سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

حزب کمونیست کارگری: چهارمین روز اعتصاب کارگران و کارکنان نیروگاهها و پالایشگاه‌های نفت

 به کمپین # دفاع _از_ حقوق بپیوندید

امروز ١۴ مرداد اعتصاب هزاران نفر از کارگران و کارکنان نفت و مراکز وابسته به آن وارد چهارمین روز خود شد. هر روز بخش های بیشتری از کارگران نفت به این اعتصاب می پیوندند. اعتصاب در نفت دارد ابعاد سراسری بخود میگیرد. در فاز ١۴ پارس جنوبی هزاران کارگر با تعطیلی کار به خانه هایشان بازگشتند. کارگران پالایشگاه لامرد استان فارس در سومین روز اعتصاب خود و در اعتراض به شرایط برده وار کارشان استعفای جمعی دادند. و طی سه روز گذشته کارگران  در پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی ازجمله در آبادان، اهواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت‌آزادگان، دست از کار کشیده و صدای اعتراضشان را بلند کردند. در تداوم این اعتراضات روز ١۴ مرداد پالایشگاه اصفهان و نیروگاه برق پارس‌جنوبی واقع در بیدخون شهرستان عسلویه نیز به اعتصاب پیوستند. بنا بر خبرها دامنه اعتصاب به نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در بیدخون شهرستان عسلویه نیز رسیده است.

یک موضوع مهم اعتراض کارگران پیمانی وقراردادی نفت که بخش اصلی کارکنان در این مراکز نفتی را در بر میگیرد اعتراض به قراردادهای پیمانی و موقت و نداشتن امنیت شغلی است. خواست اصلی کارگران پیمانی در نفت و موسسات وابسته به آن دائمی شدن قرار دادها و کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار و لغو قوانین برده وار “مناطق ویژه اقتصادی” است.

در همین راستا کارگران پیمانی شاغل در صنعت نفت به عدم  ارتقاء شغلی و سازمانی و نبود امنیت شغلی بواسطه بستن قراردادهای یکساله و موقت اعتراض دارند.  به گفته آنان اخیرا وزارت نفت دو طرح قرارداد ۳ ساله و ۵ ساله و همچنین سامانه جذب برای تبدیل وضعیت پرسنل به قرارداد مدت معین اعلام کرده است که ظاهرا قرار است وضعیت کارگران را بهبود دهند. اما شرایطی که برای تبدیل وضعیت پرسنل مطرح کرده با وضعیت بسیاری از پرسنل غیررسمی همخوانی ندارد. شرط و شروطی همچون شرط معدل، سن پرسنل ، محدودیت رشته و مقطع تحصیلی  پرسنل تخصصی عملیات و مشخص نبودن اجرای طرح، و صحبت هایی که از جانب منابع مختلف مطرح میشود، باعث میشود که این تبدیل وضعیت تاثیری در افزایش حقوق و ارتقاء شغلی پرسنل غیررسمی نداشته باشد. بطوریکه مقاطع پائین تر از کارشناسی و بسیاری از رشته های تخصصی شاغل در عملیات  صنعت نفت حتی با مدارک دکترا و کارشناسی ارشد مجاز به  ثبت نام نیستند.

نکته قابل توجه اینست که بسیاری از پرسنل غیررسمی قراردادمدت موقت صنعت نفت با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا با شرکت های خود قرارداد منعقد کرده اند و با توجه به اینکه سن آنها از سن مجاز شرکت در آزمون های استخدامی عبور کرده است، وزارت نفت رشته های تحصیلی و مقطع تحصیلی آنها را در سامانه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی اعمال نکرده و هیچگونه امتیازی و راهکاری برای تبدیل وضعیت آنها و حتی امتیاز در آزمون های استخدامی گذشته  نیز برای آنها در نظر نگرفته است.  

کارگران پیمانی و قراردادی نفت همچنین به سطح نازل حقوقها و پایین آمدن هر روزه قدرت خرید خود،  تبعیض فاحش میان پرسنل رسمی و غیر رسمی درخصوص دریافت مزایای شغلی، همچون بدی آب و هوا، فوق العاده شغلی، سختی کار، پاداش ها، طبقه بندی مشاغل و سایر مزایا و بدتر از همه دیرکرد پرداخت چند ماهه دستمزدهایشان اعتراض دارند. این کارگران خواستار افزایش حقوقها در حد تامین معیشت انسانی، پرداخت فوری طلبهایشان و رفع تبعیض ها و  مزد برابر در مقابل کار برابر هستند. بنا بر خبرها  فاصله بسیار زیاد دریافتی حقوق پرسنل رسمی و غیررسمی قرادادمدت موقت در صنعت نفت به گونه ای است که اضافه کاری یک نیروی رسمی با سابقه، تقریبا برابر یا حتی بیشتر از حقوق کامل با همه مزایای یک نیروی غیررسمی قراردادمدت موقت است. ضمن اینکه وضعیت آنها حتی به لحاظ کارمند بودن یا کارگر بودن روشن نیست. برای نمونه حقوق آنها براساس کارگری، و عیدی پایان سالشان براساس کارمندی محاسبه می شود.

دیگر موارد تبعیض ها محروم بودن پرسنل غیررسمی از منازل سازمانی، محرومیت پرسنل غیر رسمی از خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت،  لحاظ نشدن حق بدی آب و هوا برای پرسنل غیر رسمی شاغل در مناطق نفتخیز جنوب و مناطق بد آب و هوا  با توجه به سختی کار در گرمای بالای ۶۰ درجه  را میتوان ذکر کرد. که کارگران به این تبعیضها و نابرابریها اعتراض دارند.

موضوع دیگر اعتراض کارگران نفت عدم ایمنی محیط کار و محروم بودن حتی از حداقل امکانات ایمنی و رفاهی به‌خصوص در گرمای طاقت‌فرسا در مناطق گرمسیر جنوب است.

این شرایط برده وار کاری همراه با قوانین غیر قابل تحمل تر در مناطق ویژه اقتصادی و فشار اقتصادی سنگین بر گرده  این کارگران فضای اعتراضی در میان آنها را به حد انفجار رسانده است.  کارگران اعتصابی پیمانی و قراردادی شاغل در صنعت نفت و مراکز وابسته به آن خواستهای خود را طی نامه ای سرگشاده در سیزده بند خطاب به رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشته و در نامه خود به موارد فوق اشاره کرده اند.  کارگران نفت اعلام  کرده اند که تا تحقق مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.  

محور متحد کننده اعتصاب کارگران نفت و موسسات وابسته به آن کارزاری با هشتگ #دفاع از حقوق  و خواستهای اعلام شده آنهاست.  معضلات مشترک و سراسری کارگران از جمله تعویق پرداخت دستمزدها، سطح نازل حقوقها، قرار دادهای موقت و پیمانی و محرومیت از هر گونه حق و حقوقی زمینه های اتحاد سراسری کارگران حول این کارزار و رفتن بسوی اعتصابات سراسری را فراهم کرده است. کارگران نفت پیشتاز این حرکت هستند. باید وسیعا به کمپین # دفاع _از_ حقوق و اعتصاب سراسری پیوست. 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١۴ مرداد۱۳۹۹، ۴ اوت ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=42215 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x