سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

موج شورش و فرار از زندان ها – نوبت به سپیدار اهواز رسید

زنجيره ی شورش و اعتراض در زندان های ايران به زندان سپيدار اهواز رسيد. مقامات استان خوزستان شورش در زندان سپيدار را تاييد کرده اما مدعی شده اند کسی موفق به فرار نشده است. در شبکه های اجتماعی از فرار تعدادی از زندانيان خبر داده شده است

زنجیره ی شورش و اعتراض در زندان های ایران به زندان سپیدار اهواز رسید. مقامات استان خوزستان شورش در زندان سپیدار را تایید کرده اما مدعی شده اند کسی موفق به فرار نشده است. در شبکه های اجتماعی از فرار تعدادی از زندانیان خبر داده شده است.

این نهمین شورش در زندان‌های ایران است که به دلیل ترس زندانیان از انتشار ویروس کرونا و همچنین مرگ تعدادی از آنها به دلیل این ویروس، رخ می‌دهد.

فرمانده انتظامی استان خوزستان با اعلام خبر شورش در زندان سپیدار اهواز مدعی شده است: با حضور مقتدر نیروهای انتظامی اوضاع زندان سپیدار اهواز کاملا آرام وتحت کنترل است.

سردار حیدر عباس زاده دوشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعدادی از زندانیان ۲ بند سپیدار اهواز امروز قصد آشوب  و ایجاد ناآرامی داشتند که با حضور به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش به زندان برگردانده شد و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 وی اضافه کرد: تعداد محدودی از زندانیان امروز اقدام به سوزاندن چند سطل زباله در درون این زندان کردند که عوامل امنیتی و انتظامی حاضر در زندان این آتش سوزی های محدود را هم مهار کرده و خوشبختانه کسی در بین این زندانیان آسیبی ندیده است.

وی مدعی شد شایعه فرار زندانیان این زندان به هیچ وجه صحت ندارد و نیروهای امنیتی و انتظامی زندان و نیز نیروهای کمکی اجازه نداده اند هیچ زندانی حتی از بندهای زندان هم خارج شوند.

زندان سپیدار در جنوب شرقی اهواز در منطقه سپیدار واقع شده است.

شورش در زندان عادل آباد شیراز

شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین در زیر بارش شدید باران و تگرگ، شماری از زندانیان در زندان مرکزی (عادل‌آباد) شیراز دست به اعتراض زده و با ماموران درگیر شدند.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس بامداد دوشنبه ۱۱ فروردین با تأیید خبر ناآرامی در زندان عادل‌آباد شیراز گفت: از ساعت ۲۲ مورخ ۱۰ فروردین در دو بند از زندان عادل‌آباد شیراز شاهد ناآرامی بودیم که این امر توسط نیروهای امنیتی زندان و یگان‌های امدادی تحت کنترل است.

به گفته ی وی در این دو بندی که زندانیان آن اقدام به درگیری کرده بودند، زندانیان با جرائم خشن و خاص نگهداری می‌شوند که مشمول هیچ گونه تسهیلات نمی‌شوند.

وی افزود: در پی این ناآرامی، زندانیان این دو بند اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته کردند. با ورود نیروهای حفاظتی زندان و یگان‌های انتظامی و امنیتی، درگیری بین زندانیان و ماموران روی داد. مقامات می گویند اوضاع زندان تحت کنترل قرار گرفته است.

رئیس‌کل دادگستری فارس گفته است هیچ‌گونه آسیبی به زندانیان و نیروهای حفاظتی و انتظامی وارد نشده و اقدام به فراری در پی این حادثه گزارش نشده است. با این حال دادستان عمومی و انقلاب شیراز خبر از «مصدومیت جزیی» ۱۴ نفر داده است.

استاندار فارس هم بامداد دوشنبه مدعی شده شایعات مطرح شده درباره فرار زندانیان صحت ندارد. وی از شهروندان خواست که از دامن زدن به این شایعه بی‌اساس خودداری کنند.

در شبکه های اجتماعی اما از فرار تا هزار زندانی از این زندان خبرهایی منتشر شده است. زندان عادل آباد شیراز یکی از پرجمعیت ترین زندان های کشور است.

بحران کرونا؛ افزایش تنش و خشونت در زندان‌های کشور

پس از فرار دسته جمعی حدود ۸۰ تن از زندانیان زندان سقز در شامگاه جمعه ۸ فروردین، چهار تن از ماموران این زندان بازداشت شده‌اند. روز شنبه ۹ فروردین نیز شماری از زندانیان در زندان های الوند همدان و مهاباد دست به اعتراض زدند. بنا به برخی گزارش‌ها اعتراض در زندان همدان منجر به درگیری مسلحانه و فرار زندانیان شده است. باشگاه خبرنگاران جوان نیز از خفگی دو تن از زندانیان در دود حاصل از آتش سوزی و جان باختن آنان خبر داد. گزارش‌هایی از درگیری مسلحانه و قتل یک تن از زندانیان در زندان مهاباد نیز منتشر شده است. عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل و حسین سرلک، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین نامه‌هایی جداگانه در خصوص بحران کرونا و پیامدهای آن در این زندان‌ها نوشته‌اند. همچنین روز شنبه دو زندانی در زندان تبریز در اعتراض به وضعیت زندان و شیوع ویروس کرونا دست به اعتصاب غذا زده‌اند. پیشتر نیز خبرهای درگیری های مشابه در زندان های تبریز، پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز منتشر شده بود. این وضعیت در پی افزایش نگرانی زندانیان در رابطه با شیوع ویروس کرونا و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان برای اعزام آنها به مرخصی، شکل گرفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=24467 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x