چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

درخواست برای لغو قانون ۵۰ منشور المپیک؛ پرسپولیس بسوی قهرمانی!

نازک بین: شورای مشورتی کمیته المپیک آمریکا خواستار آزادی بیان و لغو قانون ۵۰ منشور المپیک شد. به نقل از inside the games، شورای مشورتی کمیته المپیک آمریکا از کمیته بین المللی المپیک درخواست کرده است قانون ۵۰ منشور المپیک مبنی بر ممنوع بودن هرگونه اعتراض سیاسی، مذهبی، نژادی و … را لغو کند.

IOC ادعا می‌کند که این امر به منظور محافظت از بی طرفی ورزش و جنبش المپیک طراحی شده است اما شورای مشورتی کمیته المپیک آمریکا می‌گوید که ورزشکاران “دیگر ساکت نخواهند شد.”بر این اساس از کمیته بین المللی المپیک درخواست شده است یک سیاست جدید در همکاری مستقیم با نمایندگان مستقل ورزشکاران جهانی ایجاد کند که از آزادی بیان ورزشکاران در بازی های المپیک و پارالمپیک محافظت می‌کند. در این درخواست کتبی آورده شده است: ‌IOC و IPC نمی‌توانند ورزشکارانی که به خاطر آنچه به آن اعتقاد دارند صحبت می کنند را مجازات کنند و باید به این ورزشکاران آزادی بیان داده شود. اعتراضات ضدنژادپرستی که در پی کشته شدن جورج فلوید مرد سیاهپوست در آمریکا روی داد در سراسر جهان گسترش یافته و این باعث شده به قانون ۵۰ منشور المپیک توجه ویژه شود.

پپ گواردیولا در دیدار لیگ برتر برای لیورپول تونل افتخار باز خواهند کرد

گواردیولا: برای لیورپول تونل افتخار باز می‌کنیم

پپ گواردیولا از باز کردن تونل افتخار برای قهرمان لیگ برتر انگلیس پرده برداشت. پنج شنبه شب در دیدار هفته سی و دوم لیگ برتر انگلیس منچسترسیتی در اتحاد میزبان لیورپول قهرمان است. آنفیلدی‌ها که توانستند به مقام قهرمانی این فصل جزیره دست یابند باید با نایب قهرمان دیدار کنند. پپ گواردیولا عنوان کرد که برای لیورپول قهرمان تونل افتخار باز خواهد کرد. مربی باشگاه منچسترسیتی گفت: لیورپول فوق‌العاده است و وقتی به خانه ما بیایند برایشان تونل افتخار باز می‌کنیم زیرا که سزاوار این احترام هستند. پنج شنبه شب در دیدار هفته سی و یکم لیگ برتر انگلیس منچسترسیتی با باخت مقابل چلسی سند قهرمانی لیورپول را پس از ۳۰ سال امضا کرد.

کرونا فوتبال اروپا را فقیر کرد!

شرکت مشاوره مدیریت کی‌پی‌ام‌جی در این مدت بررسی‌های زیادی درباره تاثیرات پاندمی کرونا بر فوتبال دنیا انجام داده است. بر اساس گزارشاتی که آنها تا به حال منتشر کرده‌اند پنج لیگ معتبر جهان از جمله لیگ برتر انگلیس، بوندس لیگای آلمان، لیگ فرانسه، سری‌آ ایتالیا و لالیگای اسپانیا به دلیل برگزار نشدن مسابقات‌شان بیشترین ضرر را از این بابت متحمل شده‌اند.

