جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

در کنسرت جنجالی ارکستر سمفونیک تهران چه گذشت؟

شب پنجشنبه سوم اسفند قرار بود ارکستر سمفونیک تهران آخرین اجرای خود را در تالار رودکی به رهبری شهرداد روحانی روی صحنه ببرد ولی غیبت ناگهانی روحانی و سخنان جانشین وی صهبایی در این کنسرت جنجال‌آفرین شد و در نیمه دوم برنامه، نوازندگان قطعاتی را بدون رهبر اجرا کردند

شب پنجشنبه سوم اسفند قرار بود ارکستر سمفونیک تهران آخرین اجرای خود را در تالار رودکی به رهبری شهرداد روحانی روی صحنه ببرد ولی غیبت ناگهانی روحانی و سخنان جانشین وی صهبایی در این کنسرت جنجال‌آفرین شد و در نیمه دوم برنامه، نوازندگان قطعاتی را بدون رهبر اجرا کردند.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود نوشت: رهبری مهمان ارکستر سمفونیک تهران قبل از آغاز اجرای شب گذشته خود با اظهاراتی تند درباره شهرداد روحانی رهبر دائم این ارکستر باعث شد تا تالار وحدت با ورود به حاشیه‌ای پر از رنگ‌تر از متن، شبی پر از اضطراب و تشویش و نگرانی را تجربه کند و می‌توان گفت اتفاقات شب گذشته در تاریخ این ارکستر بی‌سابقه بود.

شب گذشته ۳ بهمن ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مهمان خود منوچهر صهبایی در تالار وحدت به روی صحنه رفت تا آثاری از بتهوون، راخمانینف را اجرا کند اما آنچه شب گذشته از این ارکستر شنیده شد هر چیزی بود جز موسیقی. ارکستر سمفونیک تهران دیشب سراسر اعتراض بود و تشویش. تا جایی که این حس به تماشاگران حاضر در سالن هم انتقال یافت و حاضران در سالن هم لب به اعتراضاتی بعضا تند گشودند.

منوچهر صهبایی رهبر میهمان ارکستر سمفونیک در اجرای شب گذشته قبل از آغاز برنامه رو به حاضران در سالن گفت: من به جای تمام مسوولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم. وی در ادامه در باره غیبت شهداد روحانی و حضور خود به عنوان رهبر ارکستر گفت: برخلاف آنچه خوانده و شنیده اید شهرداد روحانی بعد از وقایع اخیر از ایران فرار کرده و هرآنچه در باره بیماری او خوانده اید دروغ محض است

صهبایی با اظهار تاسف نسبت به حوادث اخیر در ایران و سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: “ما هم نمی‌توانیم به این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما دلمان می‌خواهد کار کنیم تا اینکه اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام می‌دهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام آور صلح و دوستی است.”

پس از صحبت‌های صهبایی، یکی از تماشاگران در اعتراض به سخنان او گفت: “درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید.”

صهبایی در پاسخ گفت: “مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!”

این موضوع واکنش بیشتری را در میان نوازندگان و تماشاگران برانگیخت.

ارکستر سمفونیک تهران قبل از اجرای رپرتوار اصلی خود قطعه‌‍ای از یوهان سباستیان باخ با نام آداجیو را در احترام به جان‌باختگان وقایع اخیر و بازماندگانشان اجرا کرد و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک از حاضران خواست تا بعد از این قطعه برای ادای احترام به بازماندگان و جان‌باختگان وقایع اخیر به جای تشویق، دقیقه‌ای سکوت کنند.

سپس ارکستر سمفونیک اوورتور اکمونت اثر لوودویک فان بتهوون و کنسرتو شماره ۲ سرگئی راخمانینف که برای پیانو و ارکستر نوشته شده اجرا کرد. این اثر با همراهی میترا کوته نوازنده اتریشی پیانو که به عنوان سولیست مهمان ارکستر سمفونیک را همراهی می‌کرد اجرا شد.

وقت استراحت که قرار بود ۱۰ دقیقه باشد تا نیمه دوم کنسرت آغاز شود، نیم ساعت طول کشید و جنجال پیش آمده پس از اجرای این دو قطعه همچنان ادامه یافت چون شایعه شد صهبایی دچار عارضه قلبی شده و روی صحنه حاضر نمی‌شود.

اما در قسمت دوم این اجرا حاضران در سالن شاهد هر اتفاقی بودند به جز موسیقی. بعد از دقایقی انتظار بیش از حد معمول محمدرضا کریمی ویلن نواز اول ارکستر به نمایندگی از اعضای ارکستر اجرای دیشب در سخنانی خطاب به حاضران در سالن نسبت به سخنان منوچهر صهبایی درباره شهرداد روحانی، سخنانی با این مضمون را بر زبان راند که حرف‌هایی که آقای صهبایی در باره شهرداد روحانی گفتند به هیچ عنوان مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از شهرداد روحانی و انتقاد به آقای صهبایی حاضر به حضور در صحنه نیستیم.

بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شده و تالار وحدت شاهد صحنه‌هایی از اعتراضات تند و بی‌سابقه بود.

بعد از رایزنی‌های مسوولان با نوازندگان، اعضای ارکستر سمفونیک حاضر شدند با شرط حضور نداشتن منوچهر صهبایی بر روی صحنه قطعاتی را اجرا کنند که همین‌گونه نیز شد. ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته برای نخستین بار بدون رهبر به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

در پایان و هنگام خروج از سالن هیچ نشانه‌ای از رضایت در چهره مخاطبانی که برای اجرای ارکستر سمفونیک به تالار وحدت آمده بودند دیده نمی‌شد.

بعد از بازتاب کنسرت جنجالی در تالار رودکی، بنیاد رودکی با انتشار اطلاعیه‌ و متن نامه ای با امضای شهرداد روحانی توضیحاتی را در خصوص اجرای سوم بهمن ماه ارکستر سمفونیک تهران ارائه کرد.

در واکنش به اتفاقی که در ارکستر سمفونیک تهران افتاد برخی رسانه ها متن ایسناگرامی شهرداد روحانی را منتشر کرده اند. وی بدون اشاره به تصمیم آتی خود در این تلگرام نوشته است

«مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران
با دروداز آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد عمیقا متاسفم شدم.امیدوارم فضای موسیقی ما، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد.
از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.»

تا به حال گزارش رسمی در باره ی حضور و یا عدم حضور شهرداد روحانی رهبر دائم و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منتشر نشده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=18692 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x