جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دستگیری چهارتن از کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه

با گذشت یک ماه از اعتصاب و راهپیمایی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، چهار تن از کارگران اعتصابی به نام های مسلم چشمه‌خاور، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی و محمد خنیفر، توسط ماموران امنيتی شهرستان شوش بازداشت و به زندان دزفول منتقل شدند

با گذشت یک ماه از اعتصاب و راهپیمایی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، چهار تن از کارگران اعتصابی به نام های مسلم چشمه‌خاور، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی و محمد خنیفر، توسط ماموران امنیتی شهرستان شوش بازداشت و به زندان دزفول منتقل شدند

یک ماه از آغاز دور جدید اعتراض و اعتصاب کارگران هفت تپه گذشته است. در این مدت کارگران با اجتماع در محل شرکت، راه پیمایی درسطح شهر، اجتماع در برابر فرمانداری و نهادهایی که باید به خواسته های آنان رسیدگی کنند مطالبات خود را پیگیری کرده اند. در این یک ماه پاسخ دولت و ماموران محلی به خواسته های کارگران اعتصابی، تهدید و سرکوب بوده است. کارگران علیرغم فشار ماموران امنیتی پا پس نکشیده اند و هر روز  بر ضرورت اتحاد و ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات و از جمله خلع ید بخش خصوصی تاکید کردنده اند.

روز سه شنبه ماموران امنیتی برای مرعوب ساختن کارگران اعتصابی، چهارتن از آنان را دستگیر کردند. کانال تلگرامی “مستقل کارگران هفت تپه” گزارش داده که «نیروی‌های امنیتی هنگام بازداشت کارگران هفت تپه با فحاشی و تهدید و به طرزی خشونت آمیز و با هتک حرمت با این نمایندگان کارگران برخورد کرده و آنها را با خشونت به این طرف و آنطرف پرتاب کرده و نهایتا با خشونت به داخل ماشین خود پرتاب کرده‌اند.»

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه، درباره ی کارگرانی که بازداشت شده اند، گفت:‌ مسلم چشمه‌خاور، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی و محمد خنیفر، به دست پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان شوش بازداشت و به زندان دزفول منتقل شدند.

به گفته فرزانه زیلابی، آقایان خنیفر و بهمنی در شرایطی بازداشت شدند که به ویروس کرونا مبتلا هستند و دوران نقاهت خود را سپری می‌کردند.

پیش از بازداشت چهار تن از کارگران اعتصابی، حاتم شاکرمی معاون کار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه‌اجتماعی، کارگران را تهدید کرده و گفته بود: به کار خود بازگردند و ضمن «انجام فعالیت‌های شغلی‌شان، از هر گونه تجمع، اعتصاب و ترک کار خودداری کنند.»

وی از نهادهای مسئول حکومتی خواسته بود «از انعکاس موضوعات شرکت در حوزه‌های کارگری، به ویژه معضلاتی مانند تحصن و تجمع در داخل و یا خارج از فضای شرکت و سطح شهر جلوگیری کنند»

کارگران به عدم دریافت دستمزد، تمدید نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی معترض‌ هستند. آنها همچنین خواهان لغوخصوصی‌سازی ، بازداشت مدیرعامل این شرکت و بازگشت کارگران اخراجی از جمله اسماعیل بخشی و محمد خنیفر هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها خواستار لغو مالکیت خصوصی این شرکت شده‌اند. آنها می‌گویند شرکت نیشکر هفت‌تپه باید تحت مالکیت دولت قرار گیرد و یا اینکه به کارگران واگذار شود. دولت حسن روحانی با این خواسته مخالفت کرده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که گزارش روزانه ی اعتصاب و اقدامات کارگران را منتشر می کند، نوشته است:

«کارگران ستم دیده هفت‌ تپه با گذشت سه ماه وبیست و چهار روز از سال ۱۳۹۹ تنها یک ماه از دستمزد خود را دریافت کرده اند.

 این در حالی است که‌ تنها بخشی از کارگران، دستمزد ناچیز خود را دریافت کرده و دستمزد اکثریت دیگر کارگران هنوز به حساب واریز نشده است.

لازم به یادآوری است که دریافت دستمزد تنها یکی از خواستهای کارگران می باشد.

خواستهای کارگران چندین بار در گزارشهای قبلی ذکر شده است و این مطالبات در راهپیمایی کارگران برروی بنرهای که در دست داشته اند نوشته شده است.

امروز کارگران همچون روزهای گذشته  رو بروی فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

‌کارگران در ادامه اعتصاب و تجمع، با حمل پلاکاردهایی که خواسته های آنها  را در بر داشت در سطح شهر شود دست به راهپیمایی زدند.

سندیکای کارگران‌ نیشکر هفت‌ تپه حمایت خود را از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه اعلام میدارد وخواستار رسیدگی هر چه سریعتر به خواست ومطالبات کارگران می باشد.

 هر گونه بی احترامی و تهدید کارگران محکوم است.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با ذکر اسامی کارگران اعتصابی بازداشت شده، نوشته است: «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت و زندانی کردن کارگران هفت تپه و خبر نگاران مستقل را شدیدا محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این عزیزان می باشد.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه با انتشار اطلاعیه ای ضمن اعلام همبستگی با کارگران هفت تپه و پشتیبانی از مطالبات آنان نوشته است: «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت کارگران نیشکر هفت‌تپه را قویا محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان می‌باشد. باید خواسته‌های کارگران نیشکر هفت تپه برای لغو خصوصی سازی شرکت، پرداخت حقوق معوقه و بازگشت بکار نمایندگان کارگران فوری و بی‌قید و شرط محقق شود.»

https://akhbar-rooz.com/?p=40123 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x