پاندمی کرونا نه تنها زندگی روزمره اغلب مردم دنیا را با اختلال مواجه کرده بلکه اختلالاتی هم در سیستم اقتصاد ورزش به وجود آورده به طوری که منجر به بروز مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی در ورزش دنیا شده است. ارزش بازیکنان و ارزش سهام باشگاه‌های سهامی عام چقدر افت کرده است؟شرکت مشاوره مدیریت کی‌پی‌ام‌جی در این مدت بررسی‌های زیادی درباره تاثیرات پاندمی کرونا بر فوتبال دنیا انجام داده است. بر اساس گزارشاتی که آنها تا به حال منتشر کرده‌اند پنج لیگ معتبر جهان از جمله لیگ برتر انگلیس، بوندس لیگای آلمان، لیگ فرانسه، سری‌آ ایتالیا و لالیگای اسپانیا به دلیل برگزار نشدن مسابقات‌شان بیشترین ضرر را از این بابت متحمل شده‌اند.این شرکت همچنین در گزارشی که اواسط ماه می منتشر کرد از تاثیر این پاندمی بر ارزش بازیکنان در بازار نقل و انتقالات فوتبال خبر داد. لغو مسابقات در چند ماه گذشته و از سرگیری آنها در استادیوم‌های خالی از عوامل مهم تاثیرگذار بر ارزش بازیکنان بوده است. این در حالی است که طبق آخرین گزارش این شرکت و بر اساس آنالیز داده‌های پیش و پس از پاندمی کرونا، پیش بینی می‌شود که این تاثیرات در بلند مدت هم ادامه خواهد داشت و فوتبال حداقل برای چند سال دیگر با نوسانات اقتصادی مواجه خواهد بود.اگرچه باید تا پایان این فصل منتظر ماند تا گزارش دقیق عملکرد مالی باشگاه‌ها در فصل جاری منتشر شود ولی این موضوع غیرقابل انکار است که ارزش باشگاه‌ها نیز افت چشمگیری خواهد داشت. وقتی آنها نمی‌توانند در شرایط عادی میزبان بازی‌ها و هواداران‌شان باشند، و از طرفی قراردادهای پخش تلویزیونی و اسپانسرینگ با مشکل مواجه شود، طبیعی است که درآمدهای باشگاه‌ها، میزان نقدینگی و همچنین سود آنها نیز با تهدید مواجه می‌شود.

 تاثیر کوید ۱۹ بر ارزش بازیکنان و ترکیب تیم‌ها

 شرکت کی‌پی‌ام‌جی در گزارش اخیر خود درباره افت ارزش بازیکنان دو سناریوی متفاوت را در نظر گرفته است؛ یکی لغو کامل لیگ‌ها مثل مورد فرانسه و هلند و دیگری از سرگیری مسابقات بدون حضور تماشاگران. این گزارش نشان داده که ارزش کلی ۴۱۸۳ بازیکن در ۱۰ لیگ معتبر اروپا با در نظر گرفتن سناریوی اول (لغو مسابقات) در حدود ۱۰ میلیون یورو یعنی ۲۶٫۵ درصد، از ماه فوریه تاکنون کاهش پیدا کرده در حالی‌که با در نظر گرفتن سناریوی دوم (برگزاری بدون تماشاگر) این رقم معادل ۶٫۶ میلیون یورو یعنی ۱۷٫۷ درصد بوده است. البته باید این را در نظر گرفت که طبق این گزارش، ارزش بازیکنان طراز اول در این لیگ‌ها نسبت به بازیکنان معمولی، کمتر دچار افت شده است.در این گزارش همچنین افت ارزش تیم‌ها نیز بررسی شده است. یعنی در این حالت، بازیکنان به صورت انفرادی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند بلکه کل تیم مورد ارزیابی قرار گرفته که نتیجه آن در جدول زیر درج شده است.

 شرکت کی‌پی‌ام‌جی در گزارش خود تاکید کرده که دو سناریوی مذکور به صورت همزمان در این ارزش گذاری لحاظ نشده است. یعنی این طور نبوده که لغو کامل بعضی از لیگ‌ها و برگزاری بدون تماشاگر سایر لیگ‌ها به طور همزمان در نظر گرفته شده باشد بلکه در دو حالت مختلف، لغو تمام لیگ‌ها و برگزاری بدون تماشاگر آنها به صورت جداگانه به صورت پیش فرض در ارزیابی بازیکنان لحاظ شده است.

