پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روسیه و ترکیه درباره کردهای شمال سوریه به توافق رسیدند

روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات پوتین و اردوغان در تفاهمنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه توافق کردند که شبه نظامیان کرد از منبج و مناطق حومه آن خارج شوند
روسیه و ترکیه درباره کردهای شمال سوریه به توافق رسیدند

روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری دو کشور که بیش از شش ساعت و نیم به طول انجامید در تفاهمنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه توافق کردند که تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد در نزدیکی مرز ترکیه باید از منبج و مناطق حومه آن خارج شوند.

رئیس جمهوری روسیه می گوید در گفتگو با رجب طیب اردوغان راه حل هایی تعیین کننده برای مناقشه شمال سوریه بدست آمده است. اردوغان نیز در پایان گفتگو با همتای روس خود از دستیابی به یک «توافق تاریخی» خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه شامگاه سه شنبه پس از گفتگویی طولانی مدت با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی در جریان یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «امروز برای مبارزه با تروریسم، صیانت از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در سوریه و نیز بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با آقای پوتین به یک توافق تاریخی دست یافتیم.»

اردوغان تاکید کرد بر اساس این توافق نیروهای ی. پ. گ (شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق) از ساعت دوازده ظهر فردا یک آبان (۲۳ اکتبر) حداکثر ظرف ۱۵۰ ساعت با سلاح های خود از محدوده ۳۰ کیلومتری مرز خارج خواهند شد.

رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره به گفتگوهای خود با ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ترکیه و روسیه اجازه هیچ تحرک جدایی طلبانه ای را در شمال سوریه نخواهند داد.

همزمان داوود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کلیه نیروهای ی.پ گ با تمام سلاح های خود از شهر منبج و نیز شهر تل رفعت خارج می شوند.

این تفاهمنامه را «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه دو کشور قرائت کردند.

ایرنا گزارش داده است در بند نخست این تفاهمنامه سران روسیه و ترکیه برحفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی سوریه تاکید کردند اما در بند دیگری گفته شد که مبارزه با هرگونه مظاهر تروریستی در سوریه را ادامه خواهند داد.

سران روسیه و ترکیه براهمیت توافقنامه ۱۹۹۸ عدن درباره سوریه تاکید کرده‌اند و براساس بند دیگری از این تفاهمنامه توافق کردند که همه واحدهای شبه نظامیان کرد از منبج و مناطق حومه آن باید خارج شوند.

دو طرف تاکید کردند که به بازگشت آوارگان سوری به سرزمین‌های خود کمک می‌کنند. طرف‌های روسی و ترکیه‌ای توافق کردند که به یافتن راهکار سیاسی در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه می‌دهند.

لاوروف از پایان یافتن عملیات نظامی ترکیه در سوریه خبر داد

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با عنوان «چشمه صلح» در پی توافق مسکو و آنکارا پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، «سرگئی لاوروف» سه شنبه شب در جمع خبرنگاران در سوچی روسیه این مطلب را بیان کرد و گفت که همه چیز به خروج نیروهای کرد بستگی دارد.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، با توافق آتش بس ۱۲۰ ساعته بین آنکارا و واشنگتن متوقف شده بود اما امروز مدت این توافق میان آنکارا و واشنگتن بسر آمد.

گفتگوی تلفنی پوتین با بشار اسد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در عین حال سه شنبه شب با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز تلفنی گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری ها اسد در این گفت وگو، مخالفت کامل خود را با هرگونه تجاوز به کشورش اعلام کرد.

به گزارش سه شنبه شب پایگاه خبری المیادین، بشار اسد در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین گفت: دمشق به مبارزه علیه تروریسم و اشغال اراضی سوریه با تمامی وسایل قانونی ادامه می‌دهد.

وی همچنین گفت که به منظور جلوگیری از تلاش برای هرگونه تغییر جمعیتی که برخی در صدد اعمال آن هستند، مردم باید به مناطق خود بازگردند.

پوتین نیز به همتای سوری خود گفت: ما بر وحدت و حاکمیت ارضی و ملی سوریه تاکید داریم.

وی افزود: هرگونه توافق میان روسیه و ترکیه بر مقابله با تمامی اشکال و مظاهر تروریسم و نابودی هرگونه طرح جدایی طلبانه، متمرکز خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=8919 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x