پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خامنه ای: سطح منازعه ی جناح ها برای حکومت زیانبخش است

در حالی که هيئت رئيسه ی مجلس خود را برای کشمکش تازه بين دولت و نمايندگان اصول گرا آماده می کرد، خامنه ای در سخنان روز يکشنبه با آنان با اشاره به سال پايانی فعاليت دولت روحانی از نمايندگان خواست از ورود به فاز تازه برای رقابت جناحی پرهيز کنند

امروز خامنه ای از طریق ارتباط تصویری  برای نمایندگان مجلس سخنرانی کرد. سخنان او در باره ی ترکیب نمایندگان دستچین شده ی مجلس و میزان پایبندی آنان به اهداف جمهوری اسلامی یادآور حمایت  وی از رئیس جمهور محبوب خود محمود احمدی نژاد است. خامنه ای امروز همان عباراتی را برای توصیف نمایندگان مجلس به کار برد که زمانی در حمایت کامل از احمدی نژاد طرح کرده بود.

 به گزارش خبرگزاری ایسنا رهبر جمهوری اسلامی، «مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواند و افزود: حضور جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.»

خامنه ای در حالی به ستایش مجلس یازدهم می پردازد که درجریان انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت کاندیداهای غیراصولگرا کم سابقه  بود، و بنا به گفته مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی مشارکت سراسری در این انتخابات زیر ۴۲ درصد سقوط کرد. رقمی که پایین‌ترین میزان رسمی مشارکت در انتخابات طی ۴۲ سال گذشته است.

 رهبر جمهوری اسلامی علیرغم اطلاع از دقت کار شورای نگهبان در تائید صلاحیت نمایندگان مجلس، ضروری دید در اولین دیدار به آنان یادآوری کند که «سوگندی که نمایندگان در آغاز به کار مجلس ادا می کنند، یک سوگند شرعی است و بر اساس آن باید به صورت جدی پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در باره ی «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت» نه برای نمایندگان مجلس یازدهم تازگی دارد و نه برای مردم ایران. هر یک از این موارد که خامنه ای در حاشیه ی سخنان خود به آن اشاره کرد سال به سال بدتر شده و حالا وضعیت کشور در این عرصه ها به جایی رسیده که دلار از مرز۲۳ هزارتومان گذشته است، بیش از سه میلیون نفر فقط در فاصله ی چند ماه اخیر به جمع بیکاران افزوده شده، مردم سر پناه ندارند، سقوط خانوارها به زیر خط فقر شتاب گرفته و نفت کشور علیرغم چوب حراج زدن بر قیمت آن خریدار ندارد و کشتی های نفت کش ایران سرگردان بر روی آبهای جهان دنیال مشتری می گردند.

بخش عمده ی سخنان رهبر در دیدار با نمایندگان در باره ی منازعات درونی حکومت و در جهت فرونشاندن آن بود. خامنه ای پیش از دیدار با نمایندگان می دانست که رقابت جناح های حکومتی به سطحی رسیده که نمایندگان از تریبون مجلس وزیر امور خارجه را “دروغگو” می خوانند، طرح سوال از روحانی را کلید زده اند و اگر همین حالا درگیری طرفین را مهار نکند ممکن است در آینده نزدیک هزینه ی آن برای جمهوری اسلامی سنگین تر شود.

خامنه ای درباره ی ضرورت پرهیز جناح ها از درگیری و همکاری مجلس با قوای دیگر از زبان “مردم”  گفت: «مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاهها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.»

خامنه ای با تاکید بر نزدیکی پایان کار دولت روحانی، بطور ضمنی به نمایندگان یادآوری کرد که ورود به فاز زیر سوال بردن رئیس جمهوری، پایه سست و نایدار حکومت را بیشتر متزلزل می کند و به نفع حکومت است که جناح ها باهم کنار بیایند.

رهبرجمهوری اسلامی در این سخنرانی با تاکید بر اینکه «فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان‌بخش و ناراحت‌کننده است»، گفت: «در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.»

رهبر جمهوری اسلامی در این نشست گفت: «سال آخر دولتها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.»

در روزهای گذشته ۱۳۰ نماینده مجلس طرح سوال از حسن روحانی را امضا و به هیات رئیسه مجلس تحویل داده‌ بودند. برخی از نمایندگان هم خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری اسلامی شده بودند.

با سخنانی که خامنه ای در دیدار تصویری با نمایندگان مطرح کرد و پیش تر در دیدار با مسئولان قوه قضائیه در پشتیبانی از صادق لاریجانی و در باره ی درگیری جناح ها گفته بود، به رئیسی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم خاطرنشان ساخت محدوده ی کشمکش بر سر قدرت و ثروت و نقطه ی توازن در جمهوری اسلامی کجاست.

رهبر جمهوری اسلامی با توصیف موقعیت حکومت و گسترده بودن جبهه ای که رژیم با آن درگیر است «اتحاد و انسجام داخلی و یک صدایی در برابر جبهه گسترده دشمن» را «تکلیف همه مسئولان کشور» خواند و از جناح های رقیب خواست در شرایطی که  جبهه دشمن تمام توان سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را برای به زانو درآوردن حکومت به کار گرفته است، حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن  باید دست به دست هم بدهند و یک سخن باشند.

خامنه ای در سخنان خود با اشاره به اعتراضات تیرماه ۷۸ و ۸۸ و تعبیر سرکوب مردم در جریان این رویداد ها به معنی “مایوس کردن دشمن”، تلویحا به نمایندگان مجلس مشخص کرد وقتی از “دشمن” و نگرانی های خود در باره احتمال سستی حرف می زند، منظورش چیست.

https://akhbar-rooz.com/?p=39916 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

واقعیت این است که دشمن ،خود شخص خامنه ای است!
اراذل حامی اش خوب میدانند که باید”مانند رهبرشان” جیب هایشان را پر کنند تا وقت تنگتر نشده است و شکاف عمیق تر خواهد شد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x