شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روسیه و ترکیه درباره ادلب به توافق رسیدند

سازمان ملل متحد می‌گوید یک فاجعه انسانی در بین کسانی که سعی می کنند از ادلب شمال غربی سوریه فرار کنند، در حال شکل‌گیری است. فقط در دو ماه گذشته ششصد هزار نفر در استان ادلب آواره شده‌اند

سران روسیه و ترکیه پس از سه ساعت مذاکرات درباره تنش‌های بوجود آمده در ادلب استانی در شمال سوریه و در همسایگی ترکیه به توافق رسیدند. اردوغان پس از پایان گفتگو با پوتین به خبرنگاران گفت: امروز در جریان مذاکرات برای حل مسائل توافق کردیم و قرار شد آتش بس از نیمه شب در ادلب برقرار شود.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از مسکو، ولادیمیر پوتین پس از مذاکرات اعلام کرد: روسیه و ترکیه راه‌حلهای قابل قبولی برای کاهش تنش در ادلب پیدا کرده اند.

وی افزود: تماس شخصی نزدیک رهبران فدراسیون روسیه و ترکیه به ما این امکان را داده تا رویکردهای مشترک برای حل مشکلات بین‌المللی پیدا کنیم.

پوتین خاطرنشان کرد: روسیه و ترکیه در مورد بیانیه مشترک در سوریه به توافق رسیدند. پوتین گفت: مذاکرات با اردوغان کار ساده ای نبود، اما با موفقیت پایان یافت.

ظهر امروز پیش از آغاز مذاکرات، طبق عرف دیپلماتیک، دو طرف لحظاتی در حضور خبرنگاران  به بیان موضوعات مورد بحث در نشست امروز پرداختند.

اردوغان در آغاز این نشست گفت که مذاکرات در مسکو وضعیت ادلب را بهتر و آسانتر می‌کند و از تنش‌ها در این منطقه می‌کاهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: وضعیت ادلب بقدری پیچیده است که مذاکرات مستقیم ما را می‌طلبد.

پوتین سپس کشته شدن شماری از نظامیان ترکیه در شمال سوریه را به اردوغان تسلیت گفت و افزود: نظامیان سوریه، از قرار گرفتن سربازان ترکیه در آن محل اطلاع نداشتند.

وی افزود: در دیدار امروز حتما اوضاع منطقه ادلب و سوریه را بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که برای روابط کشورش با ترکیه اهمیت فراوان قائل است و به داشتن روابط خوب با این کشور ارج می‌نهد. 

روسیه و ترکیه در مذاکرات روز پنجشنبه سران دو کشور در کاخ کرملین توافق کردند که راهگذر امنیتی در حاشیه جاده ای که منطقه حلب را به لاذقیه متصل می‌کند، ایجاد شود.

این توافق روز پنجشنبه در مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه به دست آمد و در بیانیه ای که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آن را قرائت کرد، منعکس شد.

به گفته لاوروف، روسیه و ترکیه راهگذر امنیتی در شش کیلومتری شمال و نیز شش کیلومتری جنوب جاده متصل کننده لاذقیه به حلب ایجاد می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر آن، از روز ۱۵ ماه مارس (۲۵ اسفند ماه) گشت مشترک واحدهای نظامی روسیه و ترکیه در نزدیکی شهر سراکیب که در کنترل ارتش سوریه قرار دارد و به تازگی از کنترل تروریست ها خارج شده، آغاز خواهد شد. 

شاخص های معین راهگذر امنیتی در حاشیه جاده مدنظر را وزارت دفاع روسیه و ترکیه در شش روز آینده تعیین می‌کنند.  

لاوروف در ادامه بیانیه مشترک روسیه و ترکیه گفت که این توافق بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کند. 
وی افزود: دو طرف توافق کردند که باید از بروز بحران جلوگیری کرد. روسیه و ترکیه همچنین متعهد شده‌اند به غیرنظامیان سوری، بدون هیچ‌گونه تبعیض کمک شود. 
به گفته وزیر خارجه روسیه، آنکارا و مسکو توافق کرده‌اند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب گشت‌ مشترک برقرار کنند. 
وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که آتش‌بس در ادلب از نیمه شب (بامداد روز ششم ماه مارس) آغاز می‌شود. در کنفرانس خبری مشترک، اردوغان ضمن اعلام زمان آتش بس، تاکید کرد: ما به تمام حملات ارتش سوریه پاسخ خواهیم داد.

نیروهای سوریه با همکاری روسیه و جمهوری اسلامی برای پس گرفتن ادلب از شورشیان مورد حمایت ارتش ترکیه تلاش می کنند.

رجب طیب اردوغان خواهان عقب نشینی نیروهای سوریه از مواضعی است که ترکیه در آنها پست های دیدبانی نظامی ایجاد کرده. ترکیه همچنین هشدار داد اگر نیروهای دولتی سوریه پیشروی در ناحیه را متوقف نکنند به آنها حمله خواهد کرد.

اما بشار اسد و پوتین درخواست های او برای عقب نشینی تا خط آتش بس که در سال ۲۰۱۸ مورد توافق قرار گرفت را رد کرده اند. روسیه هم ترکیه را به نقض آتش بس ۲۰۱۸ متهم کرده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید یک فاجعه انسانی در بین کسانی که سعی می کنند از ادلب شمال غربی سوریه فرار کنند، در حال شکل‌گیری است.

مارک کاتس یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل دو هفته پیش گفت: فقط در دو ماه گذشته ششصد هزار نفر در استان ادلب آواره شده‌اند.

به گفته آقای کاتس، جاده‌های منطقه را سیل آوارگان بند آورده، آوارگانی که در حیرت هستند چرا جامعه جهانی نتوانسته مانع درگیری در این منطقه شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=22024 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x