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه در این باره گفته است: ما در آینده نزدیک این واکسن را در اختیار عموم قرار می دهیم اما امیدوارم که در ماه آینده یا حتی زودتر واکسن کرونا در روسیه عرضه شود.

وی گفت: امیدواریم که کارکنان بخش درمان نخستین کسانی باشند که از این واکسن استفاده می کنند.

روسها مدعی هستند که کمپانی های داروسازی قبلا خواستار تعویق ثبت واکسن کرونا در روسیه شده بودند اما وزارت بهداشت روسیه با درخواست آنان مخالفت کرده است.

مسئولان وزارت بهداشت روسیه مدعی هستند که دلیلی برای تاخیر در ثبت واکسن وجود نداشته است زیرا روسیه هیچ معیار بین المللی را نقض نکرده است.

کارشناسان روسی هم بر این باورند که تاخیر در تاریخ ثبت واکسن کرونا فقط به نفع کمپانی های خصوصی ازجمله شرکت های غربی است چرا که ساخت واکسن برای بخش تجاری وصنعت داروسازی غرب منبعی برای درآمد زایی هنگفت است.

از سوی دیگر برخی معتقدند که تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت از ۲۸ واکسن کرونا که در سرتاسر جهان در حال طی مراحل ارزیابی بالینی است، نشان می‌دهد که واکسن موسسه تحقیقاتی «نیکلای گاملیا» در مرحله نخست ارزیابی قرار داشته و بدون طی دو مرحله بعدی از سوی روسیه به طور رسمی ثبت شده است.

بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه به نام «نیکلای گاملیا» تاکنون در قالب مرحله نخست ارزیابی بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده است.

این گزارش حاکیست که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپایی و آمریکایی دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بیون‌تک در حال گذراندن مرحله سوم ارزیابی بالینی خود هستند. همچنین سه واکسن چینی نیز در حال طی مرحله سوم ارزیابی خود قرار دارند.

به گزارش یورنیوز دانشمندان معتقدند، تشخیص این که یک واکسن موجب فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ویروس می‌شود یا خیر، نیاز به سه مرحل آزمایش دارد که مرحله نخست آن با تعداد محدودی داوطلب دریافت واکسن انجام می‌شود ولی در مرحله دوم واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود و برای اثبات کارآیی و ایمنی آن.

https://akhbar-rooz.com/?p=43507 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x