جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمهوری خلق چین، هفتادمین سالگرد خود را جشن گرفت

هفتادمین سالگرد استقرار «جمهوری خلق» با یک مراسم بزرگ و رژه نظامی در پکن جشن گرفته شد. در بزرگترین نمایش تسلیحاتی در میدان تیان‌آنمن ۱۵ هزار سرباز شرکت کردند
هفتادمین سالگر تاسیس چین

هفتادمین سالگرد استقرار «جمهوری خلق» با یک مراسم بزرگ و رژه نظامی در پکن جشن گرفته شد. در بزرگترین نمایش تسلیحاتی در میدان تیان‌آنمن ۱۵ هزار سرباز شرکت کردند.

در جشن هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین،در میدان تیان‌آنمن پکن رهبران حزب کمونیست، از جمله شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور و دبیرکل حزب کمونیست و همچنین دو رئیس جمهور سابق این کشور حضور داشتند.

در این مراسم یگان‌های زرهی و انواع تانک‌های ارتش چین رژه رفتند و تسلیحات نظامی تازه‌ای به‌نمایش در آمد. موشک‌های دوربرد دارای توان حمل کلاهک اتمی، پهپادهای بزرگ «دی‌آر ـ ۸» و «شمشیر تیز»، در این رژه حضور داشتند.

همچنین موشک سه‌ مرحله‌ای اتمی «دی‌اف – ۴۱» با برد بیش از ۱۲ هزار کیلومتر و موشک فرافوق‌صوت «دی‌اف – ۱۷» با قابلیت حمل کلاهک اتمی نیز برای نخستین بار به نمایش عمومی در آمدند.

موشک «دی‌اف – ۱۷» قابلیت گریز از سپرهای پدافند هوایی آمریکا را دارد و پس از گذشت دو سال از تولید آن‌ اکنون به تولید انبوه رسیده است.

شی جین‌پینگ رهبر حزب کمونیست چین که با لباس دوران مائو تسه‌تونگ، رهبر انقلاب چین در مراسم شرکت کرده بود در سخنانی گفت کشورش می‌خواهد در مسیر توسعه صلح‌آمیز به پیشرفت خود ادامه دهد و ارتش قاطعانه از استقلال و امنیت آن دفاع خواهد کرد. شی جین‌پینگ در دروازه میدان تیان‌آنمن، جایی که مائو تسه‌تونگ پس از پیروزی بر کومین‌تانگ در یکم اکتبر ۱۹۴۹ اعلام جمهوری خلق کرد سخنرانی کرد. افزون بر این، ساختمان‌ها و نقاط دیدنی در سراسر چین قرار است با نمایش‌های نور تزئین شوند.

در منطقه هنگ‌کنگ نیز نمایندگان حکومت هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را جشن گرفتند. جنبش مخالفان چین در هنگ‌کنگ نیز از برگزاری یک اقدام اعتراضی خبر داده‌اند. آن‌ها  در این مستعمره سابق بریتانیا که اکنون بخشی از چین است «روز عزاداری»  اعلام کرده‌اند و از همه خواسته‌اند در این روز لباس سیاه بپوشند.

شی جین‌پینگ روز گذشته، دوشنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر مردم هنگ‌کنگ را خطاب قرار داد و قول داد که به اصل «یک کشور، دو نظام» پایبند خواهد ماند.

نمایش قدرت پکن در هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در مسائل متعددی، از جمله تجارت جهانی، مناقشات هنگ‌کنگ و تایوان، آزادی تردد در دریای چین جنوبی و فن‌آوری اینترنتی با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اختلاف نظرهایی زیادی دارد و این اختلاف‌ها همچنان باقی است.

دومین اقتصاد برزگ دنیا

جمهوری خلق چین در هفت دهه گذشته توانسته است در کنار تبدیل شدن به دومین اقتصاد دنیا دستاوردهای شگرف اقتصادی و تجاری را به وجود آورد. اصلاحات بزرگ اقتصادی، اجرای سیاست های مالی و پولی، توسعه نظام شهری، بهبود و ارتقای استانداردهای زندگی و افزایش درامد سرانه ملی و تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اقتصادی و صادر کننده بزرگ دنیا دستاورد سیاستی است که به سیاست درهای باز معروف و از چهل سال پیش یعنی یعنی سال ۱۹۷۸ به اجرا گذاشته شد.

