پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دومین فرود اضطراری طی دو شب

مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان از بروز نقص فنی در پرواز ۸۳۳ اهواز به تهران خبر داد و گفت که این هواپیما از فرودگاه اهواز به مقصد تهران برخاسته بود اما خلبان در حوالی اراک متوجه نقص فنی در هواپیما شده و پس از تغییر مسیر و بازگشت به مبدا، در فرودگاه اهواز به زمین نشست.

بروز نقص فنی در هواپیمای شرکت آسمان طی پرواز اهواز به تهران و بازگشت آن به فرودگاه اهواز، دومین فرود اضطراری هواپیماهای شرکت هواپیمایی آسمان طی دو روز اخیر است. شامگاه شنبه دهم خرداد نیز یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان دارای رجیستر EP-ATF  که در مسیر تهران‌ به کرمانشاه در پرواز بود به دلیل آنچه «از دست دادن یکی از موتورها» عنوان شد پس از بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کرد.

کمتر از یک شبانه روز بعد نیز در شامگاه یک‌شنبه یازدهم خرداد مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان از بروز نقص فنی در پرواز شماره ۸۳۳ اهواز به تهران خبر داد و گفت که این پرواز بعد از اینکه از فرودگاه اهواز برخاست در حوالی  اراک خلبان متوجه نقص فنی  در هواپیما شد به همین دلیل مسیر خود را  به سمت فرودگاه مبدا تغییر داد. 

مهدی رزاز به جزییات نقص فنی این هواپیما اشاره نکرد و اما گفت که این هواپیما پس از بازگشت به مبدا، بدون حادثه در فرودگاه اهواز فرود آمد.

رزاز تاکید کرد که به هیچ یک از مسافران آسیبی وارد نشد و همه مسافران در سلامت کامل هستند و آنها با هواپیمای جایگزین به تهران منتقل می‌شوند.

روز شنبه نیز یک فروند هواپیمای فوکر۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان که تهران را به مقصد کرمانشاه ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز به دلیل آنچه از دست دادن یک موتور عنوان شده، مجبور به انجام فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.

در مورد این هواپیمای فوکر۱۰۰ ابتدا رسانه‌های ایران خبر دادند که این هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به مقصد کرمانشاه در پرواز بود به دلیل نقص فنی در موتور شماره ۱ مجبور به بازگشت و انجام فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شده است.

پس از آن مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، گفت به علت باز نشدن چرخ‌ها، هواپیمای فوکر۱۰۰ ابتدا اعلام اضطرار کرد، ولی بعد از لحظاتی این مشکل مرتفع و رفع اضطرار اعلام شده است اما فرود اضطراری در مهرآباد انجام شد.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور، در جریان فرود اضطراری شامگاه شنبه هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه مهرآباد، دست‌کم دو نفر از مسافران مصدوم شدند. او دلیل این مصدومیت را «ترس ناشی از حادثه» عنوان کرد.

مدیران شرکت هواپیمایی آسمان و همچنین مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون توضیح بیشتری درباره این دو سانحه بیان نکرده‌اند.

کمیسیون اصل نود مجلس دهم ۲۸ اردیبهشت ماه طی گزارشی در خصوص سانحه سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران-‌یاسوج، به صراحت شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری را مقصر دانست و اعلام کرد که «زنجیره‌ای از تخلفات در شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها باعث بروز این سانحه شده  است.»

در جریان سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر-۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان در روز ۲۹ بهمن سال ۹۶ طی پرواز تهران به یاسوج، تمام ۶۰ مسافر و شش خدمه آن کشته شدند و نهادهای مسئول تا چند روز نتوانستند اثری از لاشه هواپیما پیدا کنند.

علاوه بر این، سازمان هواپیمایی کشوری در جریان هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در بامداد ۱۸ دی ماه تا سه روز همسو با مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعات غلط سعی در انکار اصابت موشک و پنهان‌کاری در این زمینه داشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی و سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکنون جزییات هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در بامداد ۱۸ دی ماه را که سبب کشته‌شدن ۱۷۶ سرنشین آن هواپیما شد، ارائه نکرده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=31867 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x