چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حزب کمونیست کارگری: “معامله بزرگ قرن” هیاهویی شکست خورده است


بالاخره پس از چند سال صحبت و اشارات مبهم و گمانه زنی ها در باره طرح “معامله بزرگ قرن” سرانجام روز سه شنبه ۲۸ ژانویه توسط دونالد ترامپ از آن رونمایی شد. ترامپ همانند موارد دیگر اینبار نیز طرح خود را با سر و صدای زیاد اعلام کرد. او استاد هیاهو و جنجال و فیل هوا کردن است.

این طرح چنانچه از نامش نیز آشکار است نه راه حلی برای حل مساله فلسطین بلکه اعلام شرایط یک معامله نابرابر و یک سویه بسود حاکمیت اسرائیل است. این طرحی است برای تثبیت قدرقدرتی اسرائیل و مهری است بر بی حقوقی مردم فلسطین. با توجه به توازن قوای بین نیروهای فلسطینی و اسرائیلی و معادلات سیاسی در خاورمیانه، این طرح طوری تنظیم شده است که چه پذیرفته شود و چه طرد شود در هر حال در خدمت منافع و موقعیت حکومت اسرائیل قرار گیرد.

در این طرح موضوعات مهم و اساسی مورد منازعه یکسویه و به زیان فلسطینیان تنطیم شده است. موضوعاتی نظیر زمین‌هایی که در جنگ ۱۹۶۷ اشغال شده است، تصرف بخش‌هایی از اورشلیم شرقی که در ۱۹۶۷ به کنترل اسراییل درآمد، شهرک سازی ها، حق بازگشت میلیونها فلسطینی و غیره… که بدون توجه به آنها حل مساله فلسطین غیر ممکن است. قرار است مجموعه ای از سرزمین های پراکنده و مجمع الجزایری با کریدورهایی که آنها را بهم وصل میکند برای فلسطینیان در نظر گرفته شود. کریدورهائی  که در کنترل کامل اسرائیل قرار دارد و هر وقت دولت اسرائیل اراده کند میتواند آنها را قطع کند.

بنابراین این نه طرحی برای صلح و حتی نه یک معامله، بلکه طرح تثبیت موقعیت تماما برتر حکومت اسرائیل در کشمکش با مردم فلسطین و معامله ای برد برد برای این حکومت است. روشن است که چنین نمایش تحقیرآمیزی با مقاومت مردم فلسطین روبرو خواهد شد و از جانب هیچکس حتی جدی گرفته نمیشود.

از طرف دیگر این طرح عملا دست دولت ها و جریانات مرتجع اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران را که از بی حقوقی مردم فلسطین ارتزاق میکنند بازتر میکند و موجب تقویت آنها میگردد. مردم ستمدیده فلسطین فی الحال در منگنه نیروهای ارتجاعی اسلامی و حکومت اسرائیل از هر نوع حقوقی محرومند و این طرح موقعیت آنها را باز هم بیشتر به قهقرا میبرد. مردم فلسطین تنها با برافراشتن پرچم آزادیخواهی و سکولاریسم، بمیدان آمدن علیه سیاستهای ارتجاعی دولت اسرائیل و نیروهای اسلامی نظیر حماس و حزب الله، و جلب حمایت افکار عمومی مردم آزاده دنیا میتوانند خواست های بحق خود را به حکومت اسرائیل و حامیان جهانی آن تحمیل کنند.

حل مساله فلسطین تنها با برسمیت شناسی حقوق کامل مردم فلسطین برای ایجاد دولتی مستقل و متساوی الحقوق در کنار دولت اسرائیل ممکن است. طرح معامله بزرگ و هر طرح دیگری بدون در نظر گرفتن این اصل از پیش محکوم به شکست است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰–

https://akhbar-rooz.com/?p=19150 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x