جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان راه کارگر: جنایت هولناک رژیم اسلامی ایران علیه کارگران افغان در روز جهانی کارگر

رسانه های افغانستان و نیز خبرگزاریهای بین المللی روز شنبه پرده از روی یک جنایت ضدکارگری و ضدبشری جمهوری اسلامی ایران برداشتند. شامگاه جمعه اول ماه مه همزمان با روز جهانی همبستگی کارگران، حدود شصت نفر از اتباع افغانستان که برای کار در ایران از طریق مرز “ذوالفقار” قصد داشتند قاچاقی وارد ایران شوند توسط مامورین مرزبانی رژیم ایران محاصره و بازداشت شدند.

این کارگران افغان، وحشیانه مورد آزار و شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتند. مرزبانان سپس همه این زحمتکشان افغان را سوار خودرو کرده و به نزدیکی رودخانه “هلیل رود” آوردند و همه آنها را به داخل آب انداختند. این در حالی بود که شماری از انها که در میان شان کودک نیز مشاهده میشد، شنا بلد نبودند.

گفته میشود که تنها نیمی از این کارگران افغان نجات پیدا کرده و بقیه – بیش از بیست نفر – کشته و یا ناپدید شده اند. تا کنون جسد چند نفر از آنها که یکی شان کودک بوده در ساحل این رود پیدا شده است.

این اولین بار نیست که پاسداران و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران اقدام به شکنجه و ضرب و شتم کارگران و پناهجویان افغان میکنند. آنها در مواردی با افتخار این جنایت مشمئزکننده شان را فیلم گرفته و در فضای مجازی پخش کرده بودند.

حدود دو میلیون پناهجو، کارگر و دانشجوی افغان حدود چهار دهه است که در ایران به طور دائم یا موقت زندگی میکنند. وضعیت جنگی و نیز فقر و بیکاری وسیع در افغانستان، همواره عاملی بوده که بسیاری از زحمتکشان افغان با به جان خریدن خطر دستگیری و شکنجه از مرزهای مختلف خود را به ایران برسانند. این کارگران مجبورند دستمزدی به مراتب پائینتر از کارگران ایرانی دریافت کنند و یا در مشاغل بسیار سخت، آلوده و خطرناک مشغول به کار شوند.

ما ضمن محکوم کردن تازه ترین جنایت رژیم اسلامی ایران، خواهان پیگرد همه عاملین و آمرین این فاجعه هولناک هستیم. ما همچنانکه قبلا بارها تاکید کرده ایم: خواهان برسمیت شناختن کامل حق کار، تحصیل، زندگی و حقوق شهروندی کامل برای پناهجویان افغان در ایران هستیم. مردم ایران خود اکنون شاهد پناهندگی و مهاجرت حدود هشت میلیون ایرانی در کشورهای مختلف بویژه ترکیه، اروپا و استرالیا و امریکای شمالی هستند و نیروهای چپ و مترقی این کشورها جزو پشتیبانان حقوق این ایرانیان تبعیدی و مهاجر هستند و از حقوق شهروئدی آنها دفاع میکنند. مردم ایران نیز ضروریست بی قید و شرط از حقوق انسانی کارگران و پناهجویان افغان حمایت کنند و قاطعانه سیاستهای ضدبشری رژیم ایران را افشاء و محکوم نمایند. رژیمی که در طول یک دهه اخیر به دنبال بحران و جنگ سوریه با سوء استفاده از پناهجویان افغان، هزاران تن از آنها را تحت عنوان سپاه فاطمیون به باتلاق سوریه روانه و صدها نفر از انها را به کشتن داده است.

ما همه نهادهای حقوق بشر بین المللی را به پیگیری جنایت هولناک اول ماه مه در مرز ایران و افغانستان فرا میخوانیم.

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران

زنده باد همبستگی کارگران و مردم ایران و افغانستان

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=28064 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x