شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب چپ ایران (فدائیان خلق): مسئولیت جنایت علیه جمعی از افغان‌ها با جمهوری اسلامی است!

روز ۱۳ اردیبهشت در پی اظهارات یک فرد افغان به زور بازگردانده شده به کشورش، خبری منتشر شد که بنا به آن ۲۳ نفر از ۵۰ افغان‌ اخراجی از ایران در رودخانه مرزی هیرمند غرق شده و جان باخته‌اند. این خبر همراه با عکس‌هایی از چند جسد گرفته شده از آب وسیعاً در شبکه‌های مجازی افغانستان انتشار یافته و با گزارش‌هایی پیرامون حادثه همراه بوده است. برخی خبرگزاری‌های معتبر بین المللی هم این حادثه را پوشش خبری داده‌اند. مطابق این اطلاعات، مرزبانان جمهوری اسلامی این جمع را که عموماً نیز جوان و نوجوان و اکثراً کارگر بودند پیش از انداختن به رودخانه بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. دولت کابل با ابراز نگرانی از این حادثه، اعلام داشته است پیگیر آن خواهد بود و طالبان نیز با ورود در موضوع به “کشور اسلامی همسایه” تذکر داد. جمهوری اسلامی اما این واقعه را صرفاً شایعه‌‌ای بمنظور تخریب مناسبات دو کشور دانسته است.

گرچه آگاهی از چند و چون این حادثه هنوز دقیق نیست اما اینکه چنین جنایت فجیعی رخ داده جای تردید ندارد. این واقعه دردناک اما با پسزمینه وجود انواع تحقیرها، اعمال محدودیت‌ها و تحمیل خشونت‌های منجر به قربانی گرفتن از سوی جمهوری اسلامی علیه زحمتکشان پناه آورده به ایران برای یک لقمه نان، نه موضوعی است تازه و نه اتفاقی نادر. این تراژدی، پیامدی از رفتارهای ستمگرانه نهادینه شده این حکومت علیه زحمتکشان افغانستانی است که سال‌ها در ایران کار کرده و جان کنده‌اند و حاصل زحمت آنان به حساب رشد اقتصادی و آبادانی کشور ما تمام شده است. لزومی هم به این نیست که این اقدام جنایتکارانه منجر به فاجعه در مرز ترخم و یا به نام اینسوی مرزی‌اش ذوالفقار را یک دستور مستقیماً صادره از مرکز تلقی کنیم. جمهوری اسلامی در طول این چند دهه به رغم سفت و شل آمدن‌های گهگاهی آن، همواره سیاستی مبتنی بر تحقیر و استثمار و در عین حال تبعیض و اجحاف در حق مهاجرین و پناه‌آورده‌های افغانستانی به ایران داشته است.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) با اعلام تاثر عمیق از قربانی شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی، این جنایت را محکوم کرده، جمهوری اسلامی را مسئول آن می شناسد و باید پاسخگوی این حادثه تکاندهنده باشد. جمهوری اسلامی موظف است به همه ناروشنی‌های این واقعه و هر پرسش پیرامون شکل گیری این کشتار عمدی پاسخ روشن و صریح بدهد. ما حق هر افغان می‌دانیم که اگر پناهنده ایران شده و می‌شود و یا برای کار مدتی را در ایران گذرانده و بگذرانند از همه حقوق پناهندگی و کار برخوردار باشد.

هیئت سیاسی- اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

۱۴ اردیبهشت برابر با ۳ مه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=28279 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
siavash
3 سال قبل

کوه زایید ؟!
افغان واحد پول کشور افغانستان است .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x