اگرچه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ چین تحت فشارهای فراوان اقتصادی آمریکا قرار گرفت و رشد اقتصادی این کشور به ۶.۲ درصد کاهش یافت و پایین ترین رقم در ۲۷ سال گذشته بود اما نباید فراموش کرد که این کشور هنوز موتور محرکه اقتصادی ۳۰ درصد از کل ساختار اقتصادی دنیا است و در تجارت خارجی نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

چین با وجود درگیری بزرگ اقتصادی با آمریکا و یک دوره ی «جنگ سرد» با این کشور، همچنان سیاست درهای باز و اصلاحات اقتصادی تکمیلی را دنبال می کند

آمارها چه می گوید 

سرانه رشد تولید ناخالص داخلی چین به ۹ هزار و ۷۳۲ دلار رسیده است این در شرایطی است که این رقم در سال ۱۹۵۲ میلادی فقط ۵۴ دلار بود سهم چین در تولید ناخالص داخلی دنیا اکنون ۱۶ درصد است در صورتی که در سال ۱۹۵۲ میلادی این رقم فقط ۱.۸ درصد بود. 

در همین سال جمعیت چین ۵۷۵ میلیون نفر بود که در حال حاضر به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده که در مقایسه با ۶۶ سال قبل ۱۴۰ درصد بیشتر شده است.

در این مدت ساختارهای اقتصادی هم از کشاورزی به کارخانه ای شدن تغییر کرده و سهم چین در ارزش افزوده تولیدات کارخانه ای دنیا به ۲۷ درصد رسیده است.

در سال ۱۹۵۲ میلادی ارزش افزوده کشاورزی ۵۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می شد اما بسیاری از مردم گرسنه بودند در آن زمان ۸۳٫۵ درصد از کل نیروی کار کشور را کشاورزان تشکیل می دادند.

از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۱۸ میلادی سهم کشاورزی در رشد تولید ناخالص داخلی به ۷.۲ درصد کاهش یافت. 

سهم نیروی کار کشاورزی در کشور اکنون کمی بیش از ۲۶ درصد است و در عوض در بخش صنعتی سهم نیروی کار ۲۷.۶ درصد و در بخش خدمات ۴۶.۳ درصد است.

چین از سال ۲۰۱۰ میلادی به این طرف بیشترین ارزش افزوده تولید در جهان را در اختیار داشته است این رقم بین ۲۷ تا ۳۰ درصد براورد می شود نرخ شهری شدن در چین از ابتدای تاسیس چین نو به این طرف از ۱۱ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است. 

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین می گوید هر درصد از این نرخ معادل مهاجرت ۱۴ میلیون نفر به شهرها است اما چین هنوز در مسیر شهری شدن چالش های بسیاری دارد زیرا در کشورهای توسعه یافته اقتصادی نرخ شهری شدن ۸۰ درصد است.

چین و اقتصاد خصوصی 


چین اگرچه در ۷۰ سال گذشته در عرصه هایی مانند تحقیقات، آموزش و پرورش، بهداشت، علوم و فنون، تجارت، توسعه و مسکن گام های بلندی برداشته اما در عرصه خصوصی سازی نیز اقدامات بسیاری انجام داده است.

در سال ۱۹۷۸ میلادی زمانی که سیاست اصلاحات و درهای باز شروع شد چین تقریبا حتی یک موسسه خصوصی هم نداشت با این وصف اکنون نیمی از عایدات مالی ملی کشور چین از موسسات خصوصی بدست می آید و بیش از ۶۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین در اختیار شرکت های خصوصی است. 

سرمایه گذاری ها در دارایی های غیرمنقول و همچنین سرمایه گذاری مستقیم چینی ها در خارج از کشور باعث ایجاد اشتغال ۸۰ درصدی در شهرهای این کشور شده است.

هزینه توسعه و تحقیق در چین معادل ۲.۱۸ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشور برابر با ۲۸۰ میلیارد دلار است چین اکنون در این زمینه در رده دوم دنیا قرار دارد این رقم معادل ۳۱ درصد از کل هزینه جهانی است و از سرمایه گذاری تحقیقات و توسعه اروپا بیشتر است.

ارتقای استانداردهای زندگی


استانداردهای زندگی مردم در چین بالا رفته است بخصوص در زمینه های مراقبت های بهداشتی، مسکن و آموزش و پرورش این دستاوردها چشمگیرتر است.

در همین دوره نرخ مرگ و میر نوزادان از ۲۰۰ نفر در هر یکهزار نفر به ۶.۱ در هر یک هزار نفر رسیده است در این مدت نرخ بیسوادی هم از ۸۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

اگرچه چین توانسته است در ۷۰ سال گذشته گام های بلندی بردارد اما تحلیلگران بخش مهمی از توسعه چین را مدیون «دنگ شیایو پینگ» معمار اصلاحات این کشور و مجری سیاست درهای باز در سال ۱۹۷۸ میلادی می شناسند.

چین اکنون در شرایطی به سمت آینده گام برمی دارد که یک ذخیره بزرگ بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد همزمان الگوهای رشد اقتصادی را در اختیار دارد و در زمینه ابداعات علمی و فنی نیز برنامه های فراوانی دارد.

بزرگترین اقتصاد دنیا

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی با این سرعت رشد اقتصادی به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد و از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

https://akhbar-rooz.com/?p=6194 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x