تاثیر کوید ۱۹ بر باشگاه‌ها‌ی سهامی عام

 در هفته‌های آغازین پاندمی کرونا، سهام باشگاه‌های فوتبال به ویژه باشگاه‌های بزرگ با افت چشمگیری مواجه شد اما طی چند هفته اخیر و با توجه به از سرگیری مسابقات، شرایط آنها تا حدودی بهتر شده است. طبق بررسی‌های انجام شده ارزش سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها با در نظر گرفتن میزان سرمایه و بدهی آنها، در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ با افت ۲۹ درصدی مواجه شد هر چند که در چند هفته اخیر و با از سرگیری مسابقات، وضعیت آنها کمی بهبود پیدا کرد.در نمودار زیر این تغییر ارزش سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین باشگاه‌های سهامی عام یعنی منچستریونایتد، یوونتوس، دورتموند، آس رم و آژاکس به تصویر کشیده شده که به خوبی گویای بحران موجود و تاثیر آنها بر اقتصاد فوتبال است.

 ارزش سرمایه‌گذاری Enterprise Value معیاری اقتصادی برای ارزش‌گذاری یک کسب‌وکار است. در این معیار بر خلاف ارزش بازار، تمام ادعای مدعیان لحاظ شده‌: اعتبار دهندگان و سهام‌داران. ارزشیابی با این مدل بسیار جامع‌تر از ارزش بازار است، که فقط در آن ارزش سهام لحاظ می‌شود.

در همین راستا وضعیت سهام دو باشگاه سهامی عام مطرح اروپا یعنی منچستریونایتد و یوونتوس که اغلب وضعیت خوبی از نظر ارزش سهام داشته‌اند در این بازه زمانی مورد بررسی قرار گرفته که به خوبی نشان می‌دهد سهام آنها با چه میزان افت مواجه شده است. در نمودار زیر نوسانات نرخ سهام آنها از ماه ژانویه تا اواسط ژوئن به تصویر کشیده شده که می‌توان این افت را در ماه‌های مارس و آوریل به وضوح مشاهده کرد.

 تاثیر کوید ۱۹ بر اقتصاد فوتبال

 در مجموع باید پذیرفت که پاندمی کرونا تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد فوتبال از نظر میزان درآمد و سود باشگاه‌ها گرفته تا ارزش کلی آنها و بازیکنان‌شان داشته است.این تاثیر ممکن است در بین بازیکنان و باشگاه‌ها متفاوت بوده باشد اما همگی از آن متضرر شده‌اند. به طور مثال باشگاه‌ها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با کاهش ارزش مواجه شده‌اند ولی ممکن است این افت ارزش در بین بعضی از باشگاه‌ها حدود ۱۵ درصد و در بعضی از آنها تا ۳۰ درصد بوده باشد که این موضوع به قدرت مالی و اقتصادی آنها پیش از آغاز بحران کرونا بستگی دارد.

باید تا پایان فصل جاری صبر کرد تا بعد از بررسی دقیق گزارشات مالی لیگ‌ها و باشگاه‌ها، وضعیت هر باشگاه را به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار داد تا میزان دقیق تاثیرگذاری این بحران بر هر باشگاه را مشخص کرد.منبع: اعتماد

هیچکس در فوتبال بانوان پاسخگو نیست!

هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال زنان و دربی تیم‌های کرمانی - ایرنا

وضعیت لیگ برتر فوتبال بانوان هنوز مشخص نشده است و مسئولان نه تنها تصمیمی در این باره نگرفته‌اند بلکه تصمیم هم برای پاسخگویی ندارند!به گزارش ایسنا، با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی لیگ برتر فوتبال بانوان هنوز تکلیف بازی‌های باقی مانده مشخص نیست و با اینکه اکثر مربیان و بازیکنان خواستار اعلام پایان لیگ هستند اما سازمان لیگ در این مورد تصمیم‌گیری نمی‌کند.با اینکه لیگ بانوان بلاتکلیف است اما مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حاضر به پاسخگویی نیستند و سکوت کرده‌اند. این رویه شاید بیانگر اهمیت کم فوتبال بانوان برای آنها باشد چرا که تکلیف لیگ مردان در همه رده‌های برتر و حتی دسته دو و سه مشخص شده است.

