سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

حزب کمونیست کارگری: پایان کمدی تراژیک رجزخوانیهای جنگی حکومت

دوره تازه ای از تقابل مردم با حکومت اسلامی آغاز میشود

موشک پراکنی جمهوری اسلامی به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق ضعف و بن بست جمهوری اسلامی را بیش از پیش عیان کرد.

بعد از سه روز عزای ملی و جنازه چرخانی و رجزخوانی جنگی و خط و نشان کشیدن علیه  قاتلین “سردارملی” چند موشک به پایگاههای نظامی آمریکا شلیک شد و اعلام شد انتقاممان را گرفتیم! اعلام کردند این اقدامی دفاعی و نهائی متناسب با “حمله تروریستی” آمریکا بود و اکنون توپ در زمین آمریکا است. بعد هم روشن شد که قبلا از طریق دولت عراق دولت آمریکا در جریان این موشک پراکنی قرار داشته است و حتی رسانه هائی نظیر سی ان ان از قول بعضی منابع مطلع اعلام کردند حمله جمهوری اسلامی عامدانه طوری سازمان داده شده بود که از کشته شدن نیروهای آمریکائی احتراز بشود!

خامنه ای این اقدام را سیلی ای به آمریکا نامید و گفت انتقام گیری در اشکال مختلفی ادامه خواهد داشت اما این سیلی ای بود بیشتر برای سرخ نگهداشتن صورت خود تا ضربه ای به صورت حریف! این احتمال وجود دارد که حکومت اسلامی به عملیات ایذائی دیگری دست بزند اما از همین اقدام اول روشن است که انتقامجوئی های بعدی هم از چه قماشی خواهد بود.

هدف این نوع عملیات ایذائی بیش از هر چیز تزئین ویترین ضدآمریکائیگری رژیم است تا دنبال کردن یک تقابل نظامی و دامن زدن به جنگ. از نظر استراتژیک هیچ یک از طرفین نه میخواهد و نه میتواند یک جنگ تمام عیار را آغاز کند. در چند ماهه اخیر بارها طرفین اعلام کرده اند که خواهان جنگ نیستند. سلسله حوادث هفته اخیر که نهایتا به کشته شدن سلیمانی و همراهانش بوسیله پهپادهای آمریکائی منجر شد، در احتراز استراتژیک طرفین از جنگ و مقابله نظامی تغییری نداد. تنش و فضای جنگی بالا گرفت ولی این بیشتر مانوری سیاسی- تبلیغاتی بود تا حرکت به سمت یک درگیری نظامی تمام عیار.

تا آنجا که به جمهوری اسلامی مربوط میشود طرف خطاب رجزخوانیهای انتقامجویانه و ضد آمریکائی حکومت نه دولت ترامپ بلکه توده مردم در ایران و عراق و در منطقه بودند. جمهوری اسلامی با خیزش توده ای در ایران و لبنان و عراق روبروست و به تنش و تبلیغات جنگی – و نه خود جنگ- برای عقب راندن مردم بپاخاسته ای که اخراج او از عراق و سرنگونی اش در ایران را خواستار هستند  نیاز دارد. رژیم در هفته اخیر تلاش کرد تا با کوبیدن بر طبل تو خالی ضد آمریکائیگری، فضای اعتراضی گسترده در ایران و عراق  را به سمت ضدیت با آمریکا بچرخاند ولی این تلاشها بجائی نرسید. مردم بپاخاسته عراق با جشن خیابانی بعد از کشته شدن سلیمانی که نقش مستقیمی در کشتار مردم عراق، بویژه خیزش توده ای چند ماهه اخیر در آن کشور داشته است، و با حمله به دفاتر حشد الشعبی در ناصریه و دیگر شهرها و تا بی اعتبار اعلام کردن مجلس پوشالی عراق در عکس العمل به رای پرو جمهوری اسلامی اش علیه نیروهای امریکائی، جواب درخوری به مانورهای اخیر جمهوری اسلامی داده اند. تحولات اخیر مردم عراق را در خواستشان به  اخراج جمهوری اسلامی مصرتر و مصمم تر کرده است.

در ایران نیز فضای عزا و مرگ و ماتم  فوق ارتجاعی که حکومت بعد از کشته شدن سلیمانی به راه انداخت به سرعت در حال فروکش کردن است. حمله موشکی کذائی رژیم، که حتی نتوانست ظاهر و ویترین ضدآمرکائیگری حکومت را حفظ کند، پایان این دوره کوتاه ماتم و عزا و شهادت پرستی تحمیلی به جامعه و هیاهوی جنگی و ضد آمریکائی حکومتیها بود. دوره تازه ای از تقابل مردم معترض با حکومت اسلامی آغاز میشود. مسائل و بحرانهای پایه ای و غیر قابل حل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی حکومت در این و در عراق و در کل منطقه، بحرانهائی  که بعد از تحولات اخیر بمراتب تشدید خواهد شد، زمینه ساز موج تازه ای از اعتراضات توده ای علیه فقر و فلاکت و بیحقوقی و سرکوب است. موجی که میتواند و باید تا جارو کردن جمهوری اسلامی از ایرن و عراق و کل منطقه به پیش برود.

سرنگون باد جمهوری اسلامی

مستحکم باد اتحاد مباراتی مردم ایران و عراق و لبنان

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۸ ژانویه ۲۰۲۰

https://akhbar-rooz.com/?p=17422 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x