جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جایزه بهترین کارگردانی مستند جشنواره سینما حقیقت به «پویا بختیاری» تقدیم شد

شب گذشته مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت که جشنواره‌ای برای نمایش و ارزیابی فیلم‌های مستند است، در شرایطی برگزار شد که مستندسازان به اعتراضات اخیر آبان ماه جسته‌وگریخته اشاره‌هایی کردند. این مراسم که در تالار وحدت و با حضور جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی برگزار شد. زمان اهدای جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند با تشویق پی‌درپی حضار روبه‌رو شد. «محسن استادعلی»، کارگردان فیلم «خسوف» که جایزه این بخش را دریافت کرد با ارسال یک پیام این جایزه را به پویا بختیاری، یکی از جوانان کشته‌شده در اعتراضات آبان ماه تقدیم کرد.

به گزارش ایران وایر، استادعلی خودش در مراسم حضور نداشت و یکی از دست‌اندرکاران فیلم پیام او را خواند. او به‌طور تلویحی به خفقان جامعه اشاره کرده و در متن ارسالی از خاموش بودن دوربین مستندسازان در جریان اعتراضات مردمی نوشته بود: «مدت زمان زیادی از وقایع آبان ماه نگذشته است. دوربین‌های ما مستندسازان خاموش بود و موبایل‌های جوانان این مرزوبوم روشن. ثبت حقیقت به حضور و دریافت جایزه نیست، به جسارتِ بودن است در تنگناهای اجتماعی. کاری که مردم به سرانجام رسانیدند و ما نظاره‌گر. این جایزه تقدیم می‌شود به روح بلندِ جسورترین دوربین و مستندساز این سرزمین، پویا بختیاری و همه دوربین‌های تا ابد روشن.»

پویا بختیاری که جایزه بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت به او تقدیم شده، جوان بیست‌وهشت‌ساله‌ای بود که در اعتراضات آبان ماه با شلیک مستقیم گلوله جان باخت. او فیلم‌های زیادی از جریان اعتراضات در گوشی موبایلش ثبت کرده بود و روی آن‌ها حرف زده بود. فیلم‌هایی که به‌نوعی جریان کشته شدن او را روایت می‌کردند. این فیلم‌ها پس از مرگ پویا بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و داستان مرگ او را تراژیک‌تر کرد.

«مرتضی پایه‌شناس»، مستندساز دیگری که برای فیلم «گلوله‌باران» جایزه بهترین تدوین و کارگردانی مستند نیمه‌بلند را دریافت کرد همراه دو دخترش روی سن رفت و خطاب به «علی ربیعی»، سخنگوی دولت که از مهمانان مراسم اختتامیه بود گفت: «مسوولان ما سخنگو دارند ولی ای کاش یک سخن نیوش داشتند.» او در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به این‌که به‌تازگی از سفر به سوریه بازگشته، گفت: «از سوریه می‌آیم. شباهت‌ها زیاد است و ترس از سوریه شدن واقعی است. اما برخلاف اکثر تحذیردهندگان که خطاب به مردم می‌گویند باید خطاب به مسوولان و حکمرانان ایران بگوییم مثل حکمرانان سوریه نباشید و طوری عمل نکنید که ایران سوریه شود. بگذارید ایران برای فرزندان ما هم ایران بماند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=15454 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x