بازیکنان و مربیان مختلف بارها اعلام کرده‌اند که چهار بازی باقی‌مانده از لیگ تاثیری در جایگاه‌ تیم‌های صدرنشین ندارد و تنها تغییراتی جزئی در اواسط جدول ایجاد می‌کند، حتی وچان کردستان به عنوان دومین تیم جدول رده‌بندی که برای قهرمانی با شهرداری بم در رقابت بود، خواستار اعلام پایان مسابقات است.بی‌توجهی به تصمیم‌گیری در مورد لیگ به معنی بی‌توجهی به وضعیت تعداد زیادی بازیکن و مربی است که ماه‌هاست به صورت انفردی تمرین می‌کنند و از این شرایط خسته شده‌اند.    

گلاره ناظمی، مسئول کمیته مسابقات فوتبال بانوان حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی در مورد وضعیت مسابقات نیست. از طرفی دیگر، لیلا صوفی‌زاده به عنوان نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال هم سکوت کرده تا بی‌توجهی به وضعیت فوتبال بانوان بیش از پیش به چشم آید.این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده قدرت و جسارت کم مدیران فعلی فوتبال بانوان برای تصمیم‌گیری باشد. در حالی که پیشرفت یک رشته نیازمند مدیرانی مقتدر است که در زمان لازم تصمیمات درستی را اتخاذ کنند اما مدیران فعلی بدون اینکه خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی بدانند سکوت پیشه کرده و وضعیت مبهم بانوان فوتبالیست هم ظاهرا برایشان اهمیتی ندارد.

با دستور شهردار ریو تماشاگران به ورزشگاه‌ می‌روند

اولین گروه از هواداران فوتبال در برزیل از ماه آینده به صورت محدود به ورزشگاه ها خواهند رفت. به نقل از تایمز، اولین گروه از هواداران فوتبال در برزیل قادر خواهند بود از تاریخ ۱۰ جولای به سکوهای استادیو های ورزشی در ریو دوژانیرو بازگردند. این خبر توسط روزنامه گلوبو با اشاره به فرمان شهردار کلان شهر مارسلا کریولا گزارش شده است.همانطور که مشخص شد ابتدا قرار بود از ۲ جولای اجازه دسترسی به تماشاگران داده شود، اما مقامات بعدا تصمیم گرفتند این اقدام را به زمان دیگری موکول کنند. نکته مهم در این امر این است که  تنها یک سوم هواداران از کل ظرفیت ورزشگاه‌ها قادر هستند در مکان های ورزشی حضور داشته باشند،  به طوری که هر یک از آنها حداقل ۴ متر با هم فاصله داشته باشند. همچنین خرید و فروش بلیت فقط می‌تواند بصورت آنلاین انجام شود.

از اول اوت پیش بینی شده است که تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه  تا یک سوم دیگر افزایش داده شود و از ۱۶ آگوست با توجه به وضعیت اپیدمی ویروس کرونا، محدودیت ها به طور کلی برداشته می شود.در حال حاضر  فقط باشگاه‌های فوتبال شرکت کننده در جام منطقه ای ریو تصمیم به بازگشت به بازی ها گرفته‌اند. همانطور که انتظار می‌رود، روز یکشنبه چهار بازی این مسابقات باید بلافاصله برگزار شود که به دلیل بیماری همه گیر ویروس کرونادر ۱۵ مارس قطع شد

آب بازی با ستاره‌های بایرن

عکس روز/ آب بازی با ستاره‌های بایرن

هفته قبل تیم فوتبال بایرن مونیخ موفق شد با پیروزی برابر وردربرمن به هشتمین قهرمانی متوالی در بوندس‌لیگا دست پیدا کند. آن‌ها دیروز هم ولفسبورگ را هم شکست دادند و جام قهرمانی را بالای سر بردند.زمانی که کاروان این تیم به مونیخ برگشت، ماشین‌های آتش‌نشانی به خاطر قهرمانی تیم شهرشان با آب‌پاشی روی اتوبوس بایرن، خوشامدگویی ویژه‌ای به راه انداختند.

