جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ده ها هزار نفر در شمال سوریه آواره شده اند

نهادهای بین المللی با اشاره به آوارگی ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه به دنبال حمله ترکیه به شمال شرق این کشور، نسبت به آوارگی صدها هزار تن دیگر هشدار دادند
ده ها هزار نفر در شمال سوریه آواره شده اند

نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر با اشاره به آوارگی ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه به دنبال حمله ترکیه به شمال شرق این کشور، نسبت به آوارگی صدها هزار تن دیگر هشدار دادند.

کمیته بین‌المللی نجات روز پنجشنبه گزارش داد که از آغاز حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در روز چهارشنبه، تاکنون ۶۴ هزار نفر از مردم این منطقه خانه‌های خود را ترک کرده و آواره گشته‌اند.

ناظر سوری حقوق بشر مستقر در لندن نیز آمار مشابهی از تعداد آوارگان مردم سوریه پس از حملات ترکیه داده است.

«میستی بازول» مدیر کمیته بین‌المللی نجات هشدار داد: اگر این حمله ادامه یابد، احتمال دارد تا ۳۰۰ هزار نفر آواره شده و به سمت اردوگاه‌ها و شهرهایی بروند که دیگر ظرفیتی ندارند و همچنان از آسیب‌های جنگ با داعش رنج می‌برند.

گروه دیگری متشکل از ۱۴ سازمان حقوق بشری احتمال داد که تعداد آوارگان ناشی از حملات ترکیه به شمال شرق سوریه به حدود ۴۵۰ هزار نفر نیز برسد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کپنهاگ پایتخت دانمارک، خواستار کاهش تنش در شمال شرق سوریه شد. وی گفت: می‌خواهم نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش در شرق سوریه ابراز کنم. کاهش تنش [در این منطقه] مطلقا ضروری است.

گوترش افزود: عملیات نظامی باید همواره با رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد؛ و من از مسائل انسانی در ارتباط با تلفات و آوارگی که در حال روی دادن است، نگرانم.

عدم توافق در شورای امنیت

بیانیه پیشنهادی اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل علیه حمله ترکیه به سوریه، روز گذشته به دلیل مخالفت آمریکا و روسیه، از تصویب بازماند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه نشست فوق‌العاده غیرعلنی در ارتباط با حمله ترکیه به شمال شرق سوریه برگزار کرد، اما بیانیه پایانی این نشست به تصویب همه اعضا نرسید.

به نوشته دیلی صباح، این بیانیه که از سوی آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه و لهستان پنج عضو اروپایی شورای امنیت پیشنهاد شده بود، با مخالفت آمریکا و روسیه روبه‌رو شد و از تصویب بازماند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

اعضای اروپایی شورای امنیت خواستار توقف حمله ترکیه به سوریه شدند

اعضای اروپایی شورای امنیت پس از نشست غیرعلنی این شورا درباره تحولات سوریه، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف حمله ترکیه به شمال شرق سوریه شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه و لهستان پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک از ترکیه خواستند که حمله به کردهای شمال شرق سوریه را متوقف کند.

این پنج کشور در این بیانیه گفتند: ما درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه عمیقا نگران هستیم. از ترکیه می‌خواهیم که اقدام نظامی یکجانبه را متوقف کند.

بیانیه پیشنهادی پنج عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست غیرعلنی امروز شورا به دلیل مخالفت آمریکا و روسیه با «محکوم کردن» اقدام نظامی ترکیه در سوریه، از تصویب بازمانده بود

تلاش جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای تحریم ترکیه

در آمریکا، همزمان با حملات ترکیه به شمال سوریه و مواضع کردهای این کشور، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفته‌اند مشغول تدوین تحریم‌هایی علیه ترکیه هستند. ترامپ گفته “امیدوار است بتواند میانجی‌گری کند”.

لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه و دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا گفت ترکیه باید منتظر “پیامدهای جدی حملات بیرحمانه‌اش علیه کردهای متحد ما” باشد.

این تلاش از سوی جمهوری‌خواهان کنگره با اظهارات جدید ترامپ مبنی بر این که امیدوار است فرصت میانجی‌گری به او داده شود همراه شده است.

گروهی متشکل از ۲۹ جمهوری خواه در مجلس نمایندگان کنگره که اکثریت آن با دموکرات هاست طرحی را تدوین کرده اند که به موجب آن ترکیه به علت حملات به کردها تحریم خواهند شد.

خانم لیز چنی از حامیان اصلی این طرح در بیانیه‌ای نوشته: “اگر ترکیه می‌خواهد که متحد آمریکا باقی بماند، باید مثل یک متحد آمریکا رفتار کند… آنها باید به علت حمله به کردهای متحد ما تحریم شوند.”

اکنون چنین طرحی در صورت تصویب در کنگره به آقای ترامپ ابزار قانونی برای تحریم اقتصاد ترکیه را خواهد داد. طرح مجلس نمایندگان تنها یک روز پس از طرح مشابهی از سوی لیندزی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواه، علنی شده است. از این طرح که سناتور گراهام به همراه کریس ون هولن، سناتور دموکرات تهیه کرده به عنوان “وضع تحریم‌های سخت” علیه آنکارا یاد شده است.

لیندزی گراهام که از حامیان سرسخت دونالد ترامپ است و دوستی نزدیکی هم با او برقرار کرده در جریان حمله ترکیه به شمال سوریه موضع انتقادی شدیدی علیه رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرده و حتی گفته آمریکا به طور “شرم‌آوری کردهای متحد ما را تنها گذاشته” است.

https://akhbar-rooz.com/?p=7387 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x