جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سازمان راه کارگر: همبستگی با موج اعتصابات کارگری در ایران را گسترش دهیم

در حالیکه طولانی ترین اعتصاب کارگری چند دهه اخیر ایران یعنی اعتصاب، تجمع و تظاهرات شجاعانه کارگران نیشکر هفت تپه به پنجاهمین روز خود نزدیک میشود، گزارشات حاکی از موج اعتصابات کارگری در ایران بویژه در شهرهای جنوب کشور است.

کارگران پالایشگاه نفت آبادان، پالایشگاه پارسیان، پتروشیمی لامرد، شرکت نفت سنگین قشم و نیز کارگران هپکوی اراک دست به اعتصاب و تجمع زده اند. خواست اصلی کارگران دریافت حقوق و مزایای معوقه است اما مطالبات دیگری نیز مطرح است. بویژه در جنبش دامنه دار کارگران هفت تپه که علاوه بر خواست حقوق معوقه و تمدید دفترچه های بیمه درمانی، خواستار برخورد شدید با مدیران اختلاسگر شرکت – بویژه امید اسد بیگی – و پایان دادن به خصوصی سازی شرکت و بازگشت به کار همکاران اخراجی – از جمله اسماعیل بخشی – هستند. این اعتصاب هفت هفته ای با تظاهرات ممتد در سطح شهر شوش و حمایت بخشهایی از مردم این شهر نیز همراه شده است.

موج جدید اعتصابات کارگری، در حالی شروع شده که به اعتراف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیش از ۶۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند و تورم و بیکاری و فلاکت و سوء تغذیه بیداد میکند. توجه داشته باشید که این نهاد بر مبنای خط فقر چهار و نیم ملیون تومانی این درصد را اعلام کرده است، حال آنکه تشکل های کارگری مستقل و اقتصاددانان مدافع حقوق زحمتکشان، خط واقعی فقر یک خانوار در ایران را ۹ میلیون تومان ارزیابی میکنند. تازه این رقمی بوده که در آستانه سال جدید ۱۳۹۹ اعلام شد که هنوز بحران کرونا و عواقب آن بر تشدید فلاکت اقتصادی و بیکاری و تورم و ناامیدی، به چنین حدی نرسیده بود. تورم لجام گسیخته ای که بر کالاهای خوراکی و نیز هزینه اجاره مسکن به شدت تاثیر گذاشته است و سبب رشد بهای آنها از پنجاه تا صد درصد شده است.

رژیم اسلامی سرمایه که در بطن بحران کرونا و اوجگیری مجدد آن، قادر به حفظ سلامتی مردم و تامین معاش آنها برای اجرای قرنطینه نیست، عملا با عادی کردن شرایط کسب و کار و رفت و آمد، سبب اوجگیری مجدد بحران کرونا شده بطوریکه روزانه هزاران نفر مبتلاء و صدها نفر جان خود را از دست میدهند. با این همه و علیرغم هشدار کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت و درمان، رژیم اسلامی در صدد برگزاری پروپاگاندا و جهالت مذهبی “عزاداری محرم” است و آنرا تعطیل ناشدنی می داند. یعنی راه اندازی کارناوال ارتجاعی سینه زنی و قمه زنی و زنجیرزنی و عربده کشی و آلودگی صوتی در سراسر ایران برای یک واقعه فرقه ای ۱۴۰۰ سال قبل بر سر کسب خلافت اسلامی در منازعه صحرای کربلا؟!

بدین ترتیب اقشار بیشتری از کارگران و زحمتکشان ایران در می یابند که چیزی برای از دست دادن ندارند و باید از طریق اعتصاب و تجمع و راهپیمایی به مصاف این رژیم سرکوبگر و غارتگر و فاسد بروند.

به همین خاطر برای اینکه اعتصابات جدا از هم و جنبشهای گسسته از هم ، به تنهایی آغاز و پایان نگیرند ، لازم است موجی از همبستگی های طبقاتی و اجتماعی متقابل در سراسر کشور پدید آید و همزمان با آن در خارج از کشور نیز نیروهای چپ و مترقی، کمپین وسیعی برای همبستگی با این اعتصابات و جنبش ها راه اندازی کنند.

پیش به سوی اعتصاب عمومی و سراسری

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه داری

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۱۱ مرداد ۱۳۹۹

https://akhbar-rooz.com/?p=41986 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x