این عکس را Sven Hoppe از Picture Alliannce ثبت کرده و Gettyimages آن را بازنشر کرده است.

اشتوتگارت به بوندس‌لیگای یک برگشت، هامبورگ ناکام شد

تیم اشتوتگارت موفق شد با حضور در رده دوم بوندس‌لیگا دو، به دسته اول فوتبال آلمان برگردد. هفته پایانی رقابت‌های بوندس‌لیگای دو برگزار شد که نکته عجیب شکست خوردن همه تیم‌های مدعی صعود بود. اشتوتگارت رده دومی به دارمشتات ۳ بر یک باخت، اما با وجود این شکست با ۵۸ امتیاز در رده دوم ایستاد و به بوندس‌لیگای یک برگشت. هایدنهام که مهمان آرمینیا بیلفلدِ قهرمان بود ۳ بر صفر باخت و با توجه به شکست هامبورگ با ۵۵ امتیاز در رده سوم قرار گرفت تا حریف وردربرمن در پلی‌آف شود. هامبورگ هم با نتیجه عجیب ۵ بر یک به سندهاوزن باخت تا با ۵۴ امتیاز یک گام برای حضور در پلی‌آف کم بیاورد.

پیکان یک – ۳ پرسپولیس

بعد از وقفه چند ماهه چند بازی از لیگ برتر فوتبال ایران در چند شهر برگزار شد. پرسپولیس تهران با کسب سه امتیاز از دیدار با پیکان هم چنان صدر جدول را در اختیار دارد و تراکتورسازی نیز در دیداری که برابر نساجی قائم شهر میزبان بود با یک گل مغلوب میهمان شمالی خود شد. شهر خودرو مشهد هم دو بر یک میهمان خود ذوب آهن اصفهان را مغلوب کرد و به رده دوم جدول صعود کرد. با توجه به وضعیت جدول پرسپولیس به قهرمانی در این دوره نیز نزدیک است و در صدر با اقتدار نشسته است. نتایج دیدارهای روز یکشنبه بشرح زیر است:

پیکان یک – ۳ پرسپولیس/ تخت گاز شاگردان یحیی پس از کرونا

دیدار پرسپولیس و پیکان با برتری ۳ بر یک شاگردان یحیی گل محمدی به پایان رسید.

در ادامه هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس ۲۱ در ورزشگاه شهر قدس میهمان پیکان بود که نیمه نخست این دیدار با برتری ۳ بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید.برای پرسپولیس در این دیدار علی علیپور در دقیقه ۲۱ و مهدی عبدی در دقیقه ۷۷ و ۸۳ گلزنی کردند. تک گل پیکان هم در دقیقه ۸۸ از روی نقطه پنالتی توسط پیکان به دست آمد.با این نتیجه، پرسپولیس ۵۰ امتیازی شد و صدرنشینی خود را تحکیم کرد. پیکان هم با ۱۵ امتیاز در قعر جدول باقی ماند.

پرسپولیس در این دیدار با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده (کارت زرد)، محمدحسین کنعانی زادگان، محمد نادری، مهدی شیری، احمد نوراللهی، امید عالیشاه (بشار رسن ۷۰)، کمال کامیابی‌نیا، علی علیپور (سید جلال حسینی ۳+۹۰)، وحید امیری (مهدی عبدی ۳۵) و سیامک نعمتی (کارت زرد) (محسن ربیع خواه ۳+۹۰) به میدان رفت.

پیکان نیز با ترکیب وحید شیخ ویسی، علی حمودی، دانیال ماهینی، حجت حق‌وردی، محمد ستاری، امیرحسین کریمی، حسین پورامینی، سعید واسعی، فراز امامعلی، شهریار مغانلو و ابراهیم صالحی بازی کرد.

شهر خودرو به رده دوم جدول صعود کرد

تیم فوتبال شهر خودرو مشهد توانست دو بر یک میهمانش ذوب آهن اصفهان را شکست دهد. در ادامه هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال شهر خودرو مشهد در ورزشگاه این شهر میزبان ذوب‌آهن اصفهان بود که این دیدار در نهایت با برتری دو بر یک شهر خودرو به پایان رسید.برای شهر خودرو در این دیدار مهدی رحمتی، محمد آقاجانپور، محمد حسین مرادمند، محمد علی فرامرزی، اکبر صادقی، سعید صادقی، امین قاسمی‌نژاد، محمدرضا خلعتبری، محمد قاضی و میلاد سرلک بازی کردند.ذوب‌آهن نیز با ترکیب مهدی خلیل، وحید محمدزاده، هادی محمدی، فرشاد محمدی‌مهر، مهران درخشان‌مهر، حمید بوحمدان، قاسمی حدادی‌فر، دانیال اسماعیلی‌فر، احسان پهلوان، محمدرضا عباسی و ایوان مارکوویچ به میدان رفت.

تراکتور در خانه برابر نساجی شکست خورد

تیم فوتبال نساجی مازندران با برتری برابر میزبانش تراکتور، یک پله در جدول صعود کرد. به گزارش ایسنا، در ادامه هفته بیست‌ و دوم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال تراکتور تبریز در ورزشگاه تبریز میزبان نساجی مازندران بود که این دیدار در نهایت با برتری یک بر صفر نساجی به پایان رسید.تک گل نساجی در این دیدار روی حرکت خوب علی شجاعی که از سمت چپ انجام شد به ثمر رسید. این بازیکن با حرکت از سمت چپ و ارسال توپ به درون محوطه جریمه تراکتور فرصت خوبی را برای حسین زامهران ایجاد کرد و این بازیکن هم دروازه تراکتور را باز کرد.با این نتیجه نساجی ۲۶ امتیازی شد و بالاتر از ماشین‌سازی در رده نهم جدول قرار گرفت. تراکتور نیز با ۳۷ امتیاز در رده سوم جدول باقی ماند.

تراکتور با ترکیب محمدرشید مظاهری، محمدرضا خانزاده، ایمان سلیمی، اکبر ایمانی، رضا اسدی، ساسان انصاری، میثم تیموری، احسان حاج‌صفی، میلاد فخرالدینی، مهدی تیکدری و سعید مهری به بازی آمد.

هم‌چنین در ترکیب تیم نساجی علیرضا حقیقی، مجتبی بیژن، مجتبی ممشلی، علی‌اصغر(نوید) عاشوری، محمدمهدی نظری، علی شجاعی، حامد شیری، سیدمحمد میری، حسین ماهینی، حسین(فرزاد) زامهران و محمدعرفان معصومی بازی کردند.

فرار شاهین شهرداری از شکست خانگی برابر نفت مسجدسلیمان

در ادامه بازی‌های هفته بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال، تیم‌های فوتبال شاهین شهرداری بوشهر و نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه بوشهر به مصاف هم رفتند که دو تیم به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند. سجاد جعفری (۱۷) و عماد میرجوان (۸۱) برای نفت و ابوالفضل رزاق‌پور (۵۶) و امین مشایخ (۲+۹۰) برای شاهین گلزنی کردند.نفت از دقیقه ۲۴ با اخراج حمید فرعباسی ۱۰ نفره به کار خود ادامه داد. بهروز نوروزی‌فرد دیگر بازیکنی بود که از نفت با کارت زرد داور جریمه شد.نفتی‌ها با این تساوی ۲۹ امتیازی شدند و در رده هشتم جدول رده‌بندی باقی ماندند. تیم شاهین نیز که میشو کریستیوویچ را در اختیار نداشت، با هدایت مهرداد کریمیان به میدان رفت و با این تساوی ۱۷ امتیازی شد و در همان رده پانزدهم ایستاد.

https://akhbar-rooz.com/?p=